Jan Masaryk trnem v oku Britům (vyjádření Zdeňka Klímy)
Zdeněk KLÍMA (zdk-hb@atlas.cz)
Jan Masaryk trnem v oku Britům pro vyzbrojování Izraele
Včera 5. 10. 2014, 0:54:26
Vážená paní (doktorko) KOSTLÁNOVÁ,
narazil jsem na Váš článek JAN MASARYK TRNEM V OKU BRITŮM PRO VYZBROJOVÁNÍ IZRAELE z 25. IV. 2013 na Vaší blogové stránce http://kostlanova.blog.idnes.cz/c/334542/Jan-Masaryk-trnem-v-oku-Britum-pro-vyzbrojovani-Izraele.html a po jeho přečtení bych si Vám dovolil velmi doporučit, abyste se napříště věnovala ve svém psaní tématům, kterým opravdu rozumíte a o kterých skutečně něco víte. Čs. vojenská pomoc Izraeli v letech 1948-49/50 (vč. jejího širšího /mezinárodně i vnitro-/politického kontextu) takovým tématem - dle toho, co jste napsala - ve Vašem příp adě rozhodně není.
Víte, speciálně historií čs. pomoci izraelskému vojenskému letectvu v letech 1948-49/50 se dlouhodově badatelsky zabývám a v případě Vašeho textu musím s politováním konstatovat, že jde o povrchně žurnalisticky (až senzacechtivě) sestavený kompilát nejrůzněji "vyzobaných" polopravd, nepřesných údajů a informací, mnohdy mýtů a domněnek (občas až fabulací), který s obrazem a fundovanou interperetací dobových skutečnosti má pramálo společného.
Nemám tolik času, abych své hodnocení Vašeho textu dokazoval kritickým rozborem věty po větě, takže jen ukázkově na náhodně vybrané části textu::
Ehud Avriel prohlásil, že Jan Masaryk s Clementisem mu nabídli neomezený (určitě ne neomezený: na to poválečné Československo nemělo ani výrobní potenciál, ani dovozní kapacity) počet bitevních letounů Messerschmitt Me-109 (/a/ letouny se správně nazývaly Messerschmitt Bf 109); /b/ v žádném případě to nebyly bitevní letouny; /c/ letouny Bf 109 ani být v podstatě nabízeny nemohly, neboť jejich výroba v poválečném Československu neběžela /scházely příslušné motory DB 605/: předmětem nabídky byly stíhací letouny Avia S-199 /jejichž základ sice vycházel z letounu Bf 109G/ K, ale měly zcela jiné motory / Jumo 211/ a tím také částečně jiný tvar a dost odlišné letové parametry a vlastnosti; /d/ konkrétní typy letounů dozajista nenabízel sám čs. ministr zahraničních věcí se státním tajemníkem tohoto ministerstva: troufám si tvrdit, že ani jeden z nich takové konkrétní znalosti /a ani kompetenci/ neměli), britských /UK Spitfire, a Mosquito (krom výše uvedeného o kompetentnosti vedení čs. MZV nabízet nějaké vojenské letouny /nota bene konkrétní typy/ k prodeji tento typ letounu vůbec nepřicházel v úvahu: čs. MNO s ním i nadále počítalo ve svých mobilizačních plánech a tyto letouny bojov ě sloužily v čs. vojen. letectvu minimálně až do jara 1950), zatímco tehdejší náměstek ministra zahraničního obchodu Evžen Löbl (souzen v procesu se Slánským, vězněn) ve svých Pamětech Sentenced and Tried LON 1969 píše, že Gottwald s Clementisem dokonce nabídli Egyptu postavit zbrojovku na egyptském území (ani jeden z jmenovaných nic takového Egyptu nenabízeli: Egypťané sami poptávali po Evropě dodavatele na takovou zakázku a do Československa taková jejich poptávka směřovala dokonce několikrát /např, na jaře 1948 nebo v srpnu a listopadu 1949/ a čs. firmy /zpravidla Zbrojovka Brno, n.p./ se o ně jen chtěly ucházet, k čemuž samozřejmě potřebovaly úřední souhlas čs. org&a acute;nů (jako zásadní tu byly MNO a MZV /), ale zatrhl jim to Vyšínský (nekriticky převzaté tvrzení z "druhé ruky" /jako jedno z mnohých, které se ve Vašem textu bohužel vyskytují/: zatím historickým výzkumem neprokázané /alespoň pokud je mi známo/)
Jako první byl podepsán kontrakt na 10 kusů messerschmittů Me-109 (viz výše) z továrny Avia Čakovice 23.4.48, převzaty byly 17.5.48 (není pravda: přebírány byly jednak průběžně a jednak nikoliv tak, že by je izraelská strana přebírala rovnou od výrobního závodu /ten postup byl jiný/), a staly se základem izraelského letectva (není zcela pravda: budované izraelské vojenské letectvo mělo těch "základů " víc /bylo by však pravdou, kdybyste napsala, že se staly základem Perutě č. 101 jako první bojové/stíhací jednotky izraelského vojenského letectva/).
20.5.48 byl podepsán druhý kontrakt na dalších 15 kusů Me-109 (viz výše a navíc uvedené tvrzení není pravdivé: smlouva na prodej dalších 15 ks letounů S-199 byla podepsána 21. VI. 1948) (Gottwald s Clementisem nabízeli (ani jeden z nich nic nenabízel /!!!!/: když už, tak izraelská strana poptávala) celkem 30 kusů Me-109 (viz výše a navíc, z těch původně 30 /dalších/ letounů S-199 poptávaných izraelskou stranou se nakonec stalo jen oněch 15 ks v druhé smlouvě z 21. VI. 1948, o další letouny S-199 už izraelská strana zájem neměla), 30 kusů Spitfire-9/Arabov&eacut e; měli jen Spitfire-5 (není pravda: Královské egyptské vojenské letectvo mělo ve své výzbroji řádově 20 letounů Supermarine Spitfire LF Mk.IX /tedy stejný typ, který Izrael kupooval v Československu/) ( letouny Spitfire Praha dodala v rámci akce Velveta), a 9 kusů Mosquito (viz výše a navíc: Izrael poptával 10 ks těchto letounů, ale možnost prodeje letounů De Havilland Mosquito Izraeli čs. MNO naopak dne 7. VI. 1948 zamítlo) ) …
15.7.48 byl podepsán kontrakt na dodání 59 bitevních letounů Spitfire-9 (to rozhodně nebyly bitevní letouny /ale stíhací/ stejně jako smlouva o prodeji letounů Spitfire LF Mk.IXE Izraeli nebyla podepsána 15. VII. 1948 /ale až 7. IX. 1948, když předtím čs. MNO souhlasilo 7. VI. 1948 s odprodejem 30 letounů Spitfire / a zněla na prodej 50 letounů Spitfire LF Mk.IXE /nikoliv na 59 ks/) + náhradních dílů ( které RAF po válce předala Praze (britská RAF nic takového nečinila: letouny Supermarine Spitfire LF Mk.IXE a náhradní díly k nim byly zakoupeny čs. vládou od britského Ministerstva letectví&nbs p;jako nové letouny a čs. piloti je je ve Velké Británii přebírali od poloviny července do poloviny srpna 1945 od servisních jednotek RAF))
Váš text k dnešnímu dni vykazuje řádově 1 100 přečtení (což není zase až tak málo). Všem těm, kteří ho četli a o této části čs.-izraelských vztahů toho příliš nevědí, jste akorát nadělala pěkně nehezký "guláš" v hlavě (a to nedej bože nebo přírodo /dle vlastního výběru/, aby si někdo vzal Váš příspěvek jako zdroj historických faktů a informací o daném tématu). V případě těch ostatních si troufám trvdit, že u nich jste si zrovna příliš velkou reputaci neudělala.
A co s tím? No, bylo by nanejvýš případné, kdybyste - s ohledem na výše uvedené - tento příspěvek ze své blogové stránky odstranila (nebo napsala jeho novou verzi, o poznání více respektující historická fakta a skutečnosti a o poznání méně koncipovaný až senzacechtivým a pseudo-objevným žurnalistickým stylem) a nepřispívala tak zdárně k "zaplevelování" obecného povědomí o této kapitole čs. (českých / slovenských) poválečných dějin. Děkuji Vám.
S pozdravem
Zd. KLÍMA
Andrea Kostlánová
Kam zmizely milióny žen, aneb chlapec za každou cenu

V předvečer 2.sv.v. se v US zámožných kruzích zrodilo hnutí antinatalistů, kteří se obávali, že je rostoucí porodnost chudých lidí na planetě připraví o majetek.
Andrea Kostlánová
Obřízka, „ tradice“ zvrhlá jako lékaři, kterým vynáší peníze

Podle zprávy UNICEF jsou ročně rituální obřízkou zmrzačeny 3 milióny afrických žen a dívek, včetně holčiček ve stáří několika dnů.
Andrea Kostlánová
Ženy bez práva na život versus Panenky z Instagramu

Většina žen na světě jen přežívá a hrbí se, zatímco pár jiných žen se předvádí na Instagramu, mluví o děloze a těžkou volbou mezi kariérou a mateřstvím ( k tomuto viz článek „ Kňourání na Lvech, kňourání zemědělců. Tak nějak se
Andrea Kostlánová
Prodej dětí – poptávka stimuluje nabídku

Jean-Jacques Rousseau hlásal lásku k bližnímu, ale své děti dal do sirotčince, ani Albert Einstein láskou k vlastním dětem neoslnil. Jak vypadaly sirotčince dříve, ukazuje Charles Dickens a Maupassant, u nás vyšla knížka o
Andrea Kostlánová
Ochrana žen a dětí je katastrofická, zatímco z LGBT se stává privilegovaná kasta

Lidská práva nedodržuje mj. drtivá většina afrických států. Téměř všechny podepsaly Mezinárodní úmluvu o potlačení a trestání zločinu apartheidu z roku 1973, která byla přijata z iniciativy Kremlu,
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Drony zásadně promění vysokohorskou turistiku. Šerpové mají strach o práci
Premium Až dosud byli Šerpové, legendární himálajští terminátoři, pro expedice v nejvyšších světových...
Musí se začít lovit bachyně, říká studie. Zvýšené odstřely jinak nepomůžou
I když se počty odlovených divokých prasat v ČR stále zvyšují, nevedou odstřely k reálnému snížení...
Firmy se bojí krachu české obnovy Ukrajiny. Svaz průmyslu podmínky kritizuje
Premium Redakce MF DNES získala dopis prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje adresovaný premiérovi...
Nejlevnější benzin za poslední roky. Pokles cen pohonných hmot způsobilo víc faktorů
Premium Čeští řidiči si užívají nejnižších cen benzinu a nafty za několik let. Benzin tankovali levněji...

Prodej byt 4+1, 113m2, České Budějovice, České Budějovice 5
I. Olbrachta, České Budějovice - České Budějovice 5
4 499 000 Kč
- Počet článků 1108
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1384x
email : kostlannova@email.cz