Slepá ulice.
Už jsem málem zapomněl, že v roce 2004, probíhala diskuze o rychlodráze i v kraji Vysočina. Dráha slíbila, že zde bude několik zastávek a rychlodráha bude využita i pro nákladní dopravu. Že po přejetí nákladních vagonů na běžnou železnici a přestoupení cestujících z rychlovlaku, bude možno obsloužit běžné zásobování i pohyb cestující. Tehdejší starosta Havlíčkova Brodu a radní vznesli námitky: „Pravděpodobně je to nutná věc, ale z našeho pohledu to městu nepřinese žádný užitek… Uvažovaná rychlodráha se dotkne města, protože v blízkosti trasy by mohlo dojít k omezení investic a také k obtěžování obcí.“
Abych byl spravedlivý, současné diskuze o mnoho nepokročily, i když současné Ministerstvo dopravy výstavbu rychlodráhy vložilo do svého programu. Dokonce již letos v Praze, na tohle téma, proběhla mezinárodní konference. Zástupcům kraje se několikrát obnovené jednání opět nelíbí: „Není vůbec jisté, že rychlodráha bude zastavovat v Jihlavě… rozvoj rychlodráhy; to platí jen pro cílové oblasti. Další námitky politiků poukazují na stovky miliard ze státního rozpočtu, protože EU jenom výstavbu podpoří… jen jedna vlaková souprava bude stát 1,5 miliardy Korun a bude jich možná potřeba několik desítek, plus náklady na opravárenské technologie… pokud bude životnost technologie 50 let, tak je návratnost a ziskovost značně sporná. Atd. atd. atd.
Autoři těchto námitek a odpůrci železnice mi snad odpustí, když řeknu, že přes svůj nos a šustění peněz od automobilové lobby, nevidí, co obce a občany nejvíce obtěžuje! Bohužel, jen do té doby, než města a silnice nepojmou neustále vzrůstající dopravní zátěž. Už teď na silnicích začíná platit zákon silnějšího. Ani opečovávaný miláček s trubkovým rámem a sedmi airbagy, nebude mít šanci proti čtyřicetitunovému monstru, jež se pohybuje stokilometrovou rychlostí.
Proto je nevyšší čas, aby se naši vyvolení chytili za nos a položili na misky vah, protěžovanou autodopravu a vedle opomíjenou železnici. Železnice nutně musí přebrat tíži tranzitní dopravy. I kdyby se tranzitní náklaďáky měly vozit na vagonech. Bez ohledu na to, jestli podle slibu ministerstva dopravy, se vysokorychlostní železnice začnou stavět v roce 2020, nebo jindy.
Přidám jednoduché srovnání:
1) 30x menší produkce nebezpečných plynů oproti nákladní automobilové dopravě
2) Nižší zábor půdy pro stejnou přepravní kapacitu: Při výstavbě 1 km dálnice -9,3 ha
Při výstavbě 1 km železnice-3,2 ha
3) Nízké emise CO2 na osobokilometr: Vlak – 2,7
Osobní automobil- 115,7
Letadlo – 153,
4) Energetická spotřeba na osobokilometr: Rychlovlak- 12,1
Konvenční vlak-17,6
Autobus- 18,3
Osobní automobil- 29,9
Letadlo- 51,5
Jednou z dalších výhod může být i účelné využití času stráveného při cestování. A možná další výhody o kterých nevíme, nebo nechceme vědět!
Na naší Vysočině se uvažuje o zastávkách rychlodráhy mezi Humpolcem a Pelhřimovem, další v Jihlavě v Velkém Meziříčí a Velké Bíteši. Tedy se ptám, jak dlouho ještě budou nákladní, silniční monstra ztěžovat život a vražedným způsobem ničit životní prostředí? „Navíc jedou do slepé ulice,“dovolím si ještě dodat.
Karel Stýblo
Povídání na neděli.
Tak – ňák mám neodbytný pocit, že rozum se vytrácí jako pára nad hrncem. Laskavý čtenáři, prosím, nezlob se. Dříve jsem rád komunikoval naživo a tvrdil jsem, že i diskuze v hospodě je obohacující.
Karel Stýblo
"Člověk by chtěl být gigantem - a je ho*no kamaráde."
Předpokládám, že Švejk, na rozdíl od dnešních vůdců, by na záludné otázky života, nebo smrti, odpovědi nacházel. Poradil by si i s tím, že televizní šlapání v ho*nech hodně smrdí.
Karel Stýblo
Krizový premiér.
Ten člověk nemá schopnost stát se rozhodným vůdcem našeho místního politického divadla. On totiž postrádá herecký talent a na divadelní scéně sněmovny, už nestihá být ani kandrdasem.
Karel Stýblo
Naděje pro Babiše
Každý normálně vnímavý člověk si okamžitě uvědomí, že když hoří, musí se hasit. Až potom začne hledat viníka požáru. Jenomže řada našich spoluobčanů do poslední chvilky fouká do ohně a ještě navíc, brání z hořícího domu
Karel Stýblo
Reminiscence
Kdo to ví? Že naše křesťanské Vánoce navazovaly na pohanské svátky zimního slunovratu. V tomhle směru bylo nové křesťanství obratné a trpělivé.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Poslanci schválili zkrácení doby oddlužení z pěti let na tři roky
Přímý přenos Zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři roky pro všechny dlužníky, nejen pro...
Proč klesá kondice žáků? Malotřídkám chybí tělocvičny, Praze a Ústí učitelé
Po alarmujících výsledcích testování kondice žáků se Česká školní inspekce zaměřila na analýzu...
Rozkol nacionalistů. S AfD nechce být ve frakci Le Penová ani česká SPD
Zástupci francouzské strany Národní sdružení (RN) prohlásili, že v příštím europarlamentu nebudou...
Rusko chce zabrat větší část Baltu, znervózňuje Finy a Litevce. A popírá to
Ruské ministerstvo obrany navrhlo revizi hranic ruských teritoriálních vod v Baltském moři,...
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 767x