Tohleto Sigmund nikdy nenapsal...

Po internetu už dlouhou dobu koluje citát Sigmunda Freuda:„Strach ze zbraní je známkou sexuální a emocionální nedospělosti.“Je pravý nebo falešný? A pokud je falešný, co tedy Freud vlastně o zbraních řekl?

Tak za prvé: ano, citát je falešný, i když jde spíše o omyl než podvod. Jeho původ je v studii Guns, Murders, and the Constitution.V ní profesor kriminologie Donald B. Kates zpochybňuje časté tvrzení, že zbraň je náhražka penisu, kterou si držitelé kompenzují nedostatečnost nebo komplexy v sexuální oblasti. Argumentuje mimo jiné konfrontací tohoto předpokladu s reálnými statistikami držení zbraní: poukazuje na to, že držení zbraní je častější na venkově než ve městě, na jihu než na severu USA, u protestantů než u katolíků – znamená to snad, že obyvatelé venkova, Jihu, nebo protestanti jsou víc sexuálně frustrovaní nebo zakomplexovaní než obyvatelé měst, Severu, nebo katolíci? Na to “teorie penisu“ nemá odpověď. Právě tak předpovědi této teorie selhávají u podoby držených zbraní: pokud je zbraň náhražkou penisu, pak by držitelé zbraní měli mít tendenci si vybírat zbraně s dlouhou a masivní hlavní – čím tedy vysvětlit oblibu krátkých pušek a malých pistolí? Profesor Kates ji vysvětluje tím, že držitelé zbraní se při výběru zbraně řídí spíš praktickými aspekty (manévrovatelnost, utajitelnost, pohodlnost nošení) než nějakou symbolikou. “Teorie penisu“ vysvětlení opět nemá.

Kromě toho se ale Kates zabývá i samotným dílem Sigmunda Freuda, kterým se “teorie penisu“ často zaštiťuje. K tomu píše: „(Teorie penisu) nebere v úvahu pasáže, které jsou v tomto vztahu relevantnější. V těchto pasážích Freud spojuje zpomalení pohlavního a citového vývoje ne s držením zbraní, ale se strachem a odporem k nim.“

Dál už je to asi celkem zřejmé: někdo to vzal doslova, jakože takhle to Sigmund Freud opravdu řekl – a nový citát byl na světě.

Ale pokud to Freud doslova neřekl, tak co vlastně o zbraních řekl?

 

Sigmund Freud ve svém díle O významu snů skutečně napsal některé věty, které se (po vytržení z kontextu) zřejmě staly základní myšlenkou “teorie penisu“. Například:

 

Nelze ani pochybovat, že veškeré zbraně a nástroje – např. pluhy, kladiva, pušky, revolvery, dýky, šavle atd. – jsou užity jako symbol pro mužský orgán.“

(kap. E – Zástupné symboly ve snech, str. 115)

 

Takže když má někdo zbraň, tak ji má proto, že chce mít větší penis. Říkal to Freud, a to je nějaká kapacita, tak to musí být pravda, ne?

No... tak zaprvé, je dost falešné se takto odvolávat na Freudovu autoritu, protože tohle Freud také neřekl. Všude, kde mluví o zbrani jako o zástupném sexuálním symbolu, mluví o situaci, kde se zbraň objeví ve snu. Pokud někde mluví o přímo o držení zbraní v reálném světě (například v dopisu Albertu Einsteinovi), mluví o zbraních pouze jako o instrumentech moci, bez jakéhokoli sexuálního kontextu. Přeskok „když je zbraň ve snu symbol penisu, tak v realitě jím musí být také“ neučinil Freud, ale až jeho vykladači, kteří tuto svou myšlenku vydávají za Freudovu.

Za druhé jsou zde ony další pasáže, o kterých mluví Kates a také se na ně odkazuje. Například:

 

Nápadnější a pro obě pohlaví zajímavější genitálie, mužský orgán, nalézá zástupnou symboliku zejména ve věcech, které ho připomínají tvarem – tedy věcech, které jsou dlouhé a trčí, jako větve, deštníky, stožáry, stromy a tak dále; dále věci mu podobné tím, že pronikají do těla a zraňují ho – tedy ostré zbraně všech typů, nože, dýky, kopí, meče, a také střelné zbraně, pušky, pistole a revolvery (ty zvláště kvůli jejich tvaru). Dívkám se ve špatných snech často stává, že je pronásleduje muž ozbrojený nožem či střelnou zbraní. To je zřejmě nejběžnější snová symbolika a její výklad je snadný.“

 

(Úvod do psychoanalýzy, přednáška desátá – symbolika ve snech, str. 134)

 

Freud tedy skutečně ve svých dílech píše, že ve snech sexuálně frustrovaných lidí se často objevují zbraně; nevystupují však v roli jakési pomocné berličky, která má upevnit podlomené sebevědomí, jak se snaží sugerovat “teorie penisu“. Naopak se objevují v roli něčeho zlého, co snící osobu ohrožuje a děsí. Pokud bychom na to aplikovali onu jednoduchou logiku “jak ve snu, tak ve skutečnosti“, tak by opravdu ono podezření ze sexuální frustrace padlo na ty, kteří se zbraní bojí, místo těch, kteří jim fandí.

Ale já si myslím, že takové zjednodušení by bylo primitivní a předpojaté. Ostatně i profesor Kates v závěru kapitoly dodává:„Je samozřejmě věcí osobního názoru, jaký význam budeme nakonec v této záležitosti přikládat Freudově teorii. Já pouze poukazuji, že předpoklad držení zbraní jako náhražky penisu nenachází v jeho myšlenkách žádnou oporu.“

 

 

 

 

Autor: David Karásek | středa 10.4.2019 15:30 | karma článku: 27,23 | přečteno: 1993x
  • Další články autora

David Karásek

O zbraních, svobodě a nás

17.11.2020 v 20:10 | Karma: 35,68

David Karásek

Blíží se senátní volby

19.9.2020 v 17:04 | Karma: 29,64

David Karásek

Zbraně a duševní zdraví

12.1.2019 v 23:57 | Karma: 34,91

David Karásek

Bez jediného výstřelu

28.12.2018 v 23:12 | Karma: 29,86

David Karásek

Ukradená domobrana

6.12.2018 v 13:46 | Karma: 37,06