Jak se zbavit obchodních zástupců efektivně a s noblesou

„Dobrý den pane Kňava – znáte Jana Poláka z Uhříněvsi?“ "Ano." "Tak právě ten vás doporučil jako vhodného respondenta pro naše výhodné finanční poradenství zdarma. Jste jistě rád?" „Ano, právě jsem se udeřil do stropu jak vysoko jsem vyskočil štěstím...“   

Většina z nás už podobné telefonáty zná. Vaši přátelé, známí v tísni poskytnou vaše telefonní číslo obchodnímu zástupci, který jako jedinou odměnu za své služby požaduje pouze a jenom 10 kontaktů, které by obdobným způsobem potěšil. Někteří známí jsou navíc přesvědčeni o tom, že právě vám jeho doporučení udělá radost převelikou.
Znám již několik způsobů, jak se podobně dotěrných telefonátů zbavit. Namítnete, že nejjednodušší způsob je zkrátka položit telefon, ale vy přece nejste barbar a umíte vše vyřídit s noblesou.Většina těchto prodejců požaduje osobní schůzku k prezentaci jimi poskytovaných služeb. Pro Vás co se o tyto služby skutečně zajímáte a jste podobnými speciálními nabídkami posedlí, nepokračujte prosím ve čtení tohoto článku. Asi byste si po aplikaci mých rad nic „ultra výhodného“ nekoupil ani se o tom nedozvěděli. 

1) Recept na karbanátky, čtení novin
První recept na odmítnutí vtíravého obchodního zástupce je prostý. Pokud opravdu nechcete prásknout telefonem jak uslyšíte slovo „výhodné“, využijte nejbližší tiskovinu nalézající se vedle vás. Obvykle to mohou být dnešní noviny, kuchařka, časopis, článek na Internetu. Na každou otázku obchodního zástupce odpovězte přečtením jedné věty novinového článku, receptu na karbanátky apod.
Dialog s obchodním zástupcem pak bude vypadat zhruba takto: 
Obchodní zástupce: "Dobrý den. Tady Masný, společnost „To co piju foun“. „Mohu se vás dotázat jakého mobilního telefonního operátora používáte?“
Vy: Čerstvý zázvor oloupeme a najemno nasekáme.
Obchodní zástupce:“Promiňte, nerozuměl jsem vám.“
Vy: „Mrkev dobře očistíme a nakrájíme na šikmé plátky, ze kterých případně malými formičkami vykrájíme různé tvary, např. zvířátka.“
Obchodní zástupce: „Chci se vás pouze dotázat jakého mobilního telefonního operátora používáte?“
Vy:  „Pórek důkladně omyjeme, opereme, podélně rozřízneme, rozdělíme na plátky, za kterých vykrájíme kosočtverce.“
Obchodní zástupce: „Asi si špatně rozumíme“.
Vy: Na pánvi rozpálíme lžíci oleje, na kterém osmahneme čerstvý zázvor.
Obchodní zástupce buď telefon položí, nebo zavolá do blázince. Jestli sobě nebo vám je jedno, výjezd platí volající.
Že jste skoro uvařili Asijskou polévku je vám i obchodnímu zástupci jedno, ale už vám nezavolá. Dobrou chuť. 

2) Domluvte si schůzku
Po desetisekundovém monologu obchodního zástupce mu sami navrhněte schůzku. Sdělte mu něco v tom smyslu, že vás jeho nabídka zajímá a že zrovna trpíte akutním nedostatkem pokliček, hrnců a speciální japonské pánve v ceně. Okamžitě navrhněte schůzku na co nejpozději pro něj akceptovatelný čas. Devátá večer bude ideální. Výběr místa je taktéž důležitý. Okraj města kam po deváté již nic nejede a auta tam nesmí je nejvhodnější. Tady to je velice prosté. Ihned jak položíte telefon, na smluvený čas a místo zapomenete. Až obchoďák zavolá, že je u posedu na zmíněném rozcestí v lese a již si není jist zdali odbočit doleva nebo doprava omluvte se, že jste musel obchodně odcestovat a zapomněl jste si doma diář. Další schůzku domluvte na stejné místo s radou, že na rozcestí doleva a furt rovně. 

3) Na všechny položené otázky odpovídejte „Ne“
Tady je to jednoznačné. Zkrátka „Ne a ne a ne!“. I na konkrétní otázku na váš věk, bydliště či preference odpovídejte „Ne“. Zástupci to brzy dojde a položí své ošoupané telefonní sluchátko, jen co řeknete další Ne. 

4) Na všechny položené otázky odpovídejte střídavě „Ano“ a „Ne“
V nadpisu třetího bodu je řečeno vše. Některé vaše odpovědi se budou tak říkajíc křížit a odporovat si. Nad svými odpověďmi nepřemýšlejte. Pokaždé jak uslyšíte větu zakončenou zpěvem do vrtule, odpovězte opačně než jste odpověděli předtím. Více méně je velice individuální jak se tento hovor vyvine, ale věřte že se setkáte se skutečně zajímavými příběhy, ocenil bych pokud byste tuto taktiku použili, poslali mi záznam vašeho hovoru.
„Dobrý den Lupánek Alois. Již jste slyšeli o hrncích Beta?“
“Ano.“
„Skutečně? A kde to bylo?“
„Ne.“
„Teď vám nějak nerozumím.“
„Ano.“
„Promiňte, odkud znáte hrnce Beta?“
„Ne.“
Třeba uplyne hodně času, než to tomu na druhé straně drátu dojde, ale vyzkoušíte alespoň jeho trpělivost. 

5) Řekněte obchodním zástupci, že daný produkt již máte
Také je to prosté. Sice zde budete malinko lhát, ale nebude to lež zase tak velká. Ten nahoře vám ji odpustí (pokud to není ovšem taky obchoďák).  
Opět mohu demonstrovat na příkladu:
„Dobrý den, jmenuji se Karel Strašák a zastupuji společnost „Na poli businessu“.Chtěl bych vám nabídnout nový produkt naší společnosti „Tomahavk bankovnictví“. Slyšel jste již o tomto produktu?“
„Ano, sám tento produkt využívám. Můj syn pracuje pro vaši společnost a prodal již několik tomahavků.“
Někteří obchodní partneři se nezaleknou a budou po vás chtít, abyste jim někoho doporučil, když už sám tuto službu využíváte.  Stačí podotknout, že všichni příbuzní i přátelé tento produkt využívají a jsou náramně spokojeni. Na to se prostě nedá nic odvětit. 

Možná vás napadnou i další recepty. Sem s nimi! Rád si zase s nějakým obchoďákem pokecám.

Autor: Ondra Kňava | čtvrtek 20.9.2007 14:48 | karma článku: 30,16 | přečteno: 2556x