O čase minulém, přítomném a budoucím

Občas stávají takové divné náhody. Třeba tuhle, probíral jsem se svou "minulostí", tak jak ji v sobě obsahují naše novodobé sběrny digitálních dat. Dnes už pavažujeme za naprosto běžné posílat si přes internet gigabyty dat do virtuálních schránek typu Dropbox, Google Drive, nebo Microsoft Sky Drive. Považujeme za normální nemazat emaily a nechávat všechno, co nám přijde v Gmail schránce.

brandcastmedia.com

Svět se změnil. A to hodně. Jenže, co je paradoxní, je ten časový odstup nedávno jsem si uvědomil, že je to třeba jen 2003, když jsem ještě v Eurotelu řešil dnes už skoro neuvěřitelné technologie jako připojení na internet rychlosti 33 kb/s a za rychlé jsme považovali 43 kb/s, kterými běhal HSCSD. Také si pamatuju na diskuse o tom, jak poskytovat služby typu WiFi, zda to vůbec v ČR někdy bude fungovat. Nebo budování služeb nad protokolem WAP a tu totální revoluci, když jsme spustil barevnou verzi Live. 

Jo, jo kde ty časy jsou. Nokia už není nejběžnější telefon a taky místo tlačítek ovládáme dění na mnohem větších obrazovkách prstem. Pryč jsou PDA od Compaq, teda vlastně i ten je pryč a je z něj HP. Pryč jsou USB disky kapacity 128 MB a stohy zlatých cédéček, které se kupily v rohu každé kanceláře. Pryč jsou časy, kdy jsme sledovali filmy v nízké kvalitě vypálené na zapisovacím mechanikách s rychlostí 24. 

A taky pohledy na standardy roku 2003 a věci typu digitální fotoparát s 2 MB znějí jako pozdravy z pravěku. Kolik lidí si vůbec uvědomí, že dnešní součást naši životů typu Facebook, Twitter, Linkedin, Gmail, iPhone, iPad, nebo Android, prostě ještě vůbec neexistovala? Docela by mě zajímalo, jak se jednou na tuhle dobu budou koukat historici a jak to období dopade? uměl by si tenkrát vůbec někdo představit svět dominovaný Google, Apple a Facebook? 

Asi ne, stejně jako si dnes  neumíme představit inovace za dalších 10 let. A jen teď, když si zkouším představit, jak to asi bude vypadat, vlastně nevím, co si představit. Teď mám pocit, že vlastně mám spoustu moderních vychytávek, ale to jsem vlastně v roce 2003 měl taky, když jsem našeně naládoval do 32 MB karty do své Nokia už nevím jaké číslo 7 MP3 a mohl přehrát. Dokonce si pamatuju, že mám určitě nějký videa co jsou super nekvalitní nahrané pomocí mini displeje co měl rozlišení, které by dnes vyvolalo tak leda salvy smíchu.

Jakej bude ten budoucí svět? Jenže, taky si je třeba říct, že pokud by šlo cestovat časem a já se najednou zjevil v tramvaji z Vršovic na Hostivař a potkal sám sebe a začal tomu o deset let mladšímu klukovi vyprávět o jeho příštích deseti letech, asi by na mě koukal. Cože Facebook? Twitter? iPhone? Dropbox? Salesforce? iPad? 

Hm, co bude za deset let? Jaký nový slova se naučíme? Co se stane s naší technologií a co bude náš běžnej standard za dalších deset let? Nevím. Vím, je jediný, že jako tenkrát někde bez vidu zbytku světa někdo připravoval novej zvrat, děje se i teď. Za deset let se opět naučíme jména nových Mark Zuckerbergů, Jacků Dorseyů, nebo Marců Benioffů. Dnes je ještě neznáme, protože zatím mohou být třeba jen studenti, co si jen tak hrají s nějákým kusem kodu, nebo myšlenkou. A tak, jako v těch minulých deseti letech, spousta z nich nikdy ten svůj velkej sen nedodá. A často na tom prodělá kalhoty a historie na ně zapomene. Jenže, pak tady zas bude pár těch, kdo obrátí náš svět vzhůru nohama.

Jakej bude ten svět? Nevím, ale už teď tuším, že to bude jízda. Jelikož inovace posledních deseti let zpřístupnily technologie neskutečnému množství lidí, kteří by před pár lety ani netušili, jak zapnout počíač. A co navíc, vyrůstá nová generace, kde tehnologie nebudou jen užitečná věc, ale naprosto běžná součást jejich života. Uvídíme se kam se to posune. Ale ve světě, kde 2 leté děti ovládájí počítače jako vy kdysi televizi, se něco změní…

A ten posun bude mimojiné v tom, že nová generace uživatelů, která se bude rekrutovat z dětí, které budou umět často víc, než generace před nimi. A co když, jak ukazují trendy, nebudou tyto generace jen pasivními konzumenty informací, ale gramotnost tentokrát bude zahrnovat schopnost abstrahovat počítačové algoritmy se stejnou lehkostí, jako dnes updatujeme status na Facebooku? To není rozhodně situace nereálná. Ve světě, kde 2 leté děti umí to, co se generace před nimi učili až od deset let později je dost pravděpodobné, že jejich schopnosti budou mnohonásobně přesahovat schopnosti předchozích generací. Nevěříte…

 Tak schválně…uměli byste tohle ve dvou letech?

 

 

A co třeba, pokud místo her začnete předškolní děti učit abstrakci pro vytváření počítačových algoritmů v reálném programovacím jazyku? Co když opravdu 6 leté děti budou chápat základy objektového programování? Co asi budou umět až jim bude 18?

 http://www.wired.com/wiredenterprise/2013/04/java-codespells/

Autor: Jiří Krám | úterý 23.4.2013 10:00 | karma článku: 19,83 | přečteno: 2806x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11