Přijely tanky a mně bylo 13

Přečetl jsem zde většinu článků o srpnu 1968 a říkal jsem si, že můj příběh je ve srovnání s ostatními naprostá banalita. Nikdy jsem svůj příběh nikomu nevyprávěl.

Nedávno však přišla opět beč na srpen 68 a já jsem se rozhodl jej kamarádům odvyprávět. Konstatovali, že to byla dost špatná životní zkušenost a tak jsem se rozhodl jej zveřejnit i zde.

Konečně jako každé prázdniny jsem vyrazil na pionýrský tábor ve Zvánovicích. Těšil jsem se na úplně všechno, co tam s námi vedoucí oddílů podnikali, zejména ale na táborovou olympiádu, kde se mi velmi dařilo, zejména v atletických disciplínách.

Prázdniny tentokrát nezačínaly jako obvykle. Rodiče nakupovali trvanlivé potraviny, odložili plánovanou dovolenou na Babyloně a povídali něco o tom, že to nedopadne dobře. Přesně si již nevzpomínám, ale moc pozornosti jsem tomu s kamarády moc nevěnoval a užíval jsem si s nimi prázdniny. Mrzelo mě sice, že na Babylon nepojedeme, protože tam byl krásný les a koupání, ale to mi vynahradili pražské koupaliště Džbán, a tak jsem po této stránce nijak nestrádal.

Na tábor jsem odjel jako obvykle autobusem s rozjařenou partou kamarádů, těšících se stejně jako já. Výjimky se sice našly, ale posléze i je táborový život pohltil a na svůj stesk po domově zapomenuly.

Mezi námi dětmi panoval mimo jiné i čilý obchodní ruch. Směňovaly se různé hračky, nože i jiné vybavení, které jsme mohli postrádat. Mě se tenkrát podařili směnit svůj zálesácký nůž na stříbrný kolt na kapsle, který se tehdy dal pořídit pouze v tuzexu. Byl jsem z něj prostě zcela nadšený a vzhledem k tomu, že jsem k němu obdržel ještě několik kotoučů kapslí byl jsem v sedmém nebi.

Mé štěstí však nemělo trvat dlouho.

Jednoho rána nás vzbudilo jako obvykle táborový trubač s tím, že máme jít do jídelny, kde byla televize. Mysleli jsme si, že budou promítat nějaký film, ale v televizi byla hlasatelka Kamila Moučková a oznamovala, že Sovětská vojska vtrhla do české republiky a že nás tedy SSSR okupuje.

I pro nás děti to byla velká rána. Doposud jsme se učili, že SSSR nás osvobodil od nadvlády fašismu a nyní jsme se dozvěděli, že jsou to právě oni, kdo jsou našimi okupanty. Někteří dospělí předpovídali válku. Jiní, že nás budou okupovat jako fašisté. V táboře vládla pohřební atmosféra.

Rodiče si postupně odvážely kamarády z tábora, a nakonec došlo i na mě. Přijel táta se svým známým, který měl Tudora. Naložil jsem kufr, batoh a vyjeli jsme. Cestou nás stavěly ozbrojené hlídky, které kontrolovaly, co vezeme. Čím blíže jsme byli ku Praze tím byly kontroly pečlivější. Na poslední kontrole jsme museli zastavit, vylézt z auta a otevřít zavazadlový prostor. Voják na nás přitom mířil samopalem. Otevřeli jsme kufr auta a voják začal prohrabávat zavazadla. V mém kufru objevil onen stříbrný kolt – dětskou hračku. Začal okamžitě na nás něco řvát a agresivně na nás mířil samopalem. I když jsem se rusky učil vůbec jsem mu nerozuměl. Přiběhl jiný voják, jak mi táta potom řekl, byl to důstojník, kterému voják ukazoval můj kolt. Něco vojákovi povídal a usmíval se při tom. Asi mu naštěstí došlo, že je to dětská hračka. Důstojník se na nás obrátil a povídal „pašlí, pašlí. Chtěl jsem zpět svůj kolt, ale důstojník něco zařval, čemuž jsem opět nerozuměl a ukazoval, abychom jeli dále. Táta mě nacpal do auta a jeli jsme konečně bez kontrol až domů. Brečel jsem nad ztrátou hračky, nad tou křivdou, že mi sovětský voják – osvoboditel ukradl vytouženou hračku. Zřejmě pro svoje děti.

Popravdě, tu křivdu cítím dodneška.

Autor: Pavel Kynčil | čtvrtek 18.10.2018 14:05 | karma článku: 24,56 | přečteno: 759x

Pavel Kynčil

Třeboň na první jarní den

Třeboň jsem znovu navštívil na první jarní den. V tento den byla jako vždy - krásná. Byl nádherný slunečný den, bylo trochu větrno, tedy pravé turistické počasí.

27.3.2022 v 16:15 | Karma: 13,83 | Přečteno: 244x | Diskuse| Fotoblogy

Františkovo Lázně

Ač obvykle jezdím za poznáním v létě nebo zimě, vybral jsem si poprvé podzim a Františkovo lázně krásné město v Karlovarském Kraji.

28.11.2021 v 13:45 | Karma: 15,14 | Přečteno: 334x | Diskuse| Cestování

Třeboňský zámek

Třeboňský zámek je nádherný. Další jakákoliv slova jsou celkem zbytečná, protože by stejně jenom opakovaly ta předešlá. Měl jsem možnost v Třeboni nějaký čas pobývat a za tu dobu zámek trochu prozkoumat a samozřejmě nafotografovat

26.11.2021 v 17:20 | Karma: 18,76 | Přečteno: 313x | Diskuse| Cestování

Třeboň

Třeboň je krásné jihočeské město známé zejména rybníkářstvím a lázeňstvím. Dva největší rybníky Rožmberk a Svět a a dvoje lázně Bertiny a modernější Aurora l tomu ještě krásný zámek a máme tu středověké město jako na dlani.

13.11.2021 v 10:36 | Karma: 19,05 | Přečteno: 354x | Diskuse| Cestování

Podzimní Hluboká nad Vltavou

Jako každý rok fotím zámek v Hluboké nad Vltavou na podzim. V té době je myslím daleko nejkrásnější.

10.11.2021 v 18:53 | Karma: 16,17 | Přečteno: 260x | Diskuse| Cestování

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí

2. května 2024  10:56,  aktualizováno  15:35

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

Emigrantovi v USA pomohl s důchodem archiv StB, našli v něm doklad o zaměstnání

2. května 2024  15:15

Seniorovi žijícímu v USA pomohl s důchodem v ČR archiv Státní bezpečnost (StB). Právě v něm totiž...

U Prahy vykolejil v zatáčce osobní vlak. Jel 100 km/h, strojvedoucí v něm nebyl

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  15:13

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Poslanci budou jednat o zákoníku práce, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  15:05

Přímý přenos Poslanci mají začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela zákoníku práce předpokládá...

Píši a fotím, tedy jsem!