Dilema Miloše Zemana - průplav, nebo rychlá železnice?

Na monitorech projektantů začínají vznikat velkorysé studie budoucích dopravních staveb. Některé pod patronací samotného prezidenta. Co bude rozumnější ze zamýšlených projektů vybudovat? A vyplatí se vůbec takové stavby?

V minulém roce jsem měl možnost se zúčastnit přednášky ing. Skalického, který na nejmenované konferenci přednášel auditoriu výhody vodních cest. Určitě lze souhlasit s tím, že poměr vynaložených finančních prostředků na kilometr a tunu nákladu je nejvýhodnější u lodní dopravy. Je však skutečně hypotetická vodní magistrála výhodná pro celou společnost?

Ve stejném čase se začaly více a více objevovat informace o chystaném tzv. rychlém spojení mezi Prahou a Brnem, respektive Lovosicemi a Vranovicemi po vysokorychlostní železnici.

Této stavbě věřím daleko více.

Ilustrujme si to na příkladu dvou krásných moravských měst.

Telč je turistický magnet s vysokým potenciálem návštěvnosti. Chcete-li se však z ní rozumně dostat, čekají vás buď nekvalitní silnice nebo pomalá železnice s mnoha přestupy. Doba spojení autobusem či kombinace vlak a autobus v lepším případě okolo 3 hodin. Vybudování rychlého spojení mezi Prahou a Brnem by uspíšilo rekonstrukci tratě Slavonice - Kostelec a konečná doba spojení s jedním přestupem na nádraží Jihlava-město by činila nejdéle hodinu a půl.

Znojmo je železničně zanedbané město. Moderní elektrifikovaná úsek bývalé Severozápadní dráhy na Vídeň jen podtrhuje současný stav. V rámci České republiky se uvažuje maximálně o optimalizace tratě Znojmo - Břeclav, avšak žádoucí elektrifikace a rekonstrukce směrem na Jihlavu je zatím nereálná. Rychlé spojení s přímým napojením Jihlavy by s největší pravděpodobností vyvolalo nutnost posílení a modernizaci tratě do Znojma s přímým napojením významné Třebíče. Současná jízdní doba autobusu po silnicích a nespolehlivé dálnici činí 3 hodiny 10 minut. Kombinované spojení vlakem s přestupem v Jihlavě (nebo ještě lépe vedení přímého vlaku kategorie REx Praha - Vídeň) by znamenalo zkrácení jízdní doby na přibližně dvě hodiny.

Zkrácení jízdních dob je významné a roste se zkracující se vzdáleností k přestupnímu uzlu, který leží na zvažované vysokorychlostní trati.

Páteřní vysokorychlostní trať by znamenala významný impuls pro tuzemský průmysl. Z mnoha chudnoucích vnitřních periférií by bylo možné denně cestovat za prací do velkých měst. Vzhledem k tomu, že moderní vysokorychlostní trať může mít převýšení až třikrát vyšší než stávající konvenční koridory, významně by klesly nároky na přesuny vytěženého podloží. Stavbou by se uvolnila dopravní cesta na stávajících koridorech pro větší objem nákladních vlaků, kleslo by zatížení těžce zkoušené dálnice D1 a analogicky by se ulevilo i v obcích podél silnice I/35.

Jednoduše si myslím, že ze stavby vodního kanálu by profitovala pouze nákladní přeprava, ze stavby RS 1 budou profitovat všichni.

Překážek zůstává mnoho, cíl je však lákavý - výrazný kvalitativní skok v cestování ve významné části naší země.

Věřím, že pan prezident se rozhodne správně.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Aleš Kratina | neděle 24.11.2013 21:47 | karma článku: 9,77 | přečteno: 565x
  • Další články autora

Aleš Kratina

Nepůjdeme jak ovce na porážku

23.8.2015 v 22:00 | Karma: 25,13

Aleš Kratina

Příčiny a následky - Studénka

26.7.2015 v 15:20 | Karma: 21,00

Aleš Kratina

Ano, selhal systém

24.2.2015 v 17:52 | Karma: 19,89

Aleš Kratina

Ukrajinské slzy

28.1.2015 v 22:37 | Karma: 10,85