V zájmu ochrany tradic…

„Chránit západní společnost“ se snaží v poslední době stále více a více českých politiků, kteří vyžadují zákaz stavby mešit. Silný antiislamistický postoj má být prý „ochranou svobody.“ Je tomu tak? A jakou tradici vlastně antiislamisté chrání?

Už i k nám v poslední době doplouvá stále modernější volání za zákaz mešit, zaomezení imigrace muslimů (hlavně arabů, že) a podobně. Ti, kteří toto provolávají se dopouští ukázkového newskpeaku a „doublethinku“, Orwell by z nich měl radost.

Tvrdí totiž, že chtějí chránit „naši tradiční svobodu“ tím, že omezí svobodu. Tato argumentace je však děravá jak cedník.

Svoboda a tradice?

Je svoboda tradicí západní společnosti? Co uvidíme, koukneme-li se do minulosti?

Uvidíme římské otroky, tehdejší klientelismus a absolutní monarchii. Uvidíme středověký feudalismus a novověký absolutistický monarchismus spolu s teroristickým vládnutím diktátorů (jakobíni). Uvidíme moderní komunistické revoluce, fašistické převraty a vlády a americký „rasismus ze zákona.“ To je naše tradice a žel, ke svobodě to moc blízko nemá.

Nebuďme namyšlení a přiznejme si, že i pro nás je svoboda stále něco nového,rozhodně ne tradicí.

Pokud mnozí „islamofobové“ chtějí zakazovat mešity, aby „uchránili tradici“, mají pravdu, chrání tradici. Jistě však jinou, než jakou si oni sami myslí že chrání. Nechrání „tradici svobody“, ale „tradici utlačování“, „tradici diktátu“, „tradici totality.“

„Tradice svobody“ nemůže existovat již z principu. „Svoboda“ je jakýsi přirozený stav člověka a to jakéhokoliv člověka. Nikoliv jen „zápaďana“, „bílého“ či „černého“, nebo snad jen muže či ženy, ale člověka. Jakéhokoliv.

Svoboda (alespoň potencionální) tedy vždy je, nehledě na místo a čas. Vždy má své místo, vždy je obhajitelná. Není tradicí, je přirozeností a s každou novou zkouškou existence svobody se stále více a více tříbí argumenty pro její obhajobu. Cíl je přitom jednoduchý – abychom došli bodu, kdy svoboda bude nezpochybnitelným faktem, na který již nebude možno útočit. Aby nám přišla přirozená, jako dýchání.

Současná „islamofobie“ je tak další zkouškou našeho vnímání svobody.  Musím ale uznat, že mnoho „islamofobů“ poukazuje na problémy, které skutečně existují – na kriminalitu, která existuje. Na extremismus, který skutečně je. Pojďme si odpovědět na to, kde se to ale bere a proč je to pro nás takový problém.

Omezením svobody k omezení svobody

Proč jsou mnozí islámští imigranti – hlavně v západních zemích – aktéři kriminality a extrémismu? Odpověď je v celku jednoduchá – hledejme ji v sociálním systému a v našem současném přístupu ke svobodě jakožto „právu na“ skrze stát.

Sociální systém je živen vysokým zdaněním. Způsobuje nižší platy, vyššínezaměstnanost, dražší produkty a služby a například horší kvalitu vzdělávání. Avšak chytrý člověk se lehce může naučit pouze čerpat, což může být výhodné.

Představte si mladého Iráčana. Přijde ze západem zničené země (z jeho pohledu), kde není práce, je všeobecná chudoba, korupce, nebezpečno. Přijde na západ, třeba do Francie, Velké Británie nebo Švédska za „lepším životem“.

Mohl by si v Evropě prožít svůj „americký sen“ – najít nejdříve třeba nuzně placenou práci, naučit se jazyk a nějaké základní dovednosti, pak jít do lepší a lepší práce… jistě, třeba by skončil jako prodavač v supermarketu, avšak z jeho pohledu jde o neuvěřitelné zlepšení jeho životní situace. Má prostředky, může se zlepšovat, může na západě nechat vzdělat své děti… Vždyť takto vyrostla „stará a dobrá“ Amerika!

Bohužel, vše je jinak. Vysoké zdanění práce a nastavení minimální mzdy muneumožní najít si práci (velmi akutní problém například ve Francii). Aby neumřel hlady, šáhne po štědrém sociálním systému (kvůli kterému však nemůže pracovat), ze kterého může nuzně vyžít. Ve svém okolí, pouhým sledováním ví a vidí, že si žije špatně, avšak i přesto je to lepší než doma, v Iráku (zužovaném nepokoji). Proto se domů nevrátí, zůstane v evropě.

Jazyk se nenaučí, když už ano, tak velmi slabě, dostává se totiž do kontaktu jen s jinými araby. Proč? Protože nemá práci, ze stejných důvodů však práci nesežene ani v budoucnosti.

Nuzné situace takovýchto komunit pak lehoučce využije extrémistická skupina či různé (i „domorodé“) kriminální živly. Extrémisté to mají jednoduché – řeknou našemu mladíkovi: „Koukni – doma ti to celé zničili, rozbombardovali. Kolik tvých známých padlo? Oni chtějí zničit naše náboženství, naši víru a tradice! Je potřeba se chránit a zničit je první! Pojď k nám, my ti jako spolubojovníci dáme peníze, obživu… a ještě se budeš moci pomstít!“

Díky existenci sociálního systému je evropa lukrativní. I přes to, že u nás nenajdou práci, stěhují se sem a budou se sem stěhovat. A právě proto, že nenaleznou práci (právě díky existenci sociálního systému) se z nich stávají extrémisté a kriminálníci.

Řeší něco represe?

Chceme-li s araby a muslimy žít v klidu a míru, tak, abychom si vzájemně nenarušovali svobodu a zbytečně tak nezostřovali problémy mezi námi, musíme se zbavit příčin všech problémů.

Příčiny jsou přitom zjevné – je to státní intervencionismus a sociální systém. Existence sociálního systému je již ze svého principu omezením svobody plátců i příjemců. Omezení svobody produkuje jen další omezení svobody – až v důsledku svoboda zaniká.

Proto nezakazujme mešity a minarety – nic to neřeší, problém to jen zvyšuje (dává to další argumenty extrémistům z obou stran). Zbavme se sociálního systému, zbavme se státního intervencionismu, zlevněme práci, usnadněme lidem život. Lidem, všem, nikoliv jen vybraným skupinám.

Vůbec nás přitom nemusí zajímat, jestli si my můžeme stavět kostely v Saúdské Arábii. Řešíme totiž, zdali my zde chceme mít svobodnou společnost. Až zde bude skutečně svobodná společnost, tak ti, již si vykládají Islám ve své extrémní formě nebudou mít jednoduše důvod k tomu, aby se sem stěhovali.

Naopak ti muslimové, kteří budou vykládat některou z liberálních forem Islámu se k nám bez problému přestěhují a bez problému u nás budou žít už jen z toho důvodu, že zde bude svoboda, která jim zřejmě bude v jejich světě chybět.

Původní článek vyšel na Devian.cz, kde jej můžete i komentovat.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lukáš Kubec | pátek 1.10.2010 2:32 | karma článku: 9,35 | přečteno: 951x
  • Další články autora

Lukáš Kubec

O pokladních a víkendech

26.3.2013 v 14:15 | Karma: 27,28

Lukáš Kubec

Příliš drahých 7 miliard

16.3.2013 v 11:00 | Karma: 20,64