F1: Nová pravidla - FIA se zbláznila?
Stručně představím jednotlivé body a neodpustím si vlastní kritický pohled na nekteré z novot.
Pneumatiky
Jako jediný dodavatel pneumatik pro příští sezonu byl vybrán výrobce Pirelli. Pirelli má za sebou v F1 slušnou historii, nicméně přiznejme si, že přechod na pneumatiky "nového" výrobce a rychlost týmu při přizpůsobení se jim může do jisté míry výrazně ovlivnit výkonostní rozložení sil. Jestli to bude dobře nebo špatně, to nevím, v každém případě po odchodu Bridgestonu musela tak jako tak přijít změna. Tajně jsem doufal, že by se mohl vrátit souboj více dodavatelů, ale důvody pro jediného jsou pochopitelné.
Licence pro zaměstance soutěžících
Po kauze záměrné nehody mladého Piqueta v týmu Renault před dvěma lety a následné nedomyšlené perzekuci Briatoreho a Symondse, přišla FIA s vysoce účelovým pravidlem a tedy vydáváním licencí pro zaměstance týmů. Pokud tomuto pravidlu rozumím správně a má nějakým způsobem fungovat, bude muset každý člen nebo kontraktor týmu F1 disponovat licencí (která jistě nebude zadarmo), která jej bude opravňovat působit jakkoli v sérii F1. A celá tato byrokratická taškařice jen a jen proto, aby v případě, že FIA pocítí potřebu, mohla příslušného jednotlivce z F1 vykázat. Považuji to za účelové, hloupé a naprosto zbytečné nařízení, které maximálně zvýší finanční a administrativní stránku sportu. Skoro jako kdyby si do světové rady zasedli na malý melouch eurokomisaři.
Safety Car
FIA ohledně safety caru deklarovala, že po zajetí safety caru do depa se nesmí předjíždět před první "safety čárou"a zarověň připadala dodatek, že pokud je safety car na trase v posledním kole, nebo během posledního kola vyjede, jezdci nesmí až do šachovnicové vlajky předjíždět. Nic se tedy nemění, pouze formule "pokud závod končí a safety car zajíždí do depa" ... byla nahrazena přesnějším spojením "V posledním kole" ... pro případ, že by zase nějaký vykuk neudržel nervy na uzdě a pak začal zpochybňovat již dostatečně jasnou definici.
Obecná bezpečnost
Pokud se některý vůz pohybuje po trati zbytečně pomalu, nevyzpytatelně, nebo se zdá být nebezpečnými ostatním jezdcům, bude to oznámeno komisařům. Toto vše kdykoli je vůz na trati, vjíždí do boxů, nebo projíždí boxovou uličkou.
Co se týče kvalifikace, aby se předešlo zbytečně pomalé a nebzpečné jízdě, jezdci se musí dodržovat maximální čas na kolo stanovený FIA.
Jak dalece je toto nařízení motivováno bezpečností nevím, ale v zásadě jeho aplikace ničemu nevadí.
Startovní rošt
Na příští rok se vrátíme v kvalifikaci na 107% času prvního a kvalifikaci se tak opět po pár letech vrátí pravý smysl jejího názvu. Předpokládám, že FIA podlehla lobby některých velkých týmů, kteří permanentně kritizují nováčky.
Jezdec nastavitelné šasi
V roce 2011 bude moci jezdec nastavovat šasi (bodywork). Toto bude ovšem omezeno tak, aby se nemohlo dít na startu závodu a v prvních kolech. Tato featura se bude moci použít výhradně k předjetí (tedy předpokládejme, že i k pokusu o předjetí) a pouze tehdy, pokud ztráta na vůz před vámi je do 1 vteřiny. Celý systém se pak vypne při použití brzdového pedálu.
Neumím si představit co si ve FIA šlehli, ale muselo to být zatraceně silné. Netuším, jakým způsobem chce FIA zajistit, že se systém aktivuje výhradně v návaznosti na ztrátu do 1 vteřiny, jestli se systém zase deaktivuje, pokud se během manévru vzdálenost zvýší nad 1 vteřinu. Také mě velmi znepokojuje deklarovaná skutečnost, že se úroveň aerodynamiky opět zcela změní při počátku brzdění, a vůbec složitost definice a hůře představitelná aplikovatelnost ve mě budí dojem, že větší krávovinu jsem ještě neslyšel.
Aerodynamický vliv
Související nařízení s předchozím, definující, že kromě výše uvedého je jakýkoli systém, zařízení, nebo postup, který mění vlastnosti aerodynamické charakteristiky zcela zakázan.
Váha
Minimální váha vozu bude zvýšena na 640kg, což pomůže implementaci systému KERS.
Vypouštění paliva
Jeli požadován po jízdách vzorek paliva, vůz musí být vůz schopen nejprve se vrátit svým vlastním pohonem zpět do depa.
Zdroj: www.autosport.com
Richard Kába
R.A.G. - Kapustová polévka
V dnešním díle RIKovy Amatérské Gastronomie si uvaříme klasickou tuzemskou kapustovou polévku. Není to žádné peklo, každý to zvládne a dobře si pochutná. Vycházím z receptu Kapustnice z knihy Romana Vaňka Kouzlo kuchyně Čech a Moravy.
Richard Kába
R.A.G. - Vosí hnízda
Vánoce klepou na dveře a tak si v dalším díle RIKovy Amatérské Gastronomie zkusíme jeden z klasických starých českých receptů na vánoční cukroví a to na vosí hnízda. Vosí hnízda patří mezi nepečené cukroví a existuje skoro tolik variant, kolik kuchařů. Tak se pojdme podívat, jak může vypadat jedna z nich.
Richard Kába
R.A.G. - Créme fraîche
Créme fraîche. Typicky francouzská věc. Najdeme jej v každém druhém receptu na francouzskou kuchyni, ale mnohem obtížněji v domácích obchodech. A když už, tak je to buď kysaná smetana plus anebo výrobek velmi nepříznivé ceny.
Richard Kába
R.A.G. - Telecí na estragonu
V dnešním díle RIKovy Amatérské Gastronomie zavítáme do Francie a připravíme si telecí s dvěma ingrediencemi typickými pro francouzskou kuchyni. Těmi není nic jiného než bylinka estragon a créme fraîche. Invenci budeme čerpat z Pohlreichovy knihy Šéf na smetaně. Vzhledem k tomu, že kniha je spíše než kuchařkou reklamou na mléčné produkty jedné nejmenované firmy, tak jsou recepty v ní neúplné, schématické a občas neunikla korektuře i nějaká ta chybka. My si ukážeme, jak tento recept udělat správně, krok za krokem, jak bývá v R.A.G. obvyklé.
Richard Kába
R.A.G. - Citronový konfit
V dnešním díle RIKovy Amatérské Gastronomie si necháme poradit Gordonem Ramsaym a připravíme si citronový konfit - aneb způsob, jak si připravit do foroty citronové plátky k pozdějšímu použití. Citronová kolečka můžeme použít např. do koktejlů, položit před dopečením na různé druhy masa a ryb, případně jako podklad brusinkového terčíku v klasické české svíčkové omáčce.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí
Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek odpoledne v úseku mezi Velkým Luhem a Skalnou...
Zloději stačila otevřená větračka. Z přízemních bytů kradl šperky i elektroniku
Policisté dopadli v Ostravě recidivistu, který se krátce po propuštění z vězení vrátil ke svému...
Vagony po nehodě u Klínce odklidí dopravce. Policie zahájila úkony trestního řízení
Policie prověřuje čtvrteční vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy pro...
Zdravotnictví čeká kolaps, věští analýza. Chybí 3000 lůžek, péče se nadužívá
V českém zdravotnictví hrozí bez přijetí potřebných opatření vyčerpání zdrojů. Systém není podle...
Krásný prostor pro široké využití, Praha 3, Žižkov, ul. U Božích bojovníků.
U božích bojovníků, Praha 3 - Žižkov, okres Praha
4 290 000 Kč
- Počet článků 149
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2570x
Seznam rubrik
- Diabetes Mellitus
- R.A.G.RIKovaAmatérskáGastronom
- Tip na výlet
- Společnost
- Formule 1
- Čeští jezdci
- Kartrace
- Cestopisy