- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Chci vás seznámit s historií porcelánky v našem Ostrově (Schlackenwerthu), kterou založili v roce 1873 pánové Josef Pfeiffer a Ludwig Löwenstein v blízkosti dříve do provozu uvedené (1871) železniční tratě a nově zřízeného ostrovského nádraží. Historiky a znalci porcelánu bývá tato továrna často zmiňována pro její kvalitní a unikátní (glazura) výrobky a nemalé obchodní úspěchy na mezinárodním poli. Servisem zn. PULS Calais byl např. vybaven i salónní vůz prezidenta Tomáše G. Masaryka. Torza této soupravy, včetně samotného vozu, jsou v majetku Českých drah, a.s. A pochlubím se, do konce dubna probíhá výstava tohoto porcelánu v Národním technickém muzeu v Praze. Opravdu stojí za zhlédnutí.
Co ale není historiky zmiňováno, je, že právě v roce vzniku porcelánky přišel, pro danou dobu zcela nečekaný, krach na vídeňské burze. Ten spolu s americkou železniční krizí odstartoval do té doby největší ekonomickou recesi světa. Po ní následoval celosvětový ekonomický pokles, který například ve Spojených státech vedl k bankrotu Filadelfské banky Jaye Cooka. Přišla ekonomická deprese, která trvala několik dalších let.
Jedním ze známých fenoménů této krize byly i sebevraždy zkrachovalých burzovních makléřů a dalších investorů, kteří přišli o veškerý majetek. Přesto a snad právě proto naši podnikatelé, přesvědčeni o svém podnikatelském záměru, „do toho šli“. Obdiv jim patří také proto, že v našem regionu v dané době již desítky let působily zaběhnuté a úspěšné konkurenční porcelánky. A přesto, díky nadšení a zdravé sebedůvěře, se úspěch dostavil! Zdůrazňuji to v kontextu naší doby, kdy bez dotací, finančních pobídek či daňových prázdnin se nevyrobí ani pecen chleba.
Klobouk dolů, pánové!
Ale přes všechny konkurenční souboje o pozici na trhu porcelánka vzkvétala i díky úspěšnému předávání tohoto umu rodinným pokračovatelům. Přesto však tato na světovém obchodním kolbišti kdysi úspěšná porcelánka již neexistuje. Kdo ukončil její zářnou dráhu? Politika! Konkrétně němečtí nacionalisté (jedni z majitelů byli Židé) a následně dílo zkázy dokončili českoslovenští komunisté (ti nenáviděli všechny). Smutné, leč nevím jak (v kontextu doby) dalece výchovné.
Mimochodem, vídeňská burza byla založena už v roce 1771 za vlády císařovny Marie Terezie, aby prodávala státem tisknuté dluhopisy.
Další články autora |
Devotyho, Pardubice
11 600 Kč/měsíc