Vít Bárta - dynamický manažer nebo chaot?
Rozdělování resortů v nové vládě probíhalo kapku divoce, a tak bylo na první pohled zřejmé, že nový ministr dopravy nemá v kapse ani koncepční představu o rozvoji dopravy v ČR, natož aby dokonce disponoval nějakým uceleným strategickým záměrem.
Možná si měl pan Bárta těch sto dnů hájení ponechat a radši je využít k přemýšlení o strategii rozvoje dopravní infrastruktury v naší zemi. Namísto toho dělá dojem pěkného zmatkáře. Jsme svědky neustálého šíření paniky, kategorických prohlášení, které dopravní stavby budou zastaveny, pak najednou pan ministr opět vykouzlí z kloubouku pár miliard, které umožní v tom či onom investičním záměru pokračovat nebo se pod dojmem návštěvy některého z krajů najednou rozhodne své škrty přehodnotit. Média tuto zběsilou jízdu páně Bárty stylem „brzda-plyn“ vděčně hltají. Je pro ně dobré, když se neustále něco děje.
Je všeobecně známo, jak jsou výstavba a údržba našich silnic a dálnic ve srovnání s poměry na Západě předražené. Snaha snižovat tyto náklady je proto chvályhodná a logická. Vtírá se nicméně otázka, zda je razantní škrtání v oblasti dopravní infrastruktury za každou cenu tím nejrozumnějším místem k šetření. V Evropě ani za oceánem si to politici nemyslí.
Není náhodou, že americký prezident zacílil vládní investice v první řadě do obnovy železnic, silnic a letištních ranvejí. Obama má na krku slabý hospodářský růst a dluhy předchozí administrativy. Přesto hodlá během příštích šesti let napumpovat do infrastruktury 50 miliard dolarů. Stačí se ale podívat za naše humna: sousední Německo je od počátku finanční a hospodářské krize velmi nedůvěřivé vůči stimulačním konjunkturním balíčkům (oproti USA) a v rámci řešení rozpočtových schodků si uložilo přísnou redukční dietu. Němci však na rozdíl od nás odbourávají deficit chytře. Jejich úsporná opatření se nevztahují na investice do veřejné infrastruktury. Za investice do budoucnosti jsou považovány zejména dálnice, ale také vzdělání, výzkum a moderní energetické a komunikační technologie.
V českém případě má šetření v resortu dopravy ještě jeden podstatný aspekt. Úspory páně Bárty by neměly v žádném případě ohrozit českou schopnost dosáhnout prostřednictvím povinného spolufinancování na peníze z fondů EU. Jen letos přispěje EU na české dopravní stavby 36 mld. korun. V rámci Operačního programu Doprava je možné čerpat do roku 2015 zhruba 150 mld. korun. Je to jedinečná příležitost pro zlepšení naší konkurenceschopnosti. Stále je třeba mít na paměti, že naše šance čerpat ze strukturálních fondů EU je jedinečná. V příštím rozpočtovém období EU se už nebude opakovat.
Pomiňme nyní skutečnost, že dálnice jsou vidět, mají dlouhou životnost (dokonce i ty české) a tudíž je pro každou vládu reklama takovou novou dálnici nebo obchvat slavnostně otevírat. Daleko důležitější je, že moderní infrastruktura může významně pomoci zaměstnanosti – nejde prvoplánově o místa při jejím budování, nýbrž o celkové zlepšení mobility na českém trhu práce. Zaměstnanost a konkurenceschopnost české ekonomiky by měli mít naši drazí ministři na zřeteli vždy, když vezmou do ruky červené pero ke škrtání výdajů. Bohužel, dikce současné vlády nám sugeruje něco jiného: že je třeba hodnotit úspěchy jednotlivých ministrů podle toho, kolik dokážou ušetřit….
Libor Rouček
Čtěte životopisy kandidátů!
Rozhlédneme-li se po dominantních heslech letošní kampaně před volbami do Evropského parlamentu, snadno se nás zmocní skepse.
Libor Rouček
Má ještě Putin v ruce klíč k osudu Ukrajiny?
Ukrajina stojí před dalším dnem, který pro ni může být osudový. V neděli chtějí proruští separatisté z Doněcku a Lugansku uspořádat referendum o odpojení těchto regionů od Ukrajiny. Tento scénář nápadně připomíná Krym, který se koncem února přesně stejným způsobem rozhodl osamostatnit, aby se vzápětí připojil k Rusku.
Libor Rouček
Kdy a jak skončí Putinův režim se možná rozhoduje už dnes
Pokud jde o Putina, tak jakkoli to nebude snadné, není možné se otočit k Rusku zády – musíme se v rámci snahy o uklidnění konfliktu na Ukrajině snažit s Kremlem navázat jednání, jehož výsledky budou závazné pro všechny zúčastněné. Nejhorší, co by se mohlo stát, by byla analogie k roku 1914, kdy spolu mocnosti úplně přestaly komunikovat a celý kontinent zachvátila válka. Putin asi nepřestane podněcovat nepokoje na jihovýchodní Ukrajině, protože potřebuje Ukrajinu slabou, kterou bude moci zpovzdálí ovládat. Pořádání svobodných voleb není v jeho zájmu.
Libor Rouček
10 let poté: nedokončená symfonie pokračuje
Letos máme rok významných výročí: připomínáme si 100 let od vypuknutí první světové války a 75 let od vypuknutí druhé světové války. Před deseti lety jsme spolu s dalšími devíti zeměmi přistoupili k Evropské unii a definitivně zpečetili konec studené války. Za ta léta našeho členství se hodně změnila Unie i my sami. Je to příležitost k bilancování a k tichému zamyšlení nad starým kontinentem.
Libor Rouček
„Rozděl a panuj“ – osvědčená ruská metoda
Ukrajinská krize obnažila nemilosrdnou pravdu o kremelském režimu. Putinovy kroky jsou vedeny snahou upevnit si moc v Rusku, které technologicky zaostává za Západem a chudne. Ruské vedení se obává přitažlivosti Evropské unie pro bývalé sovětské republiky a snaží se proto Unii oslabit a podporovat nejrůznější extremisty uvnitř EU. Zatímco Putin horuje proti fašistům v Kyjevě, sám paradoxně financuje extrémní pravici v zemích Západu (od Jobbiku v Maďarsku, přes Národní frontu ve Francii a britský UKIP až po vyloženě neonacistický Zlatý úsvit v Řecku). Subjekty, které jsou proti EU, a hlásají referenda o vystoupení z Unie, jsou pro Putinovy záměry nadějnými partnery. Nenávist k EU spojuje Putina i s našimi euroskeptiky – vzpomeňme na výroky Václava Klause a jeho otevřené sympatie vůči Moskvě.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“
O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...
Přispěli straníci i známí miliardáři. Kdo dává politikům peníze na kampaň
Premium Eurovolby se blíží a na sítích, v ulicích i debatách právě vrcholí boj o hlasy voličů. MF DNES se...
Honzu jsem neschovával, říká o partnerovi ředitel ČT Jan Souček
Je brněnský patriot, ale když se stal generálním ředitelem České televize, musel se Jan Souček (49)...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Mluvit se bude o jednotě i Ukrajině. Putin přiletěl do Číny na státní návštěvu
Ruský prezident Vladimir Putin přiletěl do Číny na státní návštěvu. Sejde se mimo jiné se svým...
Pronájem hezkého bytu 1+1, 36 m2 na ul. Železárenská, Ostrava - Mariánské Hory
Železárenská, Ostrava - Mariánské Hory
9 000 Kč/měsíc
- Počet článků 186
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1832x
1988-1991 redaktor Hlasu Ameriky ve Washingtonu. Je členem obnovené ČSSD od r. 1990. Mluvčí vlády ČR v letech 1998 - 2002, poté zvolen poslancem parlamentu ČR. Od r. 2004 je členem Evropského parlamentu, kde působí v Zahraničním výboru. V lednu 2012 byl zvolen místopředsedou Progresivní aliance socialistů a demokratů v EP. Dlouhodobě se věnuje otázkám mezinárodní a evropské politiky.