Nakažlivá válka médií

Už jste to četli? Ti a ti napadli ty a ty. Pan XY měl zajímavý nápad, který měl úspěch, a tak se rozšířil. Epidemie prasečí chřipky se šíří dál. Panu XY se povedl zajímavý vtip, a tak  zavládla všeobecně nakažlivá nálada.

O tom, jak dobre bude BACIL prodavat hudbu, zalezi na tom, jak dobry vytvoril "bacil", ktery bude tak infekcni, ze bude lidi "napadat" a sirit se dal treba pohvizdovanim melodii.Samozrejme mu pomuze, pokud jeho cd budou v radiich casto ohravat a opakovat.bacil

Infekce, válka a vzplanuté emoce jakoby metaforicky vystihovaly podstatu úspěšného fungování masmédií.

  NAKAŽENÍ A NAPADENÍ

Pokud se občas píše o válkách  či epidemíích prasečích chřipek, média v pravidelných každodenních intervalech zachvacuje "zlatá horečka" . Stále platí, že kdo "exkluzivní"  informaci proseje a přinese první, má jakous takous výhodu, proto o  ni  masmédia bojují. Mnohdy na úkor zrnka pravdy.

Ve výsledku však informace získává na ceně teprve tím, že se opakuje napříč různými médii tolikrát, že se jí  přisuzuje obrovský význam. - Přece se o tom furt píše, takže to musí něco znamenat!!  Čím více  média mluví o nějakém tématu, tím více se kolektivně přesvědčují, že toto téma je nepostradatelné a centrální, a že je mu   třeba dávat ještě více prostoru a věnovat  ještě více času.

Média se takto sama navzájem stimulují a dráždí, což i u čtenáře nápadně zesiluje emoce, takže jim věnuje stále větší pozornost. Jak tento princip opakování a až infekčního  šíření informací a zesilování emocí funguje, je možné vidět kupříkladu  na dvoutísícátéprvní verzi téhož článku namířeného jako kulomet s nekončeným zásobníkem proti Paroubkovi.

  MÁMA MÁ MASU, EMA MÁ MEM

To, co se takto úspěšně šíří, není na povrchu třeba slavná "blbá nálada", ale mem. Jde o kulturní podobu genu, jednotku kulturní informace, která se však může pomnožit nespočetně  rychleji, nežli DNA.             

Něco někoho napadne (nápad) - a ten se masově rozšíří sám od sebe či opakováním. Ostatní jej napodobují, vytváří se celé šiky a bojové útvary ve kterých  se bijí memy mezi sebou, ale i jejich nositelé kupříkladu z řad fotbalových fanoušků.

Memy usilují  o to se hlava nehlava pomnožit a zachvacují další a další hlavy v mediální horečce. Ti nejúspěšnější rozsévači tohoto oboru zasahují jako šípy co nejširší publikum, "cílovku". Zpravidla tak, že opakují jeden po druhém či opakují to, co si vyzkoušeli, že funguje. Možnosti rychlého namnožení memů pak nejvíce vyhovuje rychlé médium internetu. K tomu stačí vymyslet "ďáblovo kolečko opakování", hodnocení karmou, a namluvit si, že je to dobré, protože zvyšuje soutěživost.

Ona ale ve výsledku "karmička"  způsobuje jen kopírování a opakování blogu-memu, který byl hodnocen jako "úspěšný", a to často do úplného zblbnutí. Až teprve poté je vystřídán "jinou písničkou". Ptáte se pak, kde máme onu válku, popřípadě popsané zesilování emocí? Však bloggeří se často o karmu doslova bijí, propadají zlaté horečce kdo s tématem přijde první,  soutěží, plivou po sobě, ba si nadávají a nezřídka vyhrožují brachiálním násilím.  

- Publikum se baví, vydavatel si mne ruce, ale pro běžného čtenáře rozhodně neplatí, že opakování s horkou hlavou je matkou moudrosti. A očkovat se proti tomu nedá.

                                                                                                                                                                 MJ

 

Autor: Michal Josephy | úterý 26.5.2009 7:19 | karma článku: 16,08 | přečteno: 1360x
  • Další články autora

Michal Josephy

Zpustlá zem

22.6.2018 v 13:12 | Karma: 20,31

Michal Josephy

Azore, ke mně!

7.9.2017 v 12:33 | Karma: 21,23

Michal Josephy

Indiánský běh

27.4.2017 v 11:57 | Karma: 20,79

Michal Josephy

Vězněm kláštera

20.12.2016 v 13:38 | Karma: 25,95

Michal Josephy

V oku ženy

5.12.2016 v 9:39 | Karma: 32,75