Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Učitelé cupují rozpočet? Ne, ti určitě ne

Na Novinkách jsem se dočetla vzkaz paní ministryně financí učitelům, že růst platů o 15 procent je cupování rozpočtu. Určitě čtu špatně. To bude nějaký omyl.

Zatím má totiž u mne paní ministryně dvě velká plus, která ji odlišují od jiných.

Za prvé respektuje důležitost racionálního řízení veřejných financí ve školství a podporuje usilovně reformu financování regionálního školství. Přičemž připomenu, že zdravotnictví a sociálním službám se zatím o něčem takovém může jen zdát, ti ještě nemají svoje reformy ani v paragrafech. Natož aby byly schválené parlamentem.

Za druhé paní ministryně respektuje, že je vždy nutné zvýšit nejen učitelské platy, ale i ty ostatní ve školství. Protože jinak je to jen přelévání peněz z jedné kapsy do druhé.

A teď: Kdo vlastně dnes, v tuto chvíli, požaduje růst 15 procent?

1.) Sněmovna jako celek a její školský výbor. Výbor navrhnul a sněmovna drtivou většinou schválila několik usnesení, která (mimo jiné) právě toto vládě doporučila. Tato usnesení platí, nikdo je nezrušil. Byla bych hodně zvědavá na výsledek hlasování, kdyby takový návrh někdo podal.

2.) Odbory? Vlastně ani ne. Jsou zjevně ochotny jít na nějaký kompromis v podobě deset procent do tarifů a určitých prostředků (které v rozpočtu jsou) do nadtarifních složek.

3.) Zaměstnanecké svazy a organizace ale hovoří o patnácti procentech. No ano, skutečně. Jde o zcela ojedinělý a jedinečný levicový útok zaměstnavatelů na odbory.

Kdyby to nebylo vlastně k pláči, je to k smíchu. Všem doporučuji najít si OVM s panem Špicarem za zaměstnavatele a s panem Středulou za odbory.

Takže rozpočet „necupují“ učitelé, ale proradní poslanci a poslankyně spolu s proradnými zaměstnavateli.

A co chtějí školské odbory? Není to náhodou jenom to, co bylo opakovaně slíbeno kompetentními ústavními činiteli? A teď vlastně i o něco méně?

Učitelé a jejich odbory požadují vedle deseti procent do tarifu a oné částky z rozpočtu na nadtarify (o které se v médiích urputně mlčí) ještě otevřenou debatu o struktuře a nastavení rozpočtu u ostrého startu reformy financování regionálního školství a o postupu naplnění vládního programu během zbývajících dvou let. Což je zase v intencích rozpočtu. Konec konců třeba ani Pedagogická komora nechce nic, co by již dávno nedoporučili v oněch usneseních poslanci – aby učitel bral v průměru nejméně 130 procent průměrné mzdy a abychom na školství dávali 5 procent HDP, což je běžné ve vyspělém světě.

Prostě NIKDO z učitelů, ani asociace ředitelů a ani jiné organizace, prostě NIKDO nechce nic, co by již dříve politici neslíbili.

To, že jsme všichni upadli do šokového kómatu ve chvíli, když jsme v televizi slyšeli pana ministra školství, jak přichází s „geniálním“ návrhem na růst platů všech úředníků o 1500 korun paušálně a u učitelů o „odvážných“ 1750 korun měsíčně, to byla prostě reakce na neuvěřitelnou a prý „náhlou“ inspiraci. Pardon, ale tomu se paní ministryně divit nemůže, že to vyvolalo pozdvižení. A zděšení. Také rozčarování. Zklamání. Naštvání.

A stávkovou pohotovost.

Myslela jsem si, že se mi podařilo zvrátit staré a hluboce zažrané myšlenkové klišé, že platy učitelů jsou otravný rozpočtový výdaj, se kterým je potřeba pracovat jako s každým jiným. Tedy držet ho pod krkem kvůli fiskální rovnováze.

Stavím proti tomu naprosto jinou představu. Na každou korunu alokovanou do školství musíme začít nahlížet jako na investici do budoucnosti našich dětí, do rozvoje republiky a do příštího zisku.
Neustále mluvíme o tom, jak chceme být technologickou velmocí, obrem v IT, lídrem inovací. To je samozřejmě správné. Ale skutečně to lze dokázat bez dobře financovaného školství?

Opravdu? A pokud ano, jak?

Paní ministryně financí právě o posunu naší vlasti k vyspělým technologiím, k vysoké přidané hodnotě a k inovacím opakovaně hovoří. Nepochybuji o tom, že přesně to má i v úmyslu, že přesně tomu chce napomoci. V tom měla, má a vždy bude mít mou plnou podporu.

P.S. Jen na okraj. HDP České republiky v roce 2018 dosáhl 5,31 bilionu korun. Pět procent z této sumy (což je poměr financí pro školství běžný ve vyspělých zemích) odpovídá tedy v našich poměrech částce 265,5 miliardy korun. Mohu všechny ujistit, že k takovému rozpočtu má české školství skutečně ještě dost daleko.

Autor: Kateřina Valachová | pátek 4.10.2019 8:18 | karma článku: 11,85 | přečteno: 467x
  • Další články autora

Kateřina Valachová

Škola v obci, na vesnici ? Prý už ne

Marie Terezie i T. G. Masaryk věděli, proč mají být školy ve všech obcích. tedy i v těch malých, ve vesnicích. Z existence školních budov z oněch období těžíme dodnes. Paradoxně. Bez nich by zůstala polovina žáků na ulici.

15.4.2024 v 16:36 | Karma: 33,29 | Přečteno: 2994x | Diskuse| Společnost

Kateřina Valachová

Atentát na poctivé financování škol. Už zase

V březnu 2017 jsem s podporou mnoha sdružení a organizaci (seznam je na konci blogu) prosadila reformu financování škol (regionálního školství).

25.11.2023 v 8:00 | Karma: 30,23 | Přečteno: 15232x | Diskuse| Společnost

Kateřina Valachová

Stávka za děti, ne za učitele

Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.

15.11.2023 v 15:57 | Karma: 13,68 | Přečteno: 18262x | Diskuse

Kateřina Valachová

Strašná neúcta v Den laskavosti

Jsme svědky vášnivých debat k přesčasové práci lékařů v nemocnicích. Lékaři přitom chtějí mít jen šanci se vyspat a být normálně bdělí, když operují pacienty. Kdo by byl proti?

13.11.2023 v 17:35 | Karma: 19,15 | Přečteno: 18663x | Diskuse| Společnost

Kateřina Valachová

Velikonoce s nosníkem, plným bříškem a ChatGPT

Moji milí přátelé. Když jsem přemýšlela, co tentokrát napsat na můj Facebook k Velikonocím, napadlo mne, že budu moderní a půjdu s dobou. Co vygenerovat přání k Velikonocům na ChatGPT?

7.4.2023 v 16:30 | Karma: 11,67 | Přečteno: 2484x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Krvavá fotbalová párty. V Německu muž nožem napadl tři lidi, předtím zabíjel

15. června 2024  10:45,  aktualizováno  10:50

Německá policie v pátek večer ve městě Wolmirstedt v Sasku-Anhaltsku zastřelila muže, který předtím...

Češi jdou do dobročinnosti víc než Slováci, Maďaři i Poláci, ukázal výzkum

15. června 2024  10:47

Lidé v Česku se víc než obyvatelé ostatních zemí visegradské čtyřky (V4 - Česko, Slovensko, Polsko,...

Žena přecházela na Nymbursku koleje, srazil ji vlak. Nehodu nepřežila

15. června 2024  10:44

Na trati mezi Kostomlaty a Lysou nad Labem srazil v sobotu ráno vlak ženu. Neštěstí se stalo u obce...

Digitální dovednosti lidí mohou posílit sociální pracovníci, pomůže jim příručka

15. června 2024  10:11

Návod k bezpečnějšímu používání internetu či k elektronickému podávání žádostí o dávky obsahuje...

  • Počet článků 139
  • Celková karma 33,29
  • Průměrná čtenost 4345x
Právnička, bývalá politička, nyní Za sklem. Za sklem je organizace, která pomáhá lidem s poruchami autistického spektra, aby mohli žít, pracovat a vzdělávat se v běžném prostředí.

Seznam rubrik