Ústav pro jazyk český upozorňuje

... na nedostatek ve výkladu pravidel pro správné psaní tvrdého a měkkého yi v jednom případě popsaným níže.

flickr.comflickr.com

Dle vyjádření Kateřiny Hrdličkové tč. ředitelky Ústavu pro jazyk český, je nutné doplnit výklad pravidel o jednu výraznou pasáž.Na popsaný případ upozornili sami školáci a zejména jejich rodičové, neboť docházelo k ostrým polemikám s učiteli. Jedná se o jeden speciální případ, kdy je výklad pravidel nejednotný nebo spíše zavádějící.
Jde o slovní spojení:
„Mrtví psi leželi/y v prachu cesty.“
Neboť podmět v této větě (psi) jsou dle současného výkladu rodu mužského životného, napíše se v přísudku (leželi/y) měkké „i“.
Ovšem komentář Komory pro smysluplnost správného psaní i/y v češtině podotýká, že se v tomto případě nejedná o rod mužský životný, ale o mužský neživotný, neboť z věty je více než patrné, že pes již nežije, je mrtvý.
Po další argumentaci ze strany nezávislých organizací (jen namátkou – Pišme správně česky – občanské sdružení, Za správnost češtiny – zájmový spolek, Čeština, základ života – sdružení učitelů ČR) se Ústav rozhodl přezkoumat správný výklad a to zejména správné psaní i/y v této i jí podobných větách a nastalých situací.

Po přezkoumání došla rada k následujícím ustanovením:

1. Pokud je z věty patrné, že pes (nebo nějaké jiné zvíře) je skutečně mrtvý a to zcela bez pochyby a nenávratně, je nutné psát v této větě tvrdé „y“. Jedná se tady o rod neživotný, kde se v mužském rodě píše právě ypsilon. Pes nežije=neživotný.
Příklady vět: Lemuři domácí byly přejeti rychlíkem a jejich vnitřnosti se povalovaly kolem.
Střet s rychlíkem přežije jen málo lemurů, proto jasně tvrdé y.
Pozor! - „vnitřnosti se povalovaly“ - tady se napíše tvrdé y i pokud by se jednalo o vnitřnosti živého tvora, vnitřnosti jsou od 16. století díky výzkumnému poradci Jeseniovy považovány za neživé organismy, ačkoliv se o to dodnes vedou vášnivé diskuze na poli akademickém. 

2. Pokud je z věty jen sebemenší náznak, že pes by mohl obživnout, není ještě 100% mrtvý a je alespoň malá naděje na jeho záchranu, může se použít tzv. obojetné iy. Obojetné iy se používá zrovna v těch případech, kdy není jasné jaké iy napsat. Rada ústavu a její zasedající většina se shodli na tom, že toto je přesně ten případ, kdy se obojetné iy může použít. Žákům a studentům je doporučováno znalost tohoto pravidla stvrdit tím, že v diktátu nebo písemce použijí právě obojetné iy. Pokud použijí jen jedno i nebo y, ať už měkké nebo tvrdé, nebude to považováno za chybu, ale na výsledné známce se to projeví.
Příklady vět: Polomrtví potkani káleliy do kanálu.
Tady je to jasné. Není patrné zda jsou potkani již mrtví nebo nikoliv, s klidným svědomím můžeme použít obojetné iy a o ohodnocení se bát nemusíme.
A konečně třetí možnost:

3. Když je z věty patrné, že pes byl sice označen za mrtvého, ale je více než zřejmé že smrt předstírá nebo se nalézá v tzv. psím koma a je tudíž stále živý, je nutné zcela neodkladně použít „i“ měkké. Tady se stále jedná o rod mužský životný. Pes žije=životný.
Příklady vět:
Mrtví psi vrtěli ocasem. Přejetému ježkovy se hýbali štětiny. Leopardí mršiny smrděly. – Pozor to byl chyták, tady nejsou podmětem leopardi, ale mršiny a u mršin se z významu předpokládá, že jde o mršiny neživotné.
Ve dvou příkladech před chytákem je jasné, že pes i ježek nejspíše žijí a jsou pouze v šoku, nebo smrt předstírají, tudíž mužský životný, měkké „i“.
Ústav věří, že tímto napomohl vyřešit četné spory mezi rodiči a učiteli. Další otázky k této problematice můžete klást v diskuzi pod článkem, do 20:00 bude online přítomen docent Mgr. Přejetý, který vaše dotazy rád zodpovíý.
Na dalším pořadu jednání zasedající většiny Ústavu bude problematika psaní iy u hermafroditů, kde není patrný rod slova a o zasedání později se Ústav zaměří na lidi co se rozhodli změnit pohlaví. Tam bude nejspíš psaní iy odvozováno od toho, jestli se o těchto lidech mluví v době kdy byly ženami či muži. Oříškem bude rozhodnutí o psaní iy pro mužatky, tady se nejspíš opět použije pravidlo obojetného iy.

Pro procvičení si Ústav připravil několik příkladů na kterých si můžete procvičit nabyté znalosti a zejména využít psaní iy v praxi. Zaměřte se zejména na poznatek v jaké fázi, dle bodů popsaných výše, se zvíře či jiná živá bytost nalézá:
Tuleňov- játra rozežral- sob-.
Nechte to koňov-, má useknutou hlavu.
Mrtv- plameňák, tak- plameňák.
Psov- v bezvědomí neb-lo pomoci (Chyták)
Lukostřílem rozdrtil paži velrybě.

Řešení zašleme na vyžádání, prosíme spoluobčany, aby po obdržení správných odpovědí nepřeposílali správné odpovědi dále, je to nefér vůči těm co si to chtějí procvičit bez nápovědy.

S přáním přízně - Ústav pro jazyk hezký

Autor: Ondra Kňava | pondělí 1.12.2008 14:37 | karma článku: 26,20 | přečteno: 4042x