Kolo, zahrada, Jizera

Mám to tak rád a nejlépe v tomto pořadí. Ale většinou je mezitím ještě procházka se psem, společný oběd se ženou, a nakonec společná večeře.

A potom třeba sedám k počítači, nebo si čtu, případně se díváme na televizi.

Příjemná neděle. Ráno projížďka na kole spojená s posekáním kousku zahrady. Protože se chystáme odpoledne, tak nic dalšího jsem nedělal a využil čas ke kratší projížďce. U zahrádky nám vede cyklostezka, tak jsem se vydal po trase bývalé vlečky (dnes už přes deset let cyklostezka) k nádražíčku v polích, které je vzdáleno cca 5 km od Benátek, nese název Zdětín u Chotětova a leží na trati č. 070 z Prahy přes Všetaty a Mladou Boleslav do Turnova.

Dneska je to dávno neobsazená stanice, takže pouhá zastávka na znamení. U zastávky je z jedné strany několik domů a z druhé chátrající statek, kterému se říká Chrástecký dvůr. Zastávka leží tak nějak uprostřed trojúhelníku, který vznikne spojením tří nejbližších obcí, přičemž od každé z nich je ve vzdálenosti cca dvou kilometrů. Jak název vypovídá, jednou z nich je Zdětín, ten je z obcí největší, ale katastrálně zastávka leží v katastru obce Sedlec. Pokud je zavedena náhradní autobusová doprava, tak se musí jít do třetí obce, do Hřivna.

Nádraží se původně jmenovalo Chrástecký dvůr a hrabě Thun-Hohenstein, majitel benáteckého panství postavil odsud vlečku do svého cukrovaru ve Starých Benátkách. Tu pak využívala továrna Carborundum Electrite pro dopravu bauxitu a bílého korundu. Nějakou dobu se nádraží jmenovalo Benátky nad Jizerou (vzdálené 5 km) a na začátku minulého století se po vlečce dopravovali i lidé. Pak jen příležitostné vlaky, občas nějaký ten „Hurvínek“ nebo v roce 2001 pára do Zlonic. Po ukončení tavby bauxitu, byl provoz ukončen a vlečka byla snesena a v její stopě postavena krásná cyklostezka.

Takže jsem se po ní vydal k nádražíčku, pak do Sedlce a domů. Následně se prošel asi hodinovou procházkou k tůním se psem. Dali jsme si oběd, pak kávu a vyrazili se ženou na kolech něco udělat na zahradě, něco sklidit a hlavně zalít.

Domů jsme se vraceli každý zvlášť, já to vzal přes milovanou Jizeru, kde jsem si příjemně zaplaval. Skočil jsem tam dvakrát, pak na sluníčku aspoň trochu uschnul a jel jsem domů, kde mě za nějaký čas čekala večeře. Má oblíbená rýže s kuřecím masem a zeleninkou, naší dýní a paprikou, koupenou kapustou.

Po večeři jsem sedl k počítači, shlédl emaily a napsal blogy. Byla to příjemně strávená neděle. Sobotu jsem strávil v Praze. A také o tom napsal, ale ne sem. Modří již určitě vědí.

Autor: Jan Tichý(Bnj) | pondělí 18.9.2023 6:23 | karma článku: 8,36 | přečteno: 180x