Stíny Richarda Wagnera

Mimořádný úspěch opery Parsifal Richarda Wagnera v Národním divadle vyvolává otázku, proč se u nás Richard Wagner tak málo hraje (pomineme-li náročnost jeho děl) a proč k němu mají někteří výhrady (i přes nádheru a dokonalost jeho díla). Částečně si za to může nezkrotný Wagner sám, částečně to způsobilo zneužití jeho díla nacistickou propagandou.

Richard Wagner je mimořádný zjev v klasické hudbě, nesporný génius, jehož některá díla jsou dokonalost sama.

Přesto se jedná o nejčastěji odmítaného a zavrhovaného skladatele.

Velkou roli v jeho negativním vnímání (nejen u nás, ale hlavně v Izraeli, kde je jeho dílo tabu) sehrála nacistická propaganda - ušlechtilou myšlenku Wagnerovy životní filosofie, tedy touhu po čistotě ducha, znetvořila a přizpůsobila své zrůdné myšlence čistoty rasy.

Bohužel k tomu značně přispěl i sám Wagner. Svůj antisemitismus dával příliš najevo, legendární je jeho odsouzení židovského skladatele Felixe Mendelssohna-Bartholdyho - v roce 1850 uveřejnil pod pseudonymem K.Freigedank v Brendlově "Neue Zeitschrift fuer Musik" následující text:

"Odpor k židovstvu se stupňuje v Mendelssohnově životě i uměleckém působení v tragický konflikt. Mendelssohn nám ukázal, že žid i velkého nadání, nejjemnějšího vzdělání a veliké ctižádosti i všemi těmito přednostmi nemůže docílit, aby v nás byť i jen jednou vyvolal hluboký, srdce i duši jímající účin. I jeho nejjemnější a nejuhlazenější figury nedovedou na sebe vzít formu hlubokých a jadrných vznětů lidského srdce."

Později sice svůj úsudek zmírnil, dokonce považoval Mendelssohnovo dílo za důkaz největšího rozkvětu v umění, Mendelssohnovi a jeho dílu však způsobil mnoho útrap.

Nikdo mu už "neodpáře" diskreditaci Mendelssohna kvůli jeho židovskému původu. Toho samozřejmě brutálně využili nacisté, když záměrně zamlčovali názorový i morální vývoj Richarda Wagnera.

Wagner-člověk byl velmi rozporuplný - na jeho obhajovu je nutné zdůraznit, že antisemitské výroky byly v jeho době běžné a nikdo je neodsuzoval - byly jakýmsi společenským koloritem. Jen díky akceptaci takových názorů tehdejší společností mohlo později dojít k hrůznému vyvražďování Židů za druhé světové války. A za to Wagner určitě nemůže.

Je zřejmé, že Wagner-člověk zůstane rozporuplnou postavou. Jeho antisemitismus by měl - vzhledem k tomu, co následovalo ve dvacátém století - zůstat varováním. Jako umělec by však měl být posuzován pouze uměleckými měřítky - jeho dílo je totiž nadčasové a geniální.

Autor: Aleš Kadeřábek | úterý 24.5.2011 16:20 | karma článku: 11,43 | přečteno: 1063x