Jak důležité jsou sociální sítě pro zápasníky MMA?

Abych řekla pravdu, život zápasníka MMA je neustálý boj. Boj v týmu o lepší místo, boj o zápasy,  boj a lepší peníze, boj v kleci, boj v konkurenci na sociálních sítích, boj o sponzory…

Na sociálních sítích vidíme zápasníky, jak se vozí v luxusních vozech, oblečení ve značkovém oblečení, na zápěstí masivní hodinky, vedle sebe dlouhonohé krásky s kabelkami za (alespoň) desítky tisíc korun. Stále samé fotky z restaurací, pařeb a různých akcí, několikrát ročně se válí na pláži v exotických destinacích… A oni si furt stěžují, že nedostávají adekvátní ohodnocení za svoje zápasy, že mají těžký život. Prostě fakt chudáci. :-) Jak se ale říká, není všechno zlato, co s třpytí. I tady často platí pravidlo, které jsem zmínila u článku o Instagramu - “Fake it until you make it”. Pokud nejde opravdu o top zápasníky, tak většina z toho, co vidíte na fotkách, nepatří jim samotným, neplatili za to. Buď to mají půjčené od kamaráda nebo od dané společnosti, se kterou buď oficiálně nebo neoficiálně spolupracují, mají známé, kteří si to mohou dovolit… V Číně platí, že čím bohatší a zajímavější se zdáte, tím více peněz a zajímavých nabídek dostáváte. Myslím, že to tak nebude jenom v Číně. Proč by jinak tolik lidí předstíralo dokonalost na plný úvazek? Pro dobrý pocit určitě, ale ten vám to nezaplatí.

Každý to má samozřejmě jinak. Někdo má štěstí na dobré sponzory, trénuje zadarmo, má kolem sebe bohaté známé a kamarády, v jejich zemi se o bojové sporty zajímá spousta lidí a rádi vyjádří podporu… a také to může být právě naopak. Jsou zápasníci, jejichž úroveň není zrovna závratná, ale zvládli přitáhnout deseti tisíce či dokonce statisíce fanoušků na sociálních sítích a za pomoci sponzorů si mohou dovolit dát výpověď ve svém klasickém zaměstnání a věnovat se zápasení naplno. Jsou opravdu kvalitní zápasníci, kteří se ale neumějí prodat, na Instagramu mají třeba jenom pár stovek sledujících a nikdo si nepamatuje jejich jméno. 

V Číně je nejdůležitější platformou dnes stále Douyin (v zahraničí znám jako Tik Tok). Jsou tady samozřejmě i jiné aplikace jako Weibo (něco jako Facebook), teď víc a víc populární Bili Bili (obdoba Youtube), ale Douyin zůstává stále jedničkou. Zhang Weili, šampionka ve slámové váze organizace UFC, má na této platformě 3 703 000 sledujících. Na Instagramu “pouze” 587 000. Když ale vezmete, že v Číně je Instagram zakázaný a nepoužívají ho tedy masy Číňanů, tak je ten rozdíl celkem pochopitelný. Zahraniční zápasnice mají na Instagramu přibližně o polovinu toho, co má Zhang Weili na svém Douyinu. A to je většina světově známá (tedy nejen ve své zemi), mají tak fanoušky z celého světa - světa, kde se na Instagram zdarma a bez obtíží dostane kdokoliv s připojením k internetu. Jen pro příklad:

Joanna Jedrzejczyk: 1 800 000, Valentina Shevchenko: 1 700 000, Rose Namajunas: 1 600 000, Jessica Andrade 321 000 (asi i proto, že má příspěvky pouze v portugalštině)… Zdá se, že nejvíce má asi Ronda Rousey, a to 13 200 000 sledujících. Ta už ale dlouho nezápasí v UFC, přesedlala na wrestlingová vystoupení a věnuje se dalším komerčním aktivitám.

Z čínských zápasníků mají nejvíce hned po Zhang Weili (ke dni 26.1.2021):

  • Li Jing Liang (Douyin: 2 049 000, Instagram: 185 000)
  • Song Yadong (Douyin: 337 000, Instagram: 372 000)
  • Lukai (Douyin: 61 000, Instagram: 732)
  • Su Mudaerji (Douyin: 51 000, Instagram: 108 000)
  • Hu Yaozong (Douyin: 15 000, Instagram: 188)
  • Song Kenan (Douyin: 36 000, Instagram: 3846)
  • Li Kaiwen (Douyin: 13 000, Instagram: 9222)

 

Conor McGregor měl ke dni 28.1. 39 100 000 sledujících a základna se mu stále rozšiřuje. A to i poté, do padl k zemi po úderech od Dustina Poirier, která má “jen” dva a půl milionu sledujících a v žebříčku lehké váhy se posunul na 1. místo hned za Khabibem, který má 27 milionu fanoušků. Počty sledujících (sledující nemusí se nutně rovnat fanoušek) se tedy neodvíjí od úrovně, aktuálních výsledků či postavení v žebříčku. Buď se daný zápasník lidem líbí a nebo nelíbí. Dávno jsou pryč doby, kdy stačilo být pouze dobrý a vyhrávat. Můžete být neomylným šampionem, ale pokud se neumíte prodat, budete stále muset mít ještě další (minimálně jedno) zaměstnání, abyste uživili sebe a rodinu. Nablýskaný život zápasníka je totiž dost drahý. A nejde (jenom) o rychlá auta a modelky. 

Víc o výdajích a příjmech v příštím článku.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Kateřina Krumpálová | pátek 5.2.2021 16:40 | karma článku: 11,07 | přečteno: 187x