Umění bez hranic znamená umění bez pravidel?
Domnívám se, že každý umělec má tvořit podle svého nejlepšího svědomí a vědomí a neměl by být ničím a nikým omezován - jak z této věty vyplývá, jediným omezením umělcovy práce by mělo být jeho svědomí a vědomí.
A to je prubířský kámen každého umělce i smysl sporu o Černého plastiku.
Nechme stranou Černého nefér jednání ohledně zadání projektu a jeho "nesplnění". To s charakterem uměleckého díla nijak nesouvisí (ukazuje to pouze na charakter p. Černého).
Po revoluci nastala u nás tolik vytoužená svoboda. Svoboda, kterou mnozí vykládali tak, že se všechno smí a nic nemusí. Počin pana Černého vystihuje právě tuto myšlenku - je přece svoboda, mohu si dělat, co chci, bez ohledu na svoje svědomí a vědomí. A už vůbec bez ohledu na druhé.
Jenže se pak zjistilo (dospělo se tedy k dávné pravdě), že i svoboda musí mít svoje pravidla (jinak by společnost nemohla fungovat). V podnikání nelze jednat bez pevně daných zásad, jinak by nic nefungovalo. V chování k druhým lidem se musí ctít zákony (vycházející z přikázání nezabiješ, nepokradeš apod.) - všichní jasně vnímáme, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého.
Dle mého názoru to samé platí i v umění.
Vytvořit něco, co evidentně někoho uráží a ponižuje, překračuje stanovená pravidla - pravidla, že se nic nemá dělat s vědomím, že se to někoho dotkne, urazí ho to a poníží. Umění - pokud se podíváme do historie - bylo vždy vnímáno jako něco ušlechtilého a povznášejícího, popř. jasně ukazujícího chyby, nešvary a hrůzu tohoto světa - tedy jako něco, co burcuje - ne jako něco, co jen uráží, navíc tak primitivním způsobem.
Nazvat urážku ironií či nadsázkou je jen zastírací manévr (to je stejné, jako když někteří Němci v tzv. umění třetí říše líčili Židy jako zloděje a podrasu, např. film Žid Süss - jednalo se snad také o umění?).
Respektuji však umění takové, jaké jej umělci dle své vůle a schopnosti/neschopnosti vnímat své svědomí a vědomí vytvářejí. Proto Černého plastiku nelze nijak zakazovat či hanět.
Je však dle mého názoru šokující, že tak bezskrupolózní dílo, dílo, které zřejmě vzniklo bez hlubších pohnutek k reflexi evropských států, ale pouze z potřeby se ostatním vysmát (bohužel bez smyslu pro zesměšnění samotné České republiky), bylo vystaveno jako symbol našeho předsednictví EU.
Mám k tomu tyto důvody:
- V celé historii Evropy vznikaly děsivé konflikty jen díky předsudkům a různicím, které mezi jednotlivými národy panovaly a stále ještě panují - Černého plastika tyto předsudky a různice nemírní, ale znovu vyvolává a zesiluje, navíc tím nejnižším způsobem (důsledky si může každý domyslet sám).
- V době, kdy je Evropa zmítána krizemi, je každý čin, který evropské národy spojuje (nikoliv rozděluje), velmi důležitý - je důležité, aby v době krizí držela Evropa při sobě, nikoliv aby v ní začaly být podněcovány staré nenávisti a zášti - cožpak chceme zase války mezi evropskými národy?
- Obhajoba umístění Černého plastiky do Bruselu jako "zlidštění" koženého a úřednického Bruselu působí jako nepochopení fungování EU - EU se snaží být nestranná a pouze vykonávající vůli, ke které společně dospěly země EU - proto ta koženost a čistá úředničina - jakmile by EU začala jednat jako samostatný stát, tedy s emocemi, svými vlastními názory a postoji (tedy nikoliv jako pouhý úřad, který vykonává vůli zemí EU), byla by ohrožena jednota zemí EU (úřednící by vyjadřovali svoje názory a vůli proti vůli a kompromisním názorům všech zemí EU) - to je jako by úředník na úřadě občanovi řekl "já vám ten průkaz nedám, protože se mi nelíbíte" - úředník má také sloužit nám, občanům, podle pravidel schválených většinou v parlamentu - EU má sloužit zase členským zemím EU podle pravidel schválených zeměmi EU. Naopak buďme rádi, že je EU úřednická a dělá jen to, na čem se usnesli její členové - měli bychom o to naopak usilovat, aby taková byla co nejvíce.
- Domnívám se, že se naše země mohla v EU prezentovat jiným uměním, které by spojovalo, vybízelo k zamyšlení a okouzlovalo svou skutečnou originalitou - velkých umělců u nás přece žije hodně.
Černého plastika je dle mého názoru dobrá k uveřejnění v nějakém bulvárním humoristickém plátku, jehož humor je postaven na těch nejnižších urážkách a předsudcích. Rozhodně dle mého názoru nepatří tam, kde by se mělo prezentovat skutečné umění, umění velkých hodnot, které může komukoliv něco říct. Ne které může kohokoliv urazit a ponížit.
Aleš Kadeřábek
Nesouhlas s plánovaným přemístěním sochy Aloise Jiráska na Jiráskově náměstí v Praze

Jiráskovo náměstí je bezpochyby v nelichotivém stavu a zaslouží si pozornost a revitalizaci. Dlouhá léta neopravená kašna, téměř žádná parková úprava... A socha Jiráska v obležení turistů, fotících se s Tančícím domem...
Aleš Kadeřábek
Jiráskovo dílo navzdory všemu stále žije

12.3.1930 zemřel v 6.40 ve svém pražském bytě v Resslově ulici Alois Jirásek. Po 90 letech od jeho smrti lze s hrdostí konstatovat, že Jiráskův odkaz i dílo stále žijí. A nenajde se snad nikdo, kdo by u nás Jiráska neznal.
Aleš Kadeřábek
Husitská trilogie aneb Jirásek pro 21.století

Divadlo Komedie v Praze obohatilo svůj (a nejen svůj) repertoár o náročný dramaturgický a inscenační kus - rozhodlo se v jednom večeru uvést kompilát z Jiráskových vrcholných historických děl Jan Hus, Jan Žižka a Jan Roháč.
Aleš Kadeřábek
Sto roků republiky

Slavíme jedno z nejvýznamnějších výročí naší moderní historie - výročí pro náš národ veskrze pozitivní. Komentářů a proslovů už je a ještě bude celá spousta - rád se přiřadím k těm, kdo mají potřebu sdělit svůj názor a pocity.
Aleš Kadeřábek
Dokonalý divadelní zážitek: Jiráskova Lucerna v Divadle v Dlouhé

Více než sto let stará Jiráskova pohádková hra zazářila v kongeniální inscenaci režisérky Hany Burešové.
Další články autora |
Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě
Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Výbuch v Poličce: ostraha hlásila, že se předtím nad areálem vznášely cizí drony
Exploze v muničním areálu v Poličce, k níž došlo koncem března, stále vyvolává otázky. Ačkoli...
Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu
Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
KOMENTÁŘ: Smrt na Velikonoce. Proč Rusko o svátcích s oblibou zabíjí civilisty
Premium Šestatřicet mrtvých si vyžádal raketový útok na Sumy a Ukrajina řeší, proč se v té době ve městě...
Neznámý útěk z ČSSR. Vietnamec prchal přes železnou oponu hned dvakrát
Premium Z Československa uprchl přes železnou oponu občan Severního Vietnamu. Když v létě 1969 odvysílalo...
Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?
Premium Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je...
Druhá série The Last of Us je úspěšnější než jednička. Sledujte s iDNES Premium
Druhá řada populárního seriálu HBO právě odstartovala a na streamovací platformě Max sklízí velký...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...
- Počet článků 213
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1382x
Pracovník v pojišťovnictví.
Hobby: politika, hudba, divadlo, literatura, historie, film, cestování.
Pocházím z venkova, ale od roku 1996 bydlím v Praze.
Pracoval jsem v různých oborech, např. v cestovním ruchu, překladatelské firmě, marketingu apod.