Recenze: Cyklostezka Jihlava - Třebíč (-Raabs)

Vyzkoušel jsem jednu z mnoha nových budovaných cyklostezek na Vysočině. Vede krásnou a členitou krajinou údolí řeky Jihlavy.

Dobrý výchozím bodem je jihlavské nádraží, které se oficiálně jmenuje "žst. Jihlava", regionálně "Jihlava, hlavní nádraží".

Pohodlně sjedete po místních asfaltových komunikacích až k jihlavské čistírně odpadních vod, kde se napojíte na účelovou komunikaci směrem na Malý Beranov. V Heleníně, v místě křížení turistických tras překonáte železniční trať a dále vás směrovky vedou po nezpevněné cestě kolem zahrádkářských kolonií až pod most, přes který vede silnice II/602 na Velké Meziříčí.

Malý Beranov je průjezdný opět po asfaltových cestách až ke skalnatému ostrohu, kde začíná opět nezpevněná, avšak příjemná komunikace směrem na Luka nad Jihlavou.

V této části je již však patrná jedna ze slabin cyklostezky - těsné přimknutí k chatám a zahradám, takže často můžete potkat pěší, automobily jak zaparkované tak v pohybu. Po poměrně dlouhém a členitém úseku s nerovným povrchem však u Kamenného mlýna začíná zatím nejluxusnější část trasy a to asfaltový úsek kolem řeky Jihlavy až téměř do Luk. Těsně před tímto městečkem se momentálně dokončuje další úsek, takže v blízké budoucnosti dojedete pohodlně až na náměstí, kde jsou široké možnosti kvalitního a levného občerstvení.

Od Luk nad Jihlavou začíná pro cyklisty poměrně složitá volba - buď pokračovat po málo frekventované silnici prakticky po rovině až do Bítovčic, nebo po druhém břehu řeky kolem železniční stanice po nové cyklostezce, která však těsně před železniční zastávkou Bítovčice vede obloukem do prudkého kopce a končí dost neprakticky nepřehlednou křižovatkou pěších cest, kde může neznalý cykloturista odbočit špatně a zajet si. Značení v této části není žádné.

Od Bítovčic - Rozseče se v rámci 2. etapy stavby cyklostezky Jihlava-Třebíč-Raabs opět obnovuje asfalt na místní účelové komunikaci prakticky až do Přímělkova. Tady se ukáže asi zatím nejslabší místo. Červená turistická značka pokračuje rovně kolem řeky do Dolního Smrčného, místy však vede přes soukromé pozemky, lesem, přes kořeny stromů takže kdo zvolí tuto pohodlnější variantu riskuje jak konflikt (někteří majitelé chat jsou prý již dost na kola alergičtí) tak dost nerovný povrch. Koneckonců od cesty tímto směrem hned u mostu odrazuje jasný neoficiální vzkaz "Toto není cyklostezka". Oficiální trasa vede do prudkého kopce směrem na hrad Rokštejn a dále na Panskou lhotu. V tuto chvíli jsou povrchy v tomto úseku dost odrazující, ale již na podzim by od Rokštejna až do Panské Lhoty měl na lesní cestě ležet nový asfalt. Nevýhodou je však značné převýšení.

Z Panské Lhoty se nastoupané metry sjíždí zpět k řece Jihlavě, tak, že se v Dolním Smrčném napojíte na červenou turistickou značku od Přímělkova. Mimochodem v Dolním Smrčném je skvělá hospůdka. Z Dolního Smrčného vede již hotový asfaltový úsek, který se nad Bransouzemi napojuje na silnici od Chlumu, pohodlný cyklista se však musí smířit s tím, že úsek před Bransouzemi opět stoupá do kopce. Lepší je v tomto případě použít málo využívanou silnici III. třídy, které vede prakticky po rovině až k nádraží v Bransouzích.

Z Bransouz se cyklostezka stáčí směrem k samotě Leština a přes Červenou Lhotu se dlouhým obloukem a prudkým klesáním vrací k řece Jihlavě u Kratochvílova Mlýna, kde je nový most a za ním vede nezpevněná polní cesta až do Přibyslavic. Je možné v tomto místě zvolit alternativu cesty přes Číchov, ale i tak je pak potřeba vyšlapat dlouhý kopec, přejet ho a až poté skončit v Přibyslavicích. Rovné cestě kolem řeky totiž brání mnoho chat a soukromé pozemky.

V Přibyslavicích doporučuji občerstvení v některé restauraci a u místní továrny "Huhtamaki" se vydáte po nově budovaném úseku přes Petrovice až k Červenému mlýnu. Trasa je až na krátký výjezd do Petrovic pohodlná, nemohu se ale ubránit dojmu, že při pečlivější volbě trasy se dalo i tomuto výjezdu vyhnout.

Od Červeného mlýna vede rovná, asfaltová část kolem řeky až do Sokolí, což už je místní část Třebíče. Opět narazíte na dvě kvalitní restaurace, nejsou však otevřené vždy. Ze Sokolí vede trasa cyklostezky vzhůru, ale kopec je poměrně krátký a neměl by činit problémy. U křižovatky se silnicí Nová Ves - Třebíč se opět napojíte na vyhrazený úsek pro cyklisty a kolem zahrádkářských kolonií přijedete až do Poušova (pozor na poměrně silný provoz automobilů na místní komunikaci).

Z Poušova do centra města se jede kolem řeky, doporučuji dojet až k Podklášterskému mostu, v tomto úseku jsou nádherné výhledy na třebíčský zámek, baziliku a židovské město.

Dál trasa pokračuje Libušiným údolím směrem na Moravské Budějovice, tomuto úseku se budu věnovat příště.

Konečné hodnocení je poměrně jasné. Pokud hledáte pohodlnou rovinnou trasu je potřeba v některých úsecích počítat s odklonem z oficiální trasy, popřípadě použít v meziúsecích přepravu vlakem. To je jedna z hlavních výhod, protože frekvence vlaků mezi Jihlavou a Třebíčí je poměrně silná a s přepravou kol není žádný problém.

Je škoda, že se v některých úsecích, kde je pohodlná souběžná silnice III. třídy, alespoň podle mého názoru, utratili peníze, které šli použít např. na majetkoprávní přípravu a vybudování úseku Přímělkov - Dolní Smrčné. Ne každý chce uskutečnit náročný výšlap na hrad.

Přesto tuto cyklostezku doporučuji k vyzkoušení. Vzhůru do pedálů!

Autor: Aleš Kratina | úterý 2.8.2011 0:45 | karma článku: 10,71 | přečteno: 3051x
  • Další články autora

Aleš Kratina

Nepůjdeme jak ovce na porážku

23.8.2015 v 22:00 | Karma: 25,13

Aleš Kratina

Příčiny a následky - Studénka

26.7.2015 v 15:20 | Karma: 21,00

Aleš Kratina

Ano, selhal systém

24.2.2015 v 17:52 | Karma: 19,89

Aleš Kratina

Ukrajinské slzy

28.1.2015 v 22:37 | Karma: 10,85