Boeing 777: Už se ví, kdo letadlo sestřelil?

Po dlouhém time-outu se scéna vyšetřování pádu malajsijského boeingu let MH17 zase oživila. Během jednoho dne přišly dvě zprávy z různých konců světa. Obě vysvětlují tragickou událost po svém.

Náčelník ukrajinské tajné služby (SBU) Valentyn Nalyvajčenko ve čtvrtek 7. 8. 2014 v Kyjevě uspořádal brífink, na kterém zazněl senzační výsledek vyšetřování ukrajinské rozvědky. Boeing sestřelili separatisté omylem raketou odpálenou systémem Buk.

Jejich pravým cílem podle Nalyvajčenka bylo jiné civilní letadlo ruského Aeroflotu let  AFL2074 z Moskvy do kyperské Larnaky. Katastrofa s velkým počtem obětí ruského původu by se měla stát záminkou pro okamžitou invazi Ruska na Ukrajinu. Ale jak vyprávěl šéf rozvědky, "separatisté" nebyli místní a spletli se. Místo vesnice Pervomajske ležící 20 km na západ od Doněcku dopravili raketový systém Buk do jiné vesnice se stejným jménem, která se nachází na severovýchodě od Doněcku.

Nalyvajčenko tvrdil, že posádka Buku se spletla ještě jednou, zamířilo jiné letadlo, jehož trasa se v jednom bodu křížila s trasou malajsijského boeingu, a odpálilo raketu.

Tato verze byla zveřejněná na českém webu, můžete se s ní seznámit třeba zde.

Položím pár  patřičných otázek. Pokud byli údajní "separatisté" tak dobří, že v krátkém čase byli schopni dopravit Buk na nějaké místo, uvést ho do bojového stavu, zamířit cíl a vůbec něco trefit, proč spletli místo určení? Neměli ani mapu, ani navigaci? Jak mohli splést letadlo, s jiným, které letí kolmo cílovému? Jak mohli splést boeing 777 malajsijských aerolinek s letadlem jiného typu? Aeroflot používá na trase Moskva - Larnaka A 320, nikoli boeng.

Všechny zdroje o brífinku Nalyvajčenka poznamenaly, že nebyly předloženy žádné důkazy, potvrzující novou ukrajinskou verzi.

Jakoby naschvál také předevčírem přináší malajsijský list New Straits Times něco úplně opačného. Malajsijský boeing 777 byl sestřelen raketou vzduch-vzduch a následně zasažen vystřely z 30mm děla. K takovému závěru přišli analytici americké rozvědky. Jak píše reportér AP Robert Parry, "určité zdroje z americké rozvědky se sešly v tom, že podle všeho rebelové nemohou za sestřelení letadla, odpovědnost za to nesou vládní síly. A musejí s tím něco dělat".

Experti konstatovali, že trup letadla má dva typy poškození. Je tam jedna tržná díra s množstvím střepin nepravidelné formy kolem ní, kterou očividně způsobil výbuch nekontaktní hlavice s tyčovými elementy. Charakter rány neodpovídá tomu, co může způsobit střela raketového systému Buk.

Na jiných fragmentech letadla byly nalezeny kulaté otvory s ohnutými okrají, přičemž prakticky každému vstupnímu otvoru s ohnutím okrajů dovnitř odpovídá výstupní kulatý otvor s ohnutými ven okraji. Kulaté otvory mají stejný průměr cca 30mm a mohly vzniknout po obstřelu letadla z děla stíhačky SU-25.

Jedním z prvních na tuto skutečnost poukázal pozorovatel OSCE Michael Bociurkiw, který dokázal dorazit na místo pádu malajsijského boeingu dřív, než se s troskami letadla začalo hýbat. Jeho názor potvrzuje i bývalý pilot Lufthansy Peter Haisenko, který však uvádí něco navíc. Počet a umístění kulatých otvorů je takové, že musely vzniknout po obstřelu letadla ze dvou stran, zprava a zleva od boeingu.

Nepojmenovaný vysoký úředník Úřadu civilního letectví Malajsie zase kroutí hlavou nad faktem, že "černé skříňky" nezaznamenaly nic neobvyklého. "Mají nezávislý zdroj a musí zaznamenávat všechno i několik minut po zásahu".

Pro zvědavé uvádím odkaz na publikaci v New Straits Times.

Na informačním poli se střetly dvě nové verze doněcké tragédie. Nechci pochybovat o žádné z nich, jenom porovnám angažovanost obou stran.

Teorie "sestřelení omylem" vychází z úst náčelníka rozvědky Ukrajiny, na čí území - objektivně - se tragédie stala. Kyjev stejně jako další účastníci konfliktu vede nekompromisní propagandistickou válku, používá konvenční a nekonvenční informační zbraně. Všemi prostředky se snaží najít bezpečného pro svou image viníka. Proto se ptá, proč vůbec uspořádat brífinky a šumlovat informační prostředí novou verzi, nepodloženou důkazy? Vždyť nic není jednoduššího, než předat všechna nalezená fakta vyšetřovacímu týmu a počkat na závěr odborníků!

Malajsijská strana je bez pochyby také angažovaná. Ale je to zájem absolutně jiného rázu. Jde o osud malajsijských občanů. Jde o pověst aerolinek, kterým během krátkého období zřítily dvě letadla. Proto je pochopitelná snaha dopátrat se skutečných příčin tragédie, aby se nestaly nové.

Autor: Sergej Kondakov | pátek 8.8.2014 11:25 | karma článku: 31,97 | přečteno: 1998x
  • Další články autora

Sergej Kondakov

Dobrodinec Soukup

12.3.2023 v 11:30 | Karma: 18,21

Sergej Kondakov

Strop lepších zítřků

29.11.2022 v 12:22 | Karma: 25,64

Sergej Kondakov

Přelet nad Čapím hnízdem

15.11.2022 v 13:23 | Karma: 20,58