Dodatek k vymítání zvanému exorcismus
Někteří čtenáři mého dopisu děkanovi Katolické teologické fakulty UK mi po jeho zveřejnění na tomto blogu spěchali sdělit své dojmy. Jeden z nich např. cítil potřebu mne litovat pro mé názory, přičemž soudí, že brzy umřu, a tak mi nakonec přeje, abych se „na druhém břehu, kde vládnou trochu jiná pravidla“ přece jen setkal se "Světlem" a ne s "Tmou". K tomu mi ještě doporučil knihu MUDr. Raymonda A. Moodyho Život po životě, kterou jsem já četl s největší pravděpodobní dříve, než jej vůbec na tuto knihu někdo upozornil. Také mi ve svém mailu přeposlal názor jedné paní, co zná Vojtěcha Kodeta osobně: „Ahoj, takové svinstvo. Nevím kolika lidem Vojtěch K. pomohl, ale mně určitě. Petře, jestli s tím souhlasíš, tak to pošli také dál, aby se za něho lidé mohli modlit. Mně to poslal protestant, co mně přivedl ke Kristu. Bohužel nemám katolíky v seznamu.“
Jiný čtenář mne spěchal zas ujistit, že pater Kodet „není ani hlupák, ani neprovozuje jakýsi šamanizmus“, i když jsem nikde ani v nejmenším nenaznačil, že bych snad o inteligenci patera Kodeta, velmi vzdělaného člověka, někdy pochyboval, nebo že bych jej dokonce označil za pohanského šamana. Nikdy jsem také vůči němu nechoval a ani nechovám žádnou zášť. V případě došlých mi ohlasů zde tedy mohu zopakovat příhodný výrok fyzika Williama Crookese, který se v 70. létech 19. století zabýval tzv. projevy mediumity ze spiritistických seancí a na adresu svých oponentů tehdy prohlásil: "Někteří kritici dopustili se však omylu, že hledí na mne jako na zastánce zcela určitých názorů, jež mi ráčí připisovati... Spletli si ze svých domněnek slaměné panáky a do těch nyní rázně buší, domnívajíce se, že se tím dotýkají mé osoby."
Vraťme se však k doktorem Kodetem zmiňovanému prokletí, které údajně může ovlivnit život celé rodiny do několika generací, přičemž „naprostá většina prokletí na lidi dopadne bez jejich konkrétního zavinění. Stanou se obětí kletby, i když nic špatného neudělali“. Pokud jsou ale dnešní psychické či psychosomatické potíže některého člověka způsobeny prokletím jeho předka, jak potom klient, který o své zátěži z minulosti neměl dosud ani potuchy, na to vlastně dnes přišel? Zřejmě buď on sám, nebo jeho terapeut umí komunikovat s dávno již zesnulými osobami z řad příbuzných, které mu tuto informaci poskytly. Nebo tu jde o metempsychózu, tedy nauku o posmrtném přerodu či přechodu duše v jiná těla. To už jsme ovšem u principu reinkarnační či regresní psychoterapie, která je ze stránek našich léčitelů známa též jako „hlubinná abreaktivní psychoterapie“, tedy psychoterapie, která vychází z předpokladu, že psychické a psychosomatické potíže, jimiž lidé trpí, ve své podstatě mají být následky traumat z minulých životů. Klienti putují za pomoci reinkarnačního terapeuta do minulosti, kde mají objevit kým dříve byli a co tenkrát prožili. Podstatou takové terapie je víra, že zážitky z minulých životů či vtělení formují naše současné jednání a mohou tak působit jak psychické, tak i fyzické problémy. Ovšem sama příčinná souvislost mezi momentálními zdravotními problémy klienta a jeho minulými životy je pouhou spekulací, neboť při každé regresivní psychoterapii se musí terapeut opírat o subjektivní vjemy a pocity svého klienta. Zde také platí, že psychologie jako taková spatřuje příčiny duševního stavu a jeho poruch výhradně v tomto životě. A víra, že psychické nebo fyzické problémy souvisejí s minulým životem, klientům brání zaujmout k psychickým problémům zcela reálný postoj.
K vymítání pater V. Kodet pak podotýká: „O této problematice vyšla v poslední době kniha od italského exorcisty Gabriela Amortha - Exorcisté a psychiatři. Ale obecně vzato už tu není úplné informační vakuum. Vyšlo několik knih s touto tématikou, o něčem pojednává ve svých knihách také jiný známý exorcista P. Elias Vella a v nakladatelství Academia vyšla zase solidní kniha o esoterice“. Doporučuje tak knihu o esoterice Hugo Stamma, vydanou v roce 2000 v Zürichu a Mnichově, u nás v zápětí pak nakladatelstvím Academia v roce 2002. Jde o velmi zajímavou souvislost, neboť v této publikaci je citován Alan Watts, jenž víru v duchy i posmrtný život komentuje těmito slovy: „Kdyby mohlo být objektivně a vědecky dokázáno, že život po smrti a nadpřirozené bytosti existují, mělo by to v náboženském smyslu podobný význam jako objev nového kontinentu, existence života na Marsu nebo využití elektřiny“.
Sám Hugo Stamm zde, mimo jiné, pak rozebírá převtělování: „Kdo uznává biologickou evoluční teorii nebo poznatky genetiky, musí učení o reinkarnaci odmítnout jako mýtus. Teorie karmy tvrdí, že člověk dědí povahové vlastnosti po lidech, kterými byl v minulých životech, s nimiž není příbuzný. Nauka o dědičnosti naopak vychází z toho, že nejen biologické struktury, nýbrž i povahové osobní vlastnosti jsou geneticky zakódovány a dědí se po příbuzných. Člověka tedy nemohou utvářet geny a karma zároveň. Buď věříme esoterice, nebo nauce o dědičnosti“. Stamm také upozorňuje na fakt, že ranné křesťanství opravdu znalo znovuzrození: pod tímto znovuzrozením však bylo rozuměno, že se duch a moc Ježíše Krista přenáší na jednotlivé křesťany, a ne že se člověk rodí do více životů v nějaké metempsychóze. Pak je ale málo pravděpodobné, že by se doktor teologie Vojtěch Kodet, který je obeznámen s těmito fakty, ve skutečnosti zabýval traumaty z tzv. minulých životů.
Hugo Stamm ovšem také kritizuje směšování psychoterapie a duchovního léčitelství, neboť „psychologie a duchovní nauky se v podstatné části navzájem vylučují. Buď mají psychické potíže nadsmyslové příčiny a je nutné k nim přistupovat alternativními metodami, nebo mají psychologické příčiny a musí se k nim přistupovat psychoterapeuticky. Alternativní terapeuti, kteří používají psychologických metod, se tak koneckonců prohřešují na svých duchovních zásadách. A psychoterapeuti, kteří používají „nadsmyslové praktiky“, opouštějí půdu prokazatelných metod. Psychický jev nelze vykládat napůl psychologicky a napůl nadsmyslově.“ (Hugo Stamm - Pozor esoterika, Academia, Praha 2002). Jinak řečeno, v mnoha různých komunitách se dnes praktikuje psychoterapie. I v těchto komunitách chce být psychoterapie léčbou, možná i profylaxí a rehabilitací poruch zdraví, která se uskutečňuje psychologickými prostředky, tedy prostředky komunikační a vztahové povahy. Vlastní psychoterapie zde probíhá jako vědomá, záměrná, avšak často vědeckými či medicínskými poznatky nepodložená interakce mezi terapeutem a pacientem. I zde však platí, že předmětem psychoterapie je lidské zdraví a ty jeho poruchy, jež jsou ovlivnitelné psychologicky.
V této souvislosti bych rád citoval text z internetu, jehož autorem je náš přední odborník, klinický psycholog a zejména psychoterapeut prof. PhDr. Jan Vymětal, dnes emeritní přednosta Ústavu pro humanitní studia v lékařství 1. LF UK v Praze: „V současné době platí v medicíně biopsychosociální paradigma, obohacené o ekologickou, kulturní, duchovní a etickou stránku člověka. Předchozí věta znamená, že při pomoci nemocnému jedinci (a jeho nejbližším) i při prevenci poruch zdraví, nutno uvažovat (a zpravidla i ovlivňovat) všechny dříve jmenované dimenze a stránky člověka. Uskutečňovat zmíněnou intenci v praxi není pochopitelně vůbec snadné, vyžaduje to týmový přístup, tedy i spolupráci s odborníky i nelékařských oborů, stejně jako široké vzdělání u lékařek a lékařů. Uvažovaný přístup je však nezbytný, pokud chceme postupovat lege artis, jelikož odpovídá vědeckému poznání v oborech, které souvisejí s lidským zdravím a jeho poruchami“ (Jan Vymětal - Úvod do psychoterapie. Grada 2010).
I když představený karmelitánů pater Vojtěch Kodet v rozhovoru pro Katolický týdeník při zmínkách o vymítání doporučuje čtenářům několik publikací, na tu vůbec nejdůležitější, kterou v roce 1996 vydalo Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří, jaksi pozapomněl. Jedná se o útlou knížečku „Magie, zlí duchové, satanské obřady“, též známou jako Pastýřský list toskánských biskupů. Zde se totiž, v souladu s výše uvedeným textem prof. Vymětala, říká: „V případech, kdy není dostatečná jistota, že jde o skutečnou posedlost, ať se nekoná exorcismus... V každém případě ať se přivolají na pomoc odborní lékaři a psychiatři, vědecky připravení a ve svém oboru osvědčení. Bylo by v této věci vhodné ustanovit v každé diecézi - pokud se tak už nestalo - interdisciplinární skupinu odborníků, která by trvale spolupracovala s biskupem a s pověřenými kněžími jako skupina odborná, poradní a pomocná pro rozpoznávání jednotlivých případů.“
Není tedy důležité kdy a kde doktor teologie Vojtěch Kodet praktikoval vymítání zlých duchů, ale kolik doktorů medicíny (a kteří) tvořilo jeho tým. A možná nám i Jaroslav Brož, Th.D., S.S.L. z Katolické teologické fakulty UK představí všechny ty odborné lékaře a psychiatry, kteří mu „i několikrát za měsíc“ pomáhají v Praze rozpoznat skutečnou posedlost od jisté lehkověrnosti, s jakou se věřící domnívají, že jsou předmětem čar, zlého osudu nebo prokletí, jež na ně uvalili jiní. Neboť Rituál exorcismů v takovýchto případech jasně říká: „Ať jim neupírají duchovní pomoc, ale žádným způsobem ať nekonají exorcismy“. Jednoduše řečeno: i takové vymítání, zasahující do sfér poruch lidského zdraví, má ve skutečnosti z pohledu teologů, v průkazné shodě s moderní medicínou, dnes již jasně formulovaná pravidla.
STOJÍ ZA PŘEČTENÍ
Kateřina Knytlová - Exorcismus a psychiatrie. Pluralita pohledu na duševní zdraví v současné katolické církvi (bakalářská diplomová práce):
Karel Wágner
Neskutečný propadák České televize
Osmý díl s názvem Lada Lazarová uzavřel seriál To se vysvětlí, soudruzi!, kterému před jeho premiérou 3. března předcházely mimořádné přísliby.
Karel Wágner
Vítejte ve zfalšované realitě !
Video na internetu nemusí vždy zobrazovat realitu. Zrovna tak každá písnička, kterou uslyšíte, nemusí pocházet od některého skladatele. A dokonce ji ani nemusí interpretovat skutečná zpěvačka či nějaký zpěvák.
Karel Wágner
Záhady z České televize
Povinnost platit televizní poplatek mají u nás všechny domácnosti i firmy vlastnící televizní přijímač.
Karel Wágner
Sabotáž výroby elektromobilů
V úterý 5. března ráno žhářský útok na stožár s elektrickým vedením ochromil továrnu automobilky Tesla v Grünheide.
Karel Wágner
Jak předcházet jaderné havárii
„Pouze budoucnost může rozhodnout, zda jsme vybrali právě tu jedinou správnou cestu a nalezli to nejlepší řešení našich problémů.“ Albert Einstein.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Nizozemec si na zahradě postavil hrad, jeho interiér láká turisty z celého světa
Šestasedmdesátiletý Nizozemec Gerry Halman si na své zahradě postavil pětipatrový hrad. V...
Poštovní známka po bagetě i voní. Francie uctila symbol gastronomie
Francouzská pošta představila novou známku s obrázkem bagety převázané stužkou v barvách trikolory....
Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen
Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...
Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí
Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...
Prodej bytu 2+1 s balkonem, Spořilov, Praha 4
Malovická, Praha 4 - Záběhlice
4 990 000 Kč