Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta ze silnic

Motto: Eurokomisařce pro dopravu Violetě Bulc se nelíbí, že se na silnicích umírá a nepřišla s ničím menším, než auta ze silnic odstraňovat. 

 Představila tedy plán nazvaný Vision Zero. „Vše, co v Evropské komisi děláme, bude zaměřeno na tři nuly,“ uvedla. Těmi třemi nulami, je podle ní, míněno snížení počtu smrtelných zranění, emisí spojených s dopravou a byrokratických obstrukcí a to, opravdu na nulu. Počet řidičů má tedy, podle EU, v budoucnu klesnout na polovinu a spolu s tím i počet aut na silnicích. To je nakonec jeden z cílů EU - aby na silnicích byla asi polovina dnešních aut, později aby byla naplněna ona nula, nebude auto na silnici žádné. 

Tedy malý exkurz do historie. Samo slovo automobil- obrozenečtí osvícenci dokonce vymysleli ryze české slovo kolojezd - pochází z řeckého slova "áuto" - samostatně a latinského slova "mobilis" - pohyblivý. V 18. století, provedl první úspěšné pokusy s vozidly poháněnými parním strojem Skot James Watt a ve Francii Nicolas Joseph Cugnot, který dokonce zapřičinil první automobilovou havárii v dějinách. Jeho vozidlo prorazilo zeď, sám Cugnot měl štěstí, vyvázl z bouračky jen s úlekem. 

Teprve ve druhé polovině 19. století, se podařilo zprovoznit první spalovací motory, kdy Nicolaus Otto vyrobil první čtyřdobý spalovací motor. My starší jsme se sice učili, že podle záhadných sovětských pramenů, to byl jakýsi mužik Kulikov. Zřejmě válec vyrobil z dýně, o tom se však v tehdejších učebnicích nepsalo, zato tam byl namalován Kulikovův kočár bez koní. 

Kdysi, v pravěku automobilizmu, byla na špici Anglie. Mezi Londýnem Paddingtonem byla zavedena pravidelná doprava parními automobily. Proti novému způsobu dopravy však rychle povstali odpůrci. Byli to hlavně  majitelé dostavníkových koncesí, výrobci kočárů, chovatelé koní, formani, tedy  „lidé z branže“. K nim se přidali občané, kterým vadil velký hluk nových povozů v jinak klidných městech i notoričtí stěžovatelé. A tak zachránci světa vydávali “na základě tlaku občanů” nařízení a zákony proti silniční dopravě. Nejznámější je zákon „Locomotive act“ z Anglie roku 1865. Před vozem musela kráčet jedna osoba z tříčlenné obsluhy vozidla pěšky a červeným praporkem upozorňovat jezdce a kočí na nebezpečí. Automobily navíc musely jezdit pomalu - v obcích nejvýše 3 km/hod, mimo obec až 6 km/hod. K tomu každé hrabství požadovalo vlastní licenci za provoz  - za tehdy nevídaných deset liber a mnohá stanovila i hodinu, kdy smělo vozidlo jejich územím projíždět. To znamenalo konec slibného rozvoje automobilizmu v Anglii. Zatímco v celé Evropě se pořádaly automobilové závody a elegantní vozy se staly módou, v Anglii šel rozvoj motorismu zcela opačným směrem. Auto totiž v té době považovali někteří angličtí politici za odporný, páchnoucí neřád, který je třeba vymýtit a hned v zárodku zničit. Podle toho to tenkrát na anglických silnicích vypadalo. Kočáry a dostavníky jezdily rychleji jak čtyři míle za hodinu, vozy poháněné motorem se šinuly po cestách hlemýždím tempem a s mužem s červeným praporkem před vozem.

Naštěstí se časem dostali k moci rozumnější politici a praporkový zákon po 30 letech zrušili. Hned 14. listopadu 1896, kdy vstoupilo v platnost zrušení praporkového zákona, uspořádal Motor Car Club první jízdu z Londýna do Brightonu na oslavu zrušení tohoto nesmyslného zákona. 

A jak to souvisí s vizí představenou eurokomisařkou Violetou Bulc? Svět přeci nelze změnit podle představ někoho, komu dali politickou moc. A to dokonce tak, že moudrá hlava eurokomisaře stanoví cíl, který všichni musí splnit bez ohledu na reálnost jeho dosažení. A takto ale uvažuje vedení Evropská unie a různé následy takového uvažování pravidelně poznáváme na své kůži. Jako příklad slouží normy emisí pro nově vyráběná auta, kdy se emise mají snižovat, ale jak ukazuje reálný život, přes všechny normy emise neklesají, naopak se ukazuje, že automobily vyrobené podle normy EURO 1 sice mají více některých zplodin než auta vyrobená podle normy EURO 5, avšak ta vyrobená podle normy EURO 5 mají jiné a daleko horší zplodiny. Nebo  ta snaha o záchranu planety mícháním biosložek do PHM, nařizování kolika litry po sobě smíte spláchnout i to slavné GDPR. Fyzikání i zákony prostě platí bez ohledu na přání eurokomisařů.

Tedy snad na zrušení euronesmylů budeme čekat 30 let jako tenkrát v Anglii. 

Autor je členem Svobodných. 

 

Autor: Josef Lebduška | pátek 18.5.2018 8:00 | karma článku: 25,36 | přečteno: 611x

Další články autora

Josef Lebduška

Rozpad EU na obzoru?

Spolu s blížícím se koncem roku se, ostatně stejně jako každý rok, se rojí předpovědi, co vše nás čeká v roce 2019.

28.12.2018 v 8:00 | Karma: 21,69 | Přečteno: 663x | Diskuse | Politika

Josef Lebduška

Fiskální pakt, nebo dluhová past?

Poslanci schválili 1.11. 2018 přistoupení k fiskálnímu paktu EU. Fiskální pakt, jinak Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii, má podle vlády stabilizovat veřejné finance a zabránit zadlužování.

11.11.2018 v 8:40 | Karma: 25,04 | Přečteno: 478x | Diskuse | Politika

Josef Lebduška

Gender nadevše

Dočetl jsem se ve zprávách, že Česká ženská lobby podala ve čtvrtek trestní oznámení na kněze Petra Piťhu kvůli kázání, které pronesl v katedrále svatého Víta na konci září.

12.10.2018 v 8:00 | Karma: 38,01 | Přečteno: 1466x | Diskuse | Politika

Josef Lebduška

Sčítání na obzoru

Tak je to zase tady. Stát potřebuje - tedy spíš pár dobře placených lidí potřebuje ukázat, že jsou k něčemu užiteční. Budeme se sčítat.

11.5.2018 v 8:00 | Karma: 26,28 | Přečteno: 473x | Diskuse | Politika

Josef Lebduška

Proč EU oslavuje Marxe

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker přijel na slavnostní odhalení sochy Karla Marxe. Sochu, kterou mimochodem dodal režim komunistické Číny, k 200. výročí narození Marxe.

7.5.2018 v 8:00 | Karma: 26,93 | Přečteno: 532x | Diskuse | Politika

Nejčtenější

Připravte si zásoby jídla na 72 hodin, vyzývá Evropská unie v nové strategii

27. března 2025  10:01

Občané Evropské unie by si měli připravit zásoby jídla, které jim v případě nouze vydrží nejméně 72...

Proč se to zvrtlo? Trump čekal boxerský pás, ale Zelenskyj ukázal fotky se zajatci

24. března 2025  20:43

Američtí představitelé začali věřit ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi, ačkoliv jejich...

Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu

20. března 2025  20:59,  aktualizováno  22:44

V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...

Táhněte do pr****! řve gynekoložka ve videu na pacientku. Teď jí hrozí trest

26. března 2025  15:24

Gynekoložka ze středočeských Líbeznic čelí kritice poté, co vulgárně napadla jednu ze svých...

Daňové přiznání za rok 2024: využijte formuláře pro internetové podání

24. března 2025  13:34

Jako každý rok i letos musí mnoho podnikatelů, drobných živnostníků i další osoby samostatně...

Nezaměstnaných Čechů přibývá. Ohroženi jsou hlavně lidé před důchodem

28. března 2025

Premium Každému třetímu nezaměstnanému je více než padesát let. O práci přijdou nejčastěji kvůli tomu, že...

ANALÝZA: Uznání ruského záboru na Ukrajině uvede v pokušení jiné agresory

28. března 2025

Premium Vypadá to, že éra relativní zdrženlivosti po pádu železné opony byla jen epizodní odchylkou od...

Povolenka je nedotknutelná. Evropská unie má jiný plán, jak zlevnit energie

28. března 2025

Premium Největší úlevu od drahých energií by přineslo alespoň krátkodobé zrušení či zastropování cen...

Hrubky bývají neodpustitelné. Tréninku psaní y/i proto nikdy není dost

28. března 2025

Premium Vít nebo výt? Být nebo bít? Na tom, zda napíšete i nebo y, někdy opravdu záleží. Stejně jako na...

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1227x
Chci komentovat události veřejného života, jak je vidím já.

Seznam rubrik