- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Možná to bude ojedinělý názor, ale jako první příčinu určitého systémového selhání vidím neochotu či neschopnost připravit a zahájit stavbu skutečných rychlostních tratí bez jakýchkoliv úrovňových křížení. Argumentace o tom, že tratě s rychlostmi nad 200 km/h se do naší malé republiky nehodí, zní sice na první pohled rozumně, ale jakmile se trochu ponoříte k technickým a ekonomickým argumentům, je tato argumentace velmi nedostatečná až lživá. Potřebné, ale nedostatečné rekonstrukce tratí, které jsou 150 let fixovány k historickému trasování dálkových propojení nás (cestující a další uživatele) nikam neposouvá. Poslední trať, která byla budována jako novostavba - "Brno - Havlíčkův Brod" - vznikala ve druhé polovině třicátých let a už tehdy obsahovala všechny bezpečnostní prvky - mimoúrovňová křížení a ve všech stanicích podchody pro cestující.
V oblasti evropských fondů v novém plánovacím období je pro ČR rezervovaná dostatečná částka pro zahájení tzv. rychlého spojení č.1 "Lovosice - Vranovice" s dalším pokračováním na Ostravu. Místo toho se projektuje přeložka tratě Brno - Přerov na rychlost 200 km/h s nedostatečnou kapacitou.
Další problém vidím v přetížení tzv. koridoru "Praha - Olomouc - Ostrava". Neexistence nezávislého regulátora a špatné nastavení soutěží na rychlíkové linky způsobuje, že na této trase chce jezdit mnoho operátorů a volná kapacita v podstatě neexistuje. I z tohoto důvodu jsou zabezpečovací zařízení na přejezdech prakticky pořád v činnosti a trpělivost i pozornost řidičů klesá.
Mohl bych napsat ještě další a další postřehy, mnoho z nich vychází z platné legislativy, kdy prakticky každý kverulant může zablokovat jakoukoliv liniovou stavbu (viz např. projekt "Brno - Zastávka"), ale zmíním už jen poslední příčinu - ryze technickou. Nezdá se mi, že by možnost, kdy zůstane vozidlo za zavřenými závorami neměla technické řešení. V zásadě jde o velmi slabé místo stávajících zabezpečovacích zařízení. Prakticky na všech světelně řízených křižovatkách funguje detekce vozidel pomocí tzv. "indukčních smyček". Řídící počítače vidí vozidla "on-line" při jeho pohybu přes smyčku. Nejsem sice odborník, ale myslím si, že propojení této technologie s rizikovými přejezdy, kdy by stav obsazení indukční smyčky a současného spuštění závor spustilo generální stop v uvedeném úseku železniční tratě by bylo velmi žádoucí.
Další články autora |
Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...