- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Richard Wagner je mimořádný zjev v klasické hudbě, nesporný génius, jehož některá díla jsou dokonalost sama.
Přesto se jedná o nejčastěji odmítaného a zavrhovaného skladatele.
Velkou roli v jeho negativním vnímání (nejen u nás, ale hlavně v Izraeli, kde je jeho dílo tabu) sehrála nacistická propaganda - ušlechtilou myšlenku Wagnerovy životní filosofie, tedy touhu po čistotě ducha, znetvořila a přizpůsobila své zrůdné myšlence čistoty rasy.
Bohužel k tomu značně přispěl i sám Wagner. Svůj antisemitismus dával příliš najevo, legendární je jeho odsouzení židovského skladatele Felixe Mendelssohna-Bartholdyho - v roce 1850 uveřejnil pod pseudonymem K.Freigedank v Brendlově "Neue Zeitschrift fuer Musik" následující text:
"Odpor k židovstvu se stupňuje v Mendelssohnově životě i uměleckém působení v tragický konflikt. Mendelssohn nám ukázal, že žid i velkého nadání, nejjemnějšího vzdělání a veliké ctižádosti i všemi těmito přednostmi nemůže docílit, aby v nás byť i jen jednou vyvolal hluboký, srdce i duši jímající účin. I jeho nejjemnější a nejuhlazenější figury nedovedou na sebe vzít formu hlubokých a jadrných vznětů lidského srdce."
Později sice svůj úsudek zmírnil, dokonce považoval Mendelssohnovo dílo za důkaz největšího rozkvětu v umění, Mendelssohnovi a jeho dílu však způsobil mnoho útrap.
Nikdo mu už "neodpáře" diskreditaci Mendelssohna kvůli jeho židovskému původu. Toho samozřejmě brutálně využili nacisté, když záměrně zamlčovali názorový i morální vývoj Richarda Wagnera.
Wagner-člověk byl velmi rozporuplný - na jeho obhajovu je nutné zdůraznit, že antisemitské výroky byly v jeho době běžné a nikdo je neodsuzoval - byly jakýmsi společenským koloritem. Jen díky akceptaci takových názorů tehdejší společností mohlo později dojít k hrůznému vyvražďování Židů za druhé světové války. A za to Wagner určitě nemůže.
Je zřejmé, že Wagner-člověk zůstane rozporuplnou postavou. Jeho antisemitismus by měl - vzhledem k tomu, co následovalo ve dvacátém století - zůstat varováním. Jako umělec by však měl být posuzován pouze uměleckými měřítky - jeho dílo je totiž nadčasové a geniální.
Další články autora |