Great Ocean Road a Grampians: přírodní krásy Victorie

Náš pobyt v Melbourne se blíží ke konci, jaro je v plném proudu a my si konečně něco naspořili. Čas vyrazit objevovat krásy Victorie, kterou brzy opustíme.

Great ocean road: Komerční podívaná?

Naše první australské vícedenní cestování začínalo trochu napínavě. Nevyzpytatelné jarní počasí, pro Evropana nezvyklá dopravní pravidla a do toho jeden nepříliš zkušený řidič (já).

Great ocean road je název 253 km dlouhé silnice, vedoucí podél pobřeží na jihu Australského státu Victoria. Pro vysokou koncentraci krásných míst a výhledů, koal a klokanů je častým cílem turistů, kteří do Austrálie zavítají. Cesta je složená z obrovského množství zastávek a výhledů.

Great ocean road má rozporuplnou pověst. Byli jsme z několika stran varováni, že se jedná o komerční a lacinou podívanou, nevhodnou pro opravdové cestovatele. Moc nás to ale nepřesvědčilo a tak jsme s našimi asijskými přáteli vyjeli na dvoudenní ocean trip.

Řízení na levé straně? Není to tak strašné

Na svou řidičskou premiéru jsem se připravoval s napětím. Předně patřím k těm asi 10% řidičů, kteří sami sebe za dobrého řidiče nepovažují. Věřím tomu, že lepší je podprůměrný řidič, který se považuje za slabého, než průměrný, který se považuje za skvělého.

Náš team na začátku cesty. Ano, jedná se o naší Tchajwanskou kamarádku, která nás pořád krmí. A ano, vytrvale nás krmila i v průběhu cesty.

I díky tomu, že jsem toho ani po Evropě moc nenařídil, zvykalo se mi na levou stranu lehce. Australské značení je jako vždy intuitivní a chytré, takže se dalo zorientovat snadno. Na automatické převody jsem si taky zvykl hned (naopak už to bude nejspíš horší). Největší potíže mi působil blinkr, který je v Austrálii pro oba směry napravo. Tak jsem pořád zapínal stěrače.

Klokanů jsme i tentokrát viděli nespočet, koalu jen jednu: o to komičtější zážitek to však byl. Když jsme při procházce jednu loudající se koalu v dálce objevili, pomalu jsme se k ní blížili, abychom ji nevyplašili. Ne tak náš spolucestující Tchajwanec – sám o sobě docela cvalík – který se ke koale doslova řítil. Nebohé zvíře, které hluk a rychlý pohyb vystrašil, prchalo na strom a ještě mnoho minut vystrašeně koukalo, co se dole děje. Tchajwanec ovšem vůči koale mnoho empatie neprojevil a pořád dokola se divil, proč tak nepochopitelně utekla. Před řítícím se cvalíkem bychom se ovšem i my nejspíš schovali na strom.

takhle prchalo nebohé koalí mládě...
...vystrašené Tchajwanským hromotlukem. Možná tam sedí dodnes.

Great Ocean Road

Grampians

Velké štěstí na počasí jsme měli i při třídenní návštěvě jednoho z největších národních parků Victorie, Grampians. Předpověď slibující tropické teploty se nezmýlila a my tak poprvé v náznacích viděli, jakou sílu má australské slunce.

V národním parku jsme podnikli několik větších i menších okruhů. Náročnost byla podstatně vyšší, než jak jsme zvyklí z Česka. Svou roli hrálo nekompromisní slunce, před kterým se na mnoha úsecích nebylo kam schovat, ale i terén, složený často ze skal a příkrých útesů. Asi na 15 minut se nám na jednom trochu nejasně značeném místě podařilo ztratit a rychle jsme si uvědomili, jak zrádné mohou tyto stezky být.

S náročností terénu nápadně kontrastoval přátelský přístup všech, které jsme na cestě potkali. Dali jsme se do řeči snad s každým. Několik cestovatelů dokonce znalo z Česka i více než Prahu (Český Krumlov). Australané obvykle začínají všechny konverzace dotazem, odkud jsme. Téměř vždy je nechávám tipovat. Které tipy zaznívaly nejčastěji?

Česko jako tip nikdy nezaznělo, protože naši zemi v Melbourne málokdo zná. Nejčastěji odhadují Nizozemí, což není až tak překvapivé, protože jsem tam několik semestrů studoval a moji angličtinu to samozřejmě ovlivnilo. Na druhém místě bývá Německo, protože jsme blízko a náš přízvuk je asi trochu podobný. Tajně doufám, že Němce tipují také proto, že mají většinou na rozdíl od Jihoevropanů výbornou angličtinu. A na třetím místě – pro mne nepochopitelně – potom Švýcarsko / Švédsko. Ne a ne pochopit proč, ve Švýcarsku jsem byl krátce dvakrát a ve Švédsku nikdy. A nejsem blonďák, dokonce ani nevím, jestli mám ještě vlasy. Ale lichotí mi to :)

Grampians

Great Ocean Road a Grampians byly poslední zastávky naší melbournské životní kapitoly. Letíme na sever Austrálie a procestujeme východní pobřeží. Potom nás čeká ještě Tasmánie.

Autor: Ondřej Korhoň | sobota 28.10.2017 4:16 | karma článku: 17,37 | přečteno: 462x

Singapur: 4. nejbohatší země světa plná zákazů

Když jsme se po osmi měsících loučili s bezstarostným životem v Melbourne, čekala nás před návratem domů ještě jedna kapitola: čtyři měsíce cestování po Jihovýchodní Asii. Naše dobrodružství začalo v Singapuru.

14.2.2018 v 8:21 | Karma: 24,77 | Přečteno: 1250x | Diskuse| Cestování

3 důvody ke zmírnění povolebního pesimismu

Od prezidentských voleb už pár dní uběhlo. S odstupem se z nich vzpamatovávám i já. Dokážu se vyrovnat s tím, že bude Miloš Zeman znovu prezidentem, ale neztratit přitom úctu k vlastní zemi už je obtížnější úkol.

7.2.2018 v 12:40 | Karma: 20,09 | Přečteno: 909x | Diskuse| Politika

Ondřej Korhoň

Tasmánie: skrytý klenot, ale i dějiště hrůzného střeleckého masakru

Naše poslední australská zastávka byla nakonec i tou nejpříjemnější. Tasmánie má úžasné pláže, fantastické národní parky a dostatek čerstvých ústřic. A je úplně jiná než zbytek Austrálie.

5.2.2018 v 15:24 | Karma: 20,83 | Přečteno: 878x | Diskuse| Cestování

Sydney: prosluněnější rival Melbourne

V Melbourne nepříliš oblíbené velkoměsto bylo mnohem krásnější, než jsme čekali, plné úžasných pláží a fotogenických míst.

2.1.2018 v 10:16 | Karma: 22,58 | Přečteno: 757x | Diskuse| Cestování

Ondřej Korhoň

Queensland: tropický domov nejroztomilejších, ale i nejnebezpečnějších živočichů planety

Koncem října jsme s manželkou přepnuli z režimu pracovního do režimu turistického. Proletěli jsme se až na samý sever Austrálie do Cairns a odtud autem zpět na jih až do Sydney. Prvním státem, kterým jsme cestovali, je Queensland.

3.12.2017 v 16:29 | Karma: 24,65 | Přečteno: 926x | Diskuse| Cestování

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Trump se vidí jako disident, soud je pro něj marketingová sklizeň, tvrdí expert

2. května 2024

Premium Pokud dojde na televizní debatu Donalda Trumpa a Joea Bidena, jako jednoznačný vítěz z ní vzejde...

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  19:55

Přímý přenos Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Americký podmořský dron inspirovaný rejnokem už není jen vize, prošel testy

2. května 2024  19:28

Americká společnost Northrop Grumman dokončila testy podvodního plavidla bez posádky (UUV) s...

Cestujeme s manželkou jihovýchodní Asií.