Střední školy zabíjí ekonomii

Střední školy jsou dnes největším problémem ekonomie. Okrádají ekonomii o ty největší lidské naděje, zatímco obor zanáší lidmi, kteří by se mnohem lépe mohli uplatnit jinde — lidmi, kteří ekonomii nikdy neporozumí. Není se ale co divit, když se podíváme na to, kdo tam vlastně ekonomii učí…

Posledních pár měsíců mne čím dál tím více mých známých a kamarádů žádá o „posezení nad ekonomií“ — zajímá je nějaký ekonomický problém, my se sejdeme a nad nějakou dobrou tekutinou ho probereme. Kamarádce jsem takhle pomohl vytvořit seminárku, která — pokud by se na ní ještě trochu zapracovalo — by se snadno mohla za pár let přetransformovat do bakalářské práce (například).

Nedávno jsem se takhle bavil s mým mladším kamarádem. Studuje třetím rokem na střední škole, zaměřením na ekonomii. Učí ho tam jedna dáma, které je mezi 40 a 50 lety. Tato dáma „učí“ i prý na Podnikohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.

Mimochodem, ten kamarád je zajímavý člověk — když jsem ho před dvěma lety poznal, tvrdil o sobě, že je mladý komunista. Dnes je z něj celkem solidní liberál (v klasickém slova smyslu). No co, i Hayek byl v mládí příznivec fabiánského socialismu. Ale zpět k tématu.

Když jsem se s tím kamarádem bavil, vzpomněl jsem si na jednu otázku z jednoho vysokoškolského testu (první ročník). Někdo ji říkal na srazu lidí zajímajících se o Mises.cz. Otázka zní:

Počítačová obrazovka a Počítač jsou: a) komplementy b)komplementy a za těžko představitelných okolností substituty

Že je zde otázka s možnostmi napsána ve správném původním znění nezaručuji, je to volně „přeinterpretované“.

Jaká je správná odpověď?

Substituty a komplementy

Pro ty z vás, kteří již vědí, opakuji — jde o otázku z testu pro prvý ročník. Pro ty ostatní malé vysvětlení, co je to substitut a co je to komplement.

Zatímco substituty jsou statky, které se ve spotřebě navzájem nahrazují, komplementy jsou naopak statky, které se ve spotřebě doplňují. - Robert Holman, Ekonomie (3. vydání)

Jinak řečeno, pokud mi je jedno, jestli budu psát propiskou či perem, budu-li si kupovat propisku či pero, jsou propiska a pero pro mne vzájemným substitutem.

No, a pokud chci jít třeba ven v jednom páru bot, levá a pravá bota jsou pro mne komplementy.

Jak je to s tou počítačovou obrazovkou a počítačem? Správná odpověď je za B. A to nejenom u tohoto příkladu, ale u každého dalšího. Obecně jsou všechny statky substituty i komplementy.Konkrétní rozlišení je totiž individuální — záleží na situaci a rozhodujícím se jedinci. Žádný statek není komplement či substitut sám o sobě.

To, že existují určité situační stereotypy (viz příklad s botou výše), tedy že lidé se mnohdy v určitých situacích rozhodují stejně (že levá a pravá bota jsou komplementy, když chceme jít ven v jednom páru bot) na věci nic nemění — každý takovýto „situační stereotyp“ je jedinečným aktem volby, kdy se rozhoduje člověk. Člověk nějaké věci hodnotí v nějaké určité situaci. Neříká nám to nic o vlastnostech dané věci, ale pouze o okolnostech dané situace!

Stereotypů kolem sebe máme mnoho, což ale neznamená, že jsou „železným zákonem“, který se nedá změnit. Co když přijde móda pravých bot? Co když se s pravou a levou botou dostaneme do jiné situace? Vše se rázem může změnit.

Úkolem ekonoma je právě se nad tyto stereotypy povznést. Člověk, který toto nedokáže, se nemůže nazývat ekonomem. Takový člověk bude totiž v ekonomii vždy uzavřen ve svých vlastních stereotypech, kdy nebude chápat, jak to, že ostatní volí a hodnotí jinak, nežli on sám. Nebude schopen hodnotově neutrálně popsat mechaniku lidského jednání, což je základním úkolem ekonomie.

Neschopnost vymanit se ze stereotypů u substitutů a komplementů značí neschopnost „myslet jako ekonom“. Jde o základní chybu, která má u člověka, který učí na vysoké a střední škole právě ekonomii, naprosto kolosální dopady. U takového člověka je tato chyba nepřípustná.

Jak myslíte, že ona učitelka mému kamarádovi odpověděla?

Samozřejmě, že jde zcela jistě vždy o komplementy. Pokud to ve vysokoškolském testu bylo jinak, měli to špatně.

Kamarád uvedl příklad — co když přijdu domů z práce, jsem naštvaný a chci něco rozmlátit? Pak pro mne mohou být obrazovka a počítač substituty.

Odpověď? Prý jde o „něco jiného“, co do ekonomie nepatří.

Střední školy ekonomii zabíjí

Dámy a pánové, takovíto odborníci učí budoucí ekonomy, podnikatele, firemní ekonomy. Drazí rodiče, i „toto“ učí vaše děti. Není to však nic moc výjimečného.

Středoškolská ekonomie se jen hemží mnoha „odborníky“, kteří do světa vypouští hlouposti kolosálních rozměrů. Kteří místo ekonomie v předmětu Ekonomie učí všechno možné, jen ne onu ekonomii. Kteří lidem, již by mohli být skvělými ekonomy, tento obor natolik znechutí, že celý obor do budoucna přichází o celé generace nadějí.

Tito „odborníci“ mnoho nadějných studentů od věnování se ekonomii odvrací a naopak do studia oboru vtahují stáda lidí, již v ekonomii vidí snadný předmět na našprtání nazpaměť. Nejen, že tím naprosto znehodnocují ekonomii jako takovou (inflace bezhodnotných titulovaných mozků), ale také tím znehodnocují všechny ostatní obory, které tak přichází o ty své naděje, které se ve vidině snadného titulu upíší ekonomii, které nikdy neporozumí.

Nejhorší však je, že tyto inflační mozky často také učí ekonomii další generace…

Já bych ty státní střední zrušil. A všechny!

Článek vyšel původně na Devian.cz, kde jej můžete také komentovat.

Autor: Lukáš Kubec | úterý 8.3.2011 11:45 | karma článku: 12,12 | přečteno: 1228x
  • Další články autora

Lukáš Kubec

O pokladních a víkendech

26.3.2013 v 14:15 | Karma: 27,28

Lukáš Kubec

Příliš drahých 7 miliard

16.3.2013 v 11:00 | Karma: 20,64