Vzdělávání v paměťové instituci může být zábavné

Už jste také přišli na to, že vzdělávání sebe i druhých nemusí být nuda pramenící z monotónního výkladu přednášejícího, při kterém máte tendenci usínat? My ano.

Myšlenka ukázat dětem i dospělákům, že je učení může bavit, se pro nás stala hlavní výzvou.

V případě paměťové instituce nesoucí tak smutné poselství, jakým je tragický osud obce Lidice a jejích obyvatel, před námi stál nelehký úkol. Věděli jsme, že o hrůzách spáchaných nacisty za druhé světové války je třeba mluvit, šířit je dál a seznamovat s nimi mladé lidi. A že by to mělo být takovým způsobem, aby je téma zaujalo, bavilo a ze získaných poznatků si pamatovali co nejvíce.

Zdolávání výzvy jsme zahájili pečlivou revizí vzdělávacích programů pro děti. Některé jsme ponechali, jiné přepracovali, další na svou úpravu či vznik teprve čekají. Výsledkem je, že se větší děti a mládež seznámí nejen s osudem Lidic, ale i s historickým fakty v širším kontextu a upevní své poznatky v týmových aktivitách, při hraní rolí nebo v diskusích. Nevynechali jsme ani prvky dramatu, či práci na malých projektech, jejichž výsledkem je produkt celého týmu. Menší děti se při programu proměňují nejen v samotné umělce, ale také v detektivy, které čeká v galerii zapeklitý případ. I samotným učitelům chceme prakticky ukázat, jak se v hodinách dějepisu s žáky nenudit a nabízíme jim akreditované semináře pro pedagogy vedené předními odborníky.

Když jsme měli pocit, že se nám výzvu daří naplňovat, přišla koronavirová krize a s ní uzavření mnoha institucí včetně našeho památníku.  Po dětech a návštěvnících nebylo ani vidu ani slechu. Jak se k nim přiblížit, když musíme všichni sedět doma u obrazovek? Rozhodli jsme se proto zřídit e-learningovou platformu s online kurzy na historická témata. Každý se tak může vzdělávat individuálně z pohodlí domova, v kvízech si své znalosti ověřit a případně si kurz i zopakovat. A aby ani ze zahraničí nepřišli zkrátka, přeložili jsme kurzy do německého a anglického jazyka.

Ale pořád nám chyběly ty dětské tváře, jejich zajímavé dotazy a reakce. Jak jinak se dostat k dětem na distanční výuce, než webinářem. A jak to udělat, aby se nám žáci v půlce neodpojovali s výmluvou na špatný signál nebo nefunkční kameru s mikrofonem? Hrou. Hra je prastarý nástroj, který naše civilizace využívá ke zpestření již tisíce let. Vedle názornosti, nakonec jeden obrázek je víc než tisíc slov, jsme do webinářů zařadili hry, ve kterých si děti poznatky ukotvily a při kterých kvapně reagovaly. Teprve nyní byla výzva naplněna.

Měli jsme velikou radost, že můžeme tyto návštěvníky přenést do Lidic alespoň virtuálně a věříme, že této možnosti využijí v budoucnu i ti, kteří bydlí příliš daleko a do Lidic se nedostanou. Rádi jsme po skončení zákazů souvisejících s pandemií uvítali návštěvníky u nás v Památníku. Obzvláště jsme se těšili na návštěvníky dětské a proto jsme jim přichystali překvapení v podobě Dětského průvodce starými Lidicemi. Komiks, který děti provede starou vesnicí. Pokud budou pozorní a vyluští přiloženou křížovku, dočkají se na recepci Lidické galerie i dárečku.

Neusínáme na vavřínech a budeme se snažit dál, máme ještě spoustu nápadů.

 

Mgr. Martina Kantová
autorka je metodičkou vzdělávacího oddělení Památníku Lidice

Autor: Památník Lidice | čtvrtek 22.7.2021 8:30 | karma článku: 5,79 | přečteno: 362x