Černá díra , kde je míra

Černá díra má tak silnou gravitaci, že jí nemůže nic opustit ani světlo. Tak nějak laicky řečeno se ztrácí sama v sobě. Za mne je to předobraz toho jak jsou pojaty v dnešní ekonomice dotace.

Dnešní hlavní ranní zprávy hlásají uvolnění dotace dvou tisíc milionů českých korun. Přeloženo do dnešní jasnější řeči - dvou miliard. Nemám zájem z vás dělat takto polopatistickým vysvětlováním hlupáky. Ale už jsem se setkal s tím, že když v hospodě byla řeč o miliardách, že v tom nebylo zcela jasno.

No , že bude na něco dotace dvě miliardy , pravda není dnes nic nového a objevného. Vláda a nejen naše je „sype z rukávu“ podle toho jak Brusel diktuje. Dnešní bude namířena směrem k podnikatelům, kteří si chtějí a nebo mohou takto podpořeni, koupit elektromobil. Tedy zařízení jehož image poslední dobou povážlivě klesá. Ford ještě ani pořádně nezačal. Volkswagen sděluje svým zaměstnanců, že přestává být díky investici do e-aut konkurenceschopný a bude propouštět. Ani naše astronomická vládní pobídka nepřesvědčila VW o investici v Plzni, kde se měli vyrábět baterie pro celý koncern. Šéf Toyoty jako největšího světového producenta sklízí ovace investorů, když je před lety přesvědčil o zdrženlivosti v plné elektromobilitě a Toyota šla cestou hybridních aut a věnuje se ve vývoji vodíkové cestě.

Toto všechno jsou dnes obecně známé skutečnosti. K tomu přičtěme spíše rozporuplné zkušenosti uživatelů, kteří e-auto mají jako jediné vozidlo v domácnosti. Tedy nechápu tu naivitu naší Vlády v tom, že to je ta správná cesta k podpoře. Podle toho co se lze dočíst , tak asi není zbytí, protože se Vláda přihlásila k nějaké výzvě Bruselu a ty peníze už nafasovala. Z čeho tak soudím. No z toho, že k PR výzvy patří i dovětek, že pokud nebude zájem tak to zaplatí všichni daňový poplatníci. Rozumím tomu tak, že ty peníze se budou vracet a zřejmě s nějakým postihem.

Nevím jestli to mám v hlavě poskládané špatně, ale domnívám se, že když o něco obecně klesá zájem , pro nejasnou budoucnost a životaschopnost myšlenky tak není přece normální to podporovat dotací. Je to takové znásilňování nabídky a poptávky, což jistě nepatří do tržního hospodářství, které je snad stále základem kapitalismu jako současné dějinné ekonomické epochy. Poslední větu jen dovysvětlím. Dluhová ekonomika od přirozenosti jednou skončí, ale že by se měla startovat zrovna dvoumiliardovou dotací pro podnikatele a elektroaut v české kotlině ? Si nemyslím.

Já bych ty peníze nasměroval do výzkumu a vzdělání. Tam by se jistě „okotily“ více než v tom, že se nám na silnicích najednou „namane“ nových deset tisíc elektroaut. Proč deset tisíc aut. No protože dotace na jedno auto bude až 200 tis.

Ne nejsem zapřisáhlý odpůrce e-aut, ale jen a pouze jako alternativní a doplňují prvek , zejména městské dopravy. Proč ? No protože infrastruktura , kterou vyžaduje představa zrušení klasických aut je z energetického hlediska bez posunu vývoje přenosu elektrické energie, nesmyslem. I proto  je třeba maximálně podporovat vědu a výzkum a čekat v narození dalšího Nikola Tesly. Jak říká Jéňa Kopka – extrémní cyklista, který ví, že když se propadnete na ledu na Aljašce tak máte tak 5 minut než máte s oblečení na sobě sarkofág – „ Nevěřte na zázraky – spoléhejte na ně“.

Neopouští mne víra, že svět vlastně není jedná velká černá díra … kdo ví ?

Prima den                                                                                              Oto Kaděrka

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Oto Kaděrka | středa 29.11.2023 9:52 | karma článku: 18,75 | přečteno: 379x