Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vyberte svým dětem tu správnou školu I.

Existuje málo důležitých rozhodnutí, které ovlivňují celý náš život. A když jsou důležitá, tak pořádně. Je to volba základní, střední a vysoké školy, volba partnera, bydliště aprvního zaměstnání. Mezi jednotlivými základními či středními školami je obrovský až propastný rozdíl. Pokud chcete, aby vaše dítě mělo opravdu dobrou budoucnost, vyberte mu školu, která je v okruhu 25 km ta nejlepší. Jak se taková škola pozná?

 

Koncept školství je špatný

Tvrdí to asi nejlepší odborník na vzdělávání doktor a filozof Edward de Bono, kterého OSN zařadila mezi 250 nejvýznačnějších  lidí, kteří ovlivnili lidstvo. Je to evropský zakladatel kreativity a laterálního myšlení. Na Maltě vede roční studium kreativity, kterým se inspirovala i česká Asociace pro rozvoj kreativity a inovačního myšlení - www.arkim.cz. Jako kreativní poradce pracuje de Bono pro NNT, IBM, Eriksson, MCKinseys, Ciba-Geigy, Ford a další. Přednáší na univerzitách v Oxfordu, v Londýně Cambridgi a na Harvardu. Napsal 45 knih a založil Cognitive Research Trust. Je poradním expertem v oblasti vzdělávání pro OSN.

De Bono tvrdí, že vzdělávací systémy jsou zaměřeny jen na kumulaci znalostí, ale vůbec neučí lidi produktivnímu myšlení. Učí jen kritickému myšlení, které nevede k novým pohledům a koncepcím. Děti a studenti řeší úlohy, které někdo vymyslel, a pohybují se v předem daných mantinelech. Téměř nikdo jim nedává provokativní příklady typu: Co by se stalo kdyby…. Představte si svět, v němž….Co podle vás potřebuje lidstvo objevit….Popište svět v roce 2050….apod. (viz práce studentů na www.t.i.cz).

 

Podle kritiků školství je hlavním úkolem vzdělávání vytvářet pracovní místa ve velice nákladném zařízení na hlídání dětí. De Bono k tomu dodává: „Výuka jazyka, matematiky, dějepisu, přírodopisu, zeměpisu apod. jsou považovány za nezbytné. Avšak pokud jde o výuku myšlenkových dovedností, požadujeme důkazy, že je opravdu nezbytná. Problém by měl stát obráceně: jak může vůbec nějaký vzdělávací systém, který si klade za cíl výuku základních dovedností potřebných pro život v demokratické společnosti, obhájit, že se nedostalo na tu nejzákladnější lidskou schopnost – myšlení?“ Odpovědí je tvrzení, že přece v rámci každého předmětu děti myslí. De Bono ale vysvětluje: „Kdo píše na PC dvěma prsty, bude psát dvěma prsty i v šedesáti. To není nedostatkem praxe, je to tím, že prostě celý život píše dvěma prsty. Skutečnost, že se jakési myšlení ve škole používá, ještě neznamená, že se vyučují myšlenkové dovednosti. Těm je třeba se učit výslovně, taková výuka musí mít své místo v osnovách, aby si žáci i rodiče uvědomili, že lze o rozvíjení této schopnosti uvažovat.“

 

Podle de Bona je hlavní obtíž vzdělávání v tom, že to je samoúčelný systém: vytýčí si vlastní úkoly a k nim potom směřuje. „Pedagogové si uvažování dovedou představit jen jako „analýzu“ a „kritické myšlení“. Ke vzdělávání totiž přistupují tak, že studentům předkládají výukový materiál a vyžadují, aby na něj reagovali. To se však vůbec nepodobá běžnému životu. Ve skutečném životě si lidé musejí shromažďovat charakteristiky, které jim dovolí vůbec o něčem uvažovat, určovat priority, generovat nápady a jejich alternativy, rozhodovat se, vyvíjet iniciativu.“

 

Chybí proaktivní myšlení

Podle de Bona se vzdělávání téměř výlučně orientuje na „reaktivní myšlení“. Jeho zkušenosti s podnikateli, manažery a špičkovými specialisty říká, že to nemůže stačit. Lidé se musí učit produktivnímu a kreativnímu myšlení, bez něhož se dnes žádná firma, která myslí na zítřek – neobejde.

De Bono tvrdí, že současné vzdělávání je pouze věcí informací a správných či špatných odpovědí podle učenice. „Proto se tak zdůrazňuje kritické myšlení, analýza a logická dedukce. Opomíjí se ta nejdůležitější část – vněmové uchopení (v knize de Bona: Pravdu mám já, určitě ne ty).

„Pokud chceme změnit uvažování společnosti, musíme se snažit o to, aby vzdělávání plnilo ten nejzákladnější úkol – vyučovalo myšlenkové dovednosti. To je ze všeho nejdůležitější. Vzdělávací instituce k tomu nejsou ochotné, protože jejich pracovníci jsou součástí tohoto systému, který má velmi omezený pohled na to, co myšlení vlastně je a musejí splňovat jeho nepatřičné nároky.“

Podle De Bona budou rodiče brzo rezolutně požadovat, aby školy při výuce myšlenkových dovedností odváděly mnohem lepší práci. V anketě, kterou před lety pořádal George Gallup, vyjádřilo šedesát procent rodičů nespokojenost s tím, jak se jejich děti učí ve škole „přemýšlet“. Je to s podivem, že před více než třemi sty lety J.A.Komenský vymyslel nejdokonalejší způsob výuky hrou a zapojením pěti smyslů. Dnešní tzv. superlearning objevuje Komenského jako vzdělávacího génia. Místo jednoduchosti a radosti se ze vzdělávání dělá „věda“, která nikoho nebaví. Kdyby nebyla školní docházka povinná, většina dětí by do školy nechodila. České školy místo Komenského raději upřednostňují koncept vzniklý za Marie Terezie – bezduchý dril faktů.

 

Jakou tedy vybrat školu?

Vybrat si dobrou školu trvá dlouho. Je to jako vybrat si životního partnera. Je to shánění referencí od věrohodných či významných lidí, kteří do školy nedávno chodili nebo tam měli své děti. Je to mnoho povídání si s ředitelem školy a s učiteli. Jak na vás učitelé působí? Mají zdravé sebevědomí nebo jsou zakomplexovaní? Jen zdravě sebevědomý učitel, který má rád svou práci a není „vyhořelý“, může zvyšovat sebevědomí a sebeúctu svých svěřenců. Může jim vdechnout lásku k poznání a nadchnout je pro nějaký obor. Bez lásky k poznání a k vědění je školní docházka jen otravným plněním hlavy nudnými fakty. Dobří učitelé dokáží překonat výše uvedené nevýhody školského systému a individuálně rozvíjet tvořivost a talent vašeho dítěte. Už víte, jakou školu svému dítěti vyberete? Do dobré školy se vyplatí dítě vozit i dvacet až třicet kilometrů. Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody (výmluvy).

 

Příště: Vyberte svým dětem tu správnou školu II.

Autor: Phdr. Karel Červený, Msc., Mba | středa 1.6.2011 7:00 | karma článku: 10,73 | přečteno: 963x
  • Další články autora

Phdr. Karel Červený, Msc., Mba

Politici se potřebují naučit Paretovo pravidlo

Psáno pro Neviditelného psa 27.1 Zatím jsme se měli v Evropě dobře a politici to měli relativně snadné. Hleděli si svých výnosných funkcí, jednou za čtyři roky voličům mnoho naslibovali a vyměnili si místa.

8.2.2016 v 10:59 | Karma: 23,33 | Přečteno: 1339x | Diskuse| Ostatní

Phdr. Karel Červený, Msc., Mba

Kdo bude živit naše důchodce? Uprchlíci? To je vtip!

Evropa stárne a snižuje se počet ekonomicky aktivních lidí, kteří přispívají do sociálního systému. Dnes prý připadá na jednoho důchodce 1,8 plátců sociálního pojištění. Do roku 2050 to bude jen 1,2 lidí na jednoho důchodce.

16.11.2015 v 18:29 | Karma: 40,10 | Přečteno: 2410x | Diskuse| Ostatní

Phdr. Karel Červený, Msc., Mba

Vyvolají 3 D tiskárny masovou nezaměstnanost?

Zdá se, že rozmach 3 D tiskáren je tady. Někteří se na to těší, jiní se bojí. Přijdou kvůli 3D tiskárnám milióny lidí o práci? Nebo budou 3 D tiskárny jen hračkou pro pár set tisícovek kutilů?

12.3.2012 v 10:18 | Karma: 16,20 | Přečteno: 2215x | Diskuse| Ostatní

Phdr. Karel Červený, Msc., Mba

Očekávejte krizi, určitě se dostaví

Škoda, že do diskuse o nadcházející krizi nikdo nepozve sociology. Pak by se všichni mohli dozvědět, že neustálé upozorňování na krizi ji skutečně vyvolá. Tedy jde o tzv. sebenaplňuící proroctví.

27.12.2011 v 14:25 | Karma: 18,86 | Přečteno: 1457x | Diskuse| Ostatní

Phdr. Karel Červený, Msc., Mba

Skutečné smýšlení českých komunistů

Mnoho lidí popouřilo, že předseda českých komunistů Vojěch Filip kondoloval komunistickému vedení KLDR ke smrti Kim Čong Ila a úmrtí Havla si nevšímal. Jakou cenu má Kim čong il? Vždyť způsobil smrt hladem miliónu Severokorejců a nezměrné utrpení dalším miliónům z podvýživy. Sám si žil jako paša.

26.12.2011 v 6:42 | Karma: 22,28 | Přečteno: 1656x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá

6. května 2024

Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...

Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce

6. května 2024

Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....

Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají

6. května 2024

Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  22:53

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2837x
Vedoucí lektor kurzu rozvoje kreativity a inovací MBC.

Ředitel vzdělávací společnosti Talent Innovation s.r.o. Externí vysdokoškolský učitel managementu v PsÚ MU v Brně a inovačního managementu VŠE.

www.karelcerveny.org.   Linkedin.

www.mbc.name

Seznam rubrik