Next - digitální zbytečnost

Copak to tu máme? No přece nový přírůstek do akčního žánru, báchorku o chlapíkovi co vidí dvě minuty do budoucnosti. Wow, hodně hustej nápad. V hlavní roli Nicholas Cage a na režisérské stoličce Lee Tamahori, proslulý svým onanováním u digitálních vlaků. Může to dopadnout dobře?

Přiznejme si to už od začátku, nemůže. Hlavním problémem je že Next neví čím chce vlastně být, protože je poznat režisérovo neustálé tápání v ději a logice. Otázka je nakolik tomu napomáhá prapodivný scénář, který je na své poměry až neuvěřitelně klišovitý. Popravdě je scénář zdaleka nejslabším článkem. Samotná premisa působí poměrně zajímavým dojmem a s troškou fantazie by se z jejího potenciálu dalo vymlátit mnohem víc. Scénář totiž hrdinovu schopnost popisuje jen povrchně a víceméně ji jen sprostě zneužívá k momentu „překvapení“ kdy se ze zastřeleného Cage vyklube jeden z jeho pohledů do budoucnosti. Zápletku bych raději ani nezmiňoval, protože na ní není vlastně vůbec nic hodné zmínky. Děj je hodně podivný a pod jednoduchým obalem přímočarosti i hodně pitomý. Ne, scénáristi se moc nesnažili a vytvořili jen nefukční sci-fi slepenec vizí do budoucnosti, hloupé zápletky a občasné zábavy.

Tuhle slátaninu pak svěřili onomu digitálnímu úchylovi, který nám v Dnes neumírej nádherně ukázal jak se dají natáčet hodně špatné triky za hodně peněz. A právě tohle individuum má z toho pochybného scénáře udělat dobrý film? Doufal jsem že se mu zadaří vytvořit alespoň zábavné dílko, ale ani to se mu nepovedlo. Jeho režie je totiž neuvěřitelně nudná a nevýrazná. Next je víceméně prost jakékoli hry na cool vizuální efekt a jakéhokoli náboje. Jednoduše je chladný a vykalkulovaný. Nejsou v něm žádné skutečné emoce nebo aspekty, které by oblažili srdce divákovo zábavnými perlami. Pravda, na několik povedených scén dojde (útěk z casina, balení Jessicy Biel, sem tam nějaký ten vtípek), ale jejich zábavnost je velmi brzy zabita totálně zbatečnými hovadinami. Často se jedná o blbosti digitálního charakteru, čímž se dostávám k Tamahorimu a jeho počítačem dělaným trademarkům.

Kdysi jsem si o režisérovi myslel, že mu akce docela jde (auto-bitka z předposlední bondovky se mi zamlouvala), ale Next můj názor diametrálně mění. Ne, ten chlap prostě neumí pod vším tím nánosem digitálního make-upu vytvořit zajímavou akční scénu. To co v traileru vypadalo poměrně dobře totiž ve výsledku vypadá naprosto otřesně. Špatné triky akci totálně zabíjejí, ať už jde o vyhýbání se rotujícím autům (vše vypadalo docela dobře dokud rotovalo skutečné auto) nebo padajícím kládám (které vypadají tak digitálně, až to bolí, navíc totálně ignorují fyzikální zákony, čímž film získává vizuál velmi laciné počítačové hry). Ani finále není ničím zajímavé a ve vší unylosti končí poměrně předvídatelně a přináší s sebou pointu, za kterou by někdo potřeboval pořádně proplesknout. Ono šokující „překvapení“ totiž totálně pohřbívá vše, co se do té doby stalo a mění Next na ultrazbytečný film s neexistujícím přesahem. Ovšem Lee Tamahori si té blbosti nevšímá a servíruje nám pointu jako by měla být nějakým zázrakem zajímavá. To ale rozhodně není, působí neuvěřitelně „z-prstu-vycucaně“ a ve své hlouposti film degraduje na totální hovadinu.

A v tom všem nám Nicholas Cage předvádí svou novou vlasovou kreaci na téma „jako Hanks ze Šifry“. Ne, do jeho vlasů nebudu rýpat protože i přes jejich podobnost se Šifrou mi překvapivě vůbec nevadily. Naštěstí Nicholasovi nebrání v jeho typickém výkonu, který sice neurazí, ale že bych mu dal zrovna Oscara, to rozhodně ne. Jessica Biel je sice sexy a nabídne jeden mužskému oku lahodný pohled, ale její výkon a její postava celkově jsou neuvěřitelně zbytečné elementy snímku. Takže je tam vlastně jen kvůli tomu jednomu záběru... Herectví Julianne Moore bych nerozebíral, protože ve snímku dostala poměrně málo místa, takže jsem její výkon prakticky nepostřehl. Stejně tak jako u dalších naprosto zbytečných vedlejších postav.

Next je docela solidní filmový průšvih. Tamahori akci neumí potřebně gradovat a utápí se v digitálních orgiích, které vypadají jak z několik let staré počítačové hry. A na tom všem je nejhorší to, že mohlo jít o velmi zábavný snímek. Potenciálu je v Nextu skryto hodně, ale zhovadilý scénář a mizerná režie film sráží do béčkových rovin nudy, ze kterých se nedostane ani pomocí poměrně zajímavé scény s dodávkou (bez digitálních hrátek vypadá velmi dobře), ani pomocí občasných vtípků. Pointa však i ten poslední záblesk zábavy smazává svou zbytečností. Přesně tím je Next, je totiž filmem, který neuvěřitelně rychle vyšumí z hlavy a jediné, co vám po něm zbyde je jen trpká příchuť nudy a vyhozených peněz. Nebrat! Ruce pryč! 3/10

Autor: David Karaffa | úterý 21.8.2007 9:48 | karma článku: 9,35 | přečteno: 966x