Amazon v Brně: pro a proti

Potencionální příchod americké společnosti Amazon do Brna vyvolal mnohé diskuze. Tak, jako všechny velké akce, není ani tato černobílá. Něco přináší a něco bere. Jaké jsou přínosy a jaká jsou negativa příchodu této firmy? 

Co by bylo přínosem příchodu této velké firmy?

Určitě jsou to především nově vzniklá pracovní místa a to především pracovní místa pro méně kvalifikované osoby. Možná si to málo uvědomujeme, ale právě skupina méně kvalifikovaných je daleko více ohrožena nezaměstnaností. Navíc Amazon může nabídnout i solidní brigádu mnoha studentům, kteří si jinak musejí hledat mnohdy málo důstojná zaměstnání. Dalším přínosem by bylo zvýšení konkurence v oblasti e-shopů. Domníváme se, že konkurence je pro konečné uživatele vždy prospěšná a byla by i v tomto případě.

Amazon v Brně by znamenal i návazné multiplikační efekty pro další případné dodavatele, pro místní podnikatele, trh s byty, ale i brněnské letiště. V neposlední řadě vidím jako významný přínos i zvýšení prestiže Brna jako místa pro investice. Ano, logistické centrum není žádným výzkumným ústavem, ale samotná přítomnost této globální firmy je určitou známkou prestiže. Jako poslední výhodu bych rád zmínil poněkud pragmaticky skutečnost, že díky příchodu Amazonu byl stát ochoten garantovat výstavbu dálničního sjezdu. Tento sjezd byl vládou přislíben už před lety a je ve Slatině potřeba bez ohledu na to, zda Amazon přijde či ne.

A jaké jsou nejčastější argumenty proti?

V první řadě je to dopravní situace. Z vlastní zkušenosti vím, že ta je především ve Slatině a následně v dalších městských částech už nyní kritická a je jasné, že příchod velkého logistického centra by tuto situaci zhoršil. Amazon byl ochoten toto částečně kompenzovat finančními příspěvky a, jak už bylo řečeno, vláda byla ochotna garantovat nový sjezd, který je jediným rozumným řešením celého problému.

Další častým protiargumentem je nízká přidaná hodnota práce. Jak jsem již uvedl, domnívám se, že právě pro tuto skupinu osob je třeba v Brně hledat práci a Amazon ji nabízí. Jinou skutečností je charakter logistického centra, které údajně nezapadá do koncepce této průmyslové zóny, která se vyznačuje orientací na výrobu, vývoj, moderní a informační technologie. Zde je možné souhlasit, nicméně je možné poznamenat, že i nyní jsou v průmyslové zóně logistické firmy (ti, co používají tento argument o nich taktně, mlčí). Jako příklad je možné uvést firmu Raben Logistics nebo Lagermax spedice a logistika.

Dalším argumentem je zvýšení konkurence a zánik lokálních prodejců a skutečnost, že finance půjdou do zahraničí. Myslím si, že konkurence je v tomto případě zdravá a nebude to konkurence pro malé prodejce, ale pro české e-shopy. Pokud se ovšem podíváte na jejich strukturu, tak zjistíte, že ani ty nejsou příliš české. Největší Alza.cz je vlastněna kyperskou firmou a Mall.cz společností nizozemskou.

Silným argumentem je i územní plán, který nedovoluje stavbu logistického centra. To je argument právně jasný, ale určitě řešitelný. Zvláště v Brně, kde bylo možné upravit územní plán třeba v případě, když náměstek Macek potřeboval zlegalizovat svoji chatu.

Potencionální investice Amazonu má svá pro i proti. Je na politicích, aby tyto argumenty zvážili a dle svých preferencích i rozhodli. Není, ale možné investora tahat za nos a dělat si z něj blázny. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ladislav Kotík | čtvrtek 17.4.2014 13:45 | karma článku: 9,82 | přečteno: 607x