- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Když jsem však postupně stále častěji od Kladeňáků, spíše starší či střední generace, slyšela, že přijeli mandelinkou, začalo mi být divné, že by všichni na Kladně svá auta překřtili právě podle tohoto drobného broučka.
A tak jsem začala pátrat.
A zjistila jsem, že mandelinka se nazýval autobus, který jako první zajišťoval přepravu mezi Kladnem a Prahou. Koncesi dostal jakýsi pan Benda, a ten své autobusy natřel okrovou barvou s tmavohnědým pruhem. A protože to lidem připomínalo krovky mandelinky, začali tak nazývat nejen tento autobus, ale postupně se to ujalo a rozšířilo natolik, že pak jakýkoliv autobus byl pro Kladeňáky automaticky mandelinka. Dopravní podnik města Kladna zahájil svou činnost 9.září 1953, kdy jeho devět autobusů Škoda 706 RO jezdilo na pěti linkách. Toto datum lze považovat za začátek hromadné městské dopravy v Kladně.
A ještě k té meziměstské Praha-Kladno- původně byla konečná v Praze na dnešní Hradčanské, v současné době většina autobusů staví na Veleslavíně, některé na Zličíně, a spadají již do PID. Spojení je možné také vlakem a už léta se diskutuje o rychlodráze Mandelinka však zůstává fenoménem, ikdyž mladší generaci to už nic moc neříká. Nedávno byla dokonce o této legendě v místním vlastivědném muzeu uspořádána výstava, tak jsem vám ofotila alespoň plakát.
Foto-archiv autorky
Pokud vás zajímá víc, několik článku najdete zde:
https://chott.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=491497
http://www.omk.cz/kestazeni/pl_jen_v_kladne_jezdi_mandelinky.pdf
http://www.kladnominule.cz/pribehy/mestska-hromadna-doprava-v-kladne
Další články autora |