Boeing MH17: verdikt inženýrů

V pátek 29. srpna během zasedání Rady bezpečnosti OSN proběhl zábavný výslech. Stálý zástupce Ruské federace Vitalij Čurkin se zeptal, proč dosud nezveřejnila Ukrajina rozhovory dněpropetrovských dispečerů s piloty malajsijského boeingu let MH17? Respektive byly tyto údaje předány nizozemským expertům?

Byla položena přímá otázka, která vyžaduje přímou odpověď. Žádné diplomatické eufemizmy. Ano, předali jsme tyto rozhovory. Nebo ne, nepředali jsme je. Rozhovory jsme nezveřejnili, protože… Místo toho se zástupce stálého představitele Ukrajiny v OSN Alexandr Pavličenko stal terčem posměchu.

Řekl: "Ukrajina se aktivně podílí na práci mezinárodní komise pro vyšetřování tohoto incidentu. Moje vláda v tomto ohledu svědomitě spolupracuje s mezinárodními a zahraničními partnery. Myslím si, že v nejbližší době komise zveřejní zprávu a uvidíme předběžné výsledky tohoto vyšetřování". Typická odpověď diplomata. Neřekl nic. Totální nezájem.

Ano, je to zase znovu opět pokolikáté o boeingu 777 malajsijských aerolinek.

O tom, že předměty doličné případu MH17 se podezřelé mizí, už jsem psal. A nejsem sám, kdo se obává, že vyšetřování tragédie pod Doněckem nepřinese žádné ovoce.

Proto se samostatného rozluštění katastrofy ujímají nezávislé experti. Mezi nimi patří i Ruský svaz inženýrů, který provedl rozbor dostupných údajů o pádu malajsijského letadla a vypracoval vlastní analýzu pádu letadla.

Co to znamená? Třeba to, že na události 17. července posvítili lidé, kteří jsou doopravdy v obraze. Inženýři, kteří se podělili na projektování a výrobě Buků, SU-25 a raket, které mohly být použitý 17. července. Oni přesně znají, jaké stopy ve skutku, na cvičných cílech zanechává ta či ona střela, co může způsobit letadlu. Tito experti nehádají, nedomnívají se, prostě vychází z vlastních znalostí a zkušeností.

Milovníkům detailního zkoumání a technických podrobností nabízím možnost se seznámit s originálem 16strankové analýzy, pro všechny ostatní budu stručně tlumočit.

Začnu tím, že nebyl tu Buk. Závěr analýzy konstatuje to fakticky jednoznačně. Analýza uvádí několik aspektů neprůkaznosti této verze, ale hlavními jsou dva.

Start rakety Buk-1 není výstřel z pistole. Doprovází se velkým hlukem, který je slyšet ze vzdálenosti 7 až 10 km, zářivým zábleskem a stopou, která se drží ve vzduchu minimálně 10 minut. Ať byla střela odpálena odkudkoli, všude jsou docela hustě obydlené lokality. Není možné takový výstřel přehlednout nebo přeslechnout. To, jak katastrofu popisovali svědci, absolutně neodpovídá charakteru startu rakety systému Buk.

Charakter poškození trupu letadla je zase úplně jiný, než ten co mohla způsobit střela Buku. Nebudu uvádět milion podrobností, prostě tak zní závěr inženýrů - Buk to nebyl.

S velkou pravděpodobnosti byl boeing nejdřív ostřelován 30mm kanonem ze stíhačky SU-25 nebo MIG-29, což způsobilo poškození kokpitu, jeho dehermetizaci a okamžitou smrt posádky. Následně letadlo bylo atakováno znovu raketou nebo raketami vzduch-vzduch zezadu. Po zásahu přestal fungovat mechanismus řízení, letadlo začalo padat a rozpadávat se.

Tolik ve stručnosti. Podobnou teorii, která vylučuje sestřelení malajsijského letadla systémem Buk, se drží rumunský vojenský expert pilot Valentin Vasilescu. Jeho závěry v podstatě se shodují s analýzou Ruského svazu inženýrů.

Experti samozřejmě netrvají, že jejich verze absolutní a neomylné. Ale nejsou to gaučové experti, jsou to politické neangažování specialisté s akademickými znalostmi.

Holandská vyšetřovací komise tentokrát slíbila, že "předběžné výsledky vyšetřování" zveřejní v září. Neupřesnila ovšem rok.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Sergej Kondakov | sobota 30.8.2014 10:50 | karma článku: 39,92 | přečteno: 6000x
  • Další články autora

Sergej Kondakov

Dobrodinec Soukup

12.3.2023 v 11:30 | Karma: 18,21

Sergej Kondakov

Strop lepších zítřků

29.11.2022 v 12:22 | Karma: 25,64

Sergej Kondakov

Přelet nad Čapím hnízdem

15.11.2022 v 13:23 | Karma: 20,58