Deník spisovatele – všechno, co zažíváme, je velká tragikomedie
Každý společenský stav, tudíž i nouzový stav, v sobě nese rysy frašky a tragédie. Mohlo by se zdát, že čím vážnější je situace, tím míň můžeme zažít humorné prvky, ale je to jen zdání, které je třeba stále nabourávat, jinak bychom mohli podlehnout klamu, že jsme lepší, než si myslíme. Právě schopnost vnímat obě složky reality, frašku i tragédii, je cesta ke zobrazení pravdy. Jestliže tragédie vynáší na povrch vznešené lidské vlastnosti, pak komedie ukazuje naše chyby a slabosti. Pokud umění chce být opravdu pravdivé, musí hledat všechny aspekty života. V opačném případě vytváří buď brak anebo kýč.
Na tento nedostatek doplácí mnoho rádoby uměleckých počinů. Zásadní vadou je často inscenovaná vážnost, upjatá a nehybná, kdy nic nepohne koutkem úst do úsměvu. Přesně to mě na kýči odpuzuje, ta sebezahleděnost autora, který tvoří, aby se dojímal, místo toho, aby zpracoval realitu pravdivě. U komedie to máme snadnější, tam většinou nehledáme velké umění a chceme se bavit. Přitom paradoxně právě komedie odhaluje naše chyby a slabosti přesněji. Proto také jedno z prvních velkých děl renesance je Dantova Božská komedie. Popis lidského života v tom vysokém i v tom nízkém slova smyslu.
Na tento aspekt (tedy, že komedie je blíž realitě) navázal Balzac, když sepsal svou Lidskou komedii. Přesto i v jeho díle jsou přítomny oba prvky bytí, fraška i tragédie, protože právě jejich vzájemné působení dělá svět komplexním. To si uvědomil např. český filosof Ladislav Klíma, který paradoxy života bytostně žil. Jedno z jeho dramat se jmenuje pregnantně Lidská tragikomedie a je v něm pochopení pro absolutno. Tento název je zhutněním poznání, kým člověk je a v čem žije. Proto jsem si ho pro své potřeby vypůjčil, k čemuž se hrdě hlásím. Skvělý název si zaslouží, aby se mu věnovala víc než jedna hra.
Po vzoru Balzaca bych chtěl napsat románovou epopej. Soubor velkých románů tvořených lidskými situacemi. Krátké epizody, chvíle, které denně zažívá každý, z mnoha úhlů a stran. Na tisících stranách chci prozkoumat všechno, co lze zažít a myslet. Ve zhuštěné situaci pokaždé vyhmátnout to, co je směšné i vznešené zároveň. Pokaždé trochu jinak, přiměřeně tomu, kdo epizodu prožívá, ovšem stále stejně tragikomicky. Bez všudypřítomné frašky to nemůže být pravdivé, ale bez tragické hloubky, úzkosti a odvahy, to nemůže být umění. Jestli má román ještě nějakou šanci, pak v tom, že ukazuje člověka komplexně.
Zcela protikladně tomu, jak dnes náš svět vnímáme. Právě úlohou románu je měnit úhel pohledu na současnost. Když se bereme příliš vážně, jsme na nejlepší cestě zkamenět. Naopak, když všechno shazujeme, třeba na soc. sítích, jsme pouze plytkými šašky. Oba extrémy plodí trapnost, ve které se dnes brodíme až po uši. A tam kde kvete trapnost, zkomírá krása a její spolutvůrce umění. Nepropadejme jednostrannosti, bez obou dvou dimenzí je náš svět buď svět tragéda anebo svět komika. Jedině tehdy, když i ve smutné době nacházíme humor, jsme lidští…
Jediná plnohodnotná možnost je žít tragikomicky.
Ukázka z knihy Deník spisovatele
Jan Klar
Marek Prchal - chlapec z laciného kraje
Nemám nic proti lidem, kteří se vymykají, jsou trochu ujetí, když to, co dělají, je v něčem inspirativní. Ale být extravagantní, abych dělal určité pózy, neboť marketing typu, který dělá p. Prchal je bohužel pouze kalkul
Jan Klar
Histrióni zase jednou slavili Českého lva
Zdá se, že ta umělost, kterou s sebou nese mediální svět, potažmo svět soc. sítí, současníky znervózňuje. Neumí k ní přistoupit přirozeně jako k tomu, co je součástí stále stejné reality.
Jan Klar
Špatné divadlo, které se v Česku hraje 2
Špatné divadlo, které se v Česku hraje, vrcholilo poslední tři měsíce, kdy probíhala prezidentská kampaň. Ještě nikdy jsem neviděl tolik „slušných“ lidí fandit jako ve wrestlingové aréně.
Jan Klar
Takové normální zabíjení statisíců zvířat...
Nemůže být většího kontrastu v dnešní době. Na jedné straně prezidentská fraška, nekonečná duchaprázdnota, nanicovatost kampaně, společenský trapas, náhražka témat, černobílost, kdy se lidé dělí na anděly a ďábly
Jan Klar
Válka proti mužům už nějaký čas eskaluje...
Ten radikální řez mezi autenticitou a pózovitostí, která dnes převládá, jsem zahlédl nedávno na DVTV. Pan Veselovský si pozval J. Mareše, bývalého kriminalistu, úspěšného scénáristu Případů 1. oddělení.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě
Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Učitel/ka MŠ pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha