Ladislav Hojný představí svou osudovou "Třináctku" v Galerii Prádelna

Ani o letních měsících není přerušen výstavní program Galerie Prádelna. V pátek 29. 7. se uskutečnila vernisáž výstavy kreseb akademického malíře Ladislava Hojného, kterou budou mít návštěvníci možnost zhlédnout až do konce srpna.

Po dvou letech se do Galerie Prádelna při Komunitním centru Prádelna vrátil ak. mal. Ladislav Hojný, tentokrát s výstavou nazvanou “13x všechno v jednom”, která představuje třináct tematických “kartonů”, každý s množstvím kreseb jednotlivé téma zachycujících.

Jedná se opulentní počet kreseb, ke každé by autor mohl napsat komentář o jejím původu - jedna je pro Playboy, druhá pro Slovenské dotyky, další pro seriál “Srandičky” atd. Některé kresby pocházejí z autorových “minutek” z polí, podle kterých doma kreslil barevné varianty, část má původ v jeho desetiletém kreslení středočeského venkova. Dost kreseb je převzatých ze “zcestných zápisků” - cestopisných reportáží, přičemž Hojný věnoval pozornost i skicám, jejichž živost se tak těžce převádí do finálních kreseb. Dle vlastních slov se ale autor při sestavování kartonů “slušně bavil a plnil tak úkol svého života jako zábavu, byť to byla práce”.

Těch třináct klipů v Galerii Prádelna se pro Hojného stalo inspirací k výstavě “Výlety venkoncem vůkol”, kterou má již rozpracovanou ve skicách. Navíc prý uvažuje o konci svého vystavování v roce 2029 právě také na tomto místě. Svým osobitým způsobem výstavu vysvětluje: “Název výstavy má svůj křesťanský původ, ale v jiných souvislostech. Slyšel sem kněze, jak říkal: díval sem se na své akvárium a uvědomil si, že tak je to s Bohem – on je akvárium a my ty rybičky, co v něm plavou. A já dodávám, že to akvárium musí bejt děsně veliký, aby se tam vešly i velryby. Jo”. Prostě ta třináctka je Hojného – má garsoniéru č.13, bydlí na Praze 13 - dle svých slov jej osudově zajímá a “fakt jí fandí”.

Ladislav Hojný vystudoval v letech 1963–1969 užitou a propagační grafiku na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze pod vedením profesorů Josefa Nováka a Antonína Strnadela. V letech 1969–1989 působil jako grafik v redakci časopisu Ahoj na sobotu, poté pracoval v různých periodikách a od roku 1993 do roku 2004 byl grafikem v redakci časopisu Ministerstva vnitra ČR Veřejná správa a současně kreslil drobné satirické kresby pro českou mutaci pánského časopisu Playboy. Získal zvláštní cenu v soutěži ČSN za grafickou úpravu časopisů, byl odměněn za ilustrace, za grafické listy (k 100. výročí ND), publikován v knížce Současná česká typografie. Od roku 2003 kreslí a píše Výlety do malých a nejmenších obcí Středočeského kraje, jimiž dokumentuje mizející venkov. Sám sebe označuje cimrmanovským přídomkem „chodící, kreslící, píšící“ nebo zkratkou v.v.v.v., tedy vlastivědný vycházkář ve výslužbě.

Ladislav Hojný tentokrát připravil koncepční dílo zpracovávající z různých pohledů jeho oblíbené číslo 13. V souvislosti s ním zmiňuje, že předběhl samotného papeže Františka, který je také propagátorem třináctky. Kromě samotných exponátů autor nabízí dle svých slov “pikantní” vernisáž, neboť již před lety uvedl bývalý šéfredaktor Světa v obrazech, Hojného vernisáže nemají v zemi pod Řípem dvojníka. Těšit se můžete tedy nejen na kvalitní výtvarné řemeslo, ale především na charisma a moudrost uznalého muže, jehož hlavním životním smyslem je radost.

Autor: Petr Lachnit | pondělí 1.8.2022 17:28 | karma článku: 4,06 | přečteno: 109x