Fosilní zábava

Mít vlastní auto ve městě dnes není luxus, nýbrž „opruz“ - a dobrý způsob, jak snížit naši spotřebu peněz i materiálu, řekl v pořadu Rozstřel Jan Hollan z Masarykovy univerzity. 

Ten je zastáncem rychlého snižování spotřeby energií v zájmu ochrany klimatu Země.

Nárůst automobilové dopravy a požadavky na parkování a nové silnice a jejich neustálé opravy se asi už regulovat nedá. Když potřebuju jet do Prahy, nevolím cestu autem, jedu raději veřejnou dopravou, příp. zajedu ke stanici metra na okraji Prahy a dál pokračuji MHD. Neřeším parkování v centru, příp. kdekoliv, kde jsou modré (příp. jinak barevné) zóny.

Mladí zejména ve velkých městech už řeší určitou samoregulaci, nepotřebují auto vlastnit, mohou ho sdílet a více využívají MHD. A ušetří, auto je zde skutečně opruz a možná „pražská pirátská politika“ od používání a vlastnictví auta více Pražanů odradí a Praha tak sníží svou uhlíkovou stopu.

Ale, co s těmi, kteří auta používají především k víkendovému cestování mimo Prahu a přiznejme, že pro rodiny a kategorie lidí, kteří nemají nárok na slevu v prostředcích veřejné dopravy, je individuální cesta autem způsobem, který šetří čas i peníze, pokud se dá projet přes Prahu a nejsou příliš ucpané silnice. Což zvláště v pátečních odpoledních hodinách a v neděli podvečer často neplatí.

Jenže tahejte se s celou tou bagáží, kterou vezete na chatu, nebo na dovolenou, vlakem či autobusem. Často i s nutností přestupu či dokonce na sebe nenavazujících spojů. V tomto případě není auto až taková fosilní zábava, jako spíš fosilní potřeba.

Když už si to můžete dovolit a přestěhujete se na venkov, opustíte pražské silnice a výpadovky z Prahy, pak se vám auto stane tím, čím opravdu je. Dopravní prostředkem, který vás přepraví z bodu A do bodu B. Na venkově je vzhledem k veřejné dopravě jen občasné, o sobotách a nedělích v mnoha případech i žádné, auto nutností. Obzvlášť když kvůli nákupu, škole, doktorům, úřadům potřebujete dojet do nejbližšího města.

Jsou i zprávy o propouštění v automobilové průmyslu v Evropě a ve světě, je tu i ten klimatický tlak na automobilky. Naše Škodovka je zatím v klidu. Ale předpokládám, že i na ni situace dolehne. Otázka je jen jak a kdy?

Bude to jen taková „rýmička“ nebo „pořádná chřipka“ či „dlouhodobý hnisavý zánět“? Uvidíme. Příklad můžeme najít na Ostravsku. Tamní horníci a huťaři se s tím museli nějak vypořádat. A rýmička to rozhodně nebyla.

Zkrátka jeden dříve preferovaný a výdělečný obor se stal méně potřebným a lidem nezbylo, než se s tím vyrovnat a přizpůsobit se novým podmínkám. Určitě to bylo těžké, zvláště, když horník byl „pan někdo“ a najednou je „jen někdo“. S čím se budou muset vyrovnávat mladoboleslavští „páni Škodováci“?  

Pozn. perex je doslovná citace zdroje: https://www.idnes.cz/technet/veda/klima-klimatolog-otepleni.A191202_140701_veda_mla

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Tichý(Bnj) | pátek 6.12.2019 7:00 | karma článku: 14,28 | přečteno: 500x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12