- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tady je slíbené pokračování poslední části:
---
Alternativní návrh ekonomického a politického uspořádání v ČR:
Změny v oblasti politického uspořádání
Ústava ČR
Moc zákonodárná
Nejvyšším zákonodárným sborem je lid české republiky, který na návrh Poslanecké sněmovny, Prezidenta republiky nebo občanské iniciativy podpořené peticí občanů s podpisy nejméně 100 000 právoplatných podpisů oprávněných voličů ČR schvaluje, mění nebo ruší zákony v přímém referendu.
Moc výkonná
dělí se na kompetence Vlády ČR a nezávislých na vládě Fondů odpovídajících za
činnost danou jim zákonem
Vláda i vedení Fondů jsou přímo odpovědni PS.
Předsedové vyznačených fondů jsou členy vlády.
Vláda
Vládu řídí předseda vlády jmenovaný prezidentem republiky a schválený poslaneckou sněmovnou
Předseda vlády má právo vybrat si sám ministry své vlády
Předseda vlády se řídí ve své činnosti zadáním Poslanecké sněmovny a schválenými programy k realizaci
Předseda vlády má právo kdykoliv odvolat a nahradit ministra své vlády
Předseda vlády nemá právo odvolat předsedy fondů, může však jejich odvolání PS doporučit
S výjimkou níže uvedených ministerstev nemá vláda žádné přímé pravomoci, jak zasahovat do běhu vnitřního života země.
Ministři řídí tato ministerstva:
a) Ministerstvo zahraničních věcí řídí se zásadami zahraniční politiky schválenými PS a jejich duchem
b) Ministerstvo ekonomiky – na základě rozborové činnosti informací od všech státem zřízených institucí dává návrhy na změny nebo korekce zákonů v oblasti ekonomiky
c) Ministerstvo vnitra – metodicky řídí a koordinuje chod orgánů státní správy a samosprávy. Koordinuje činnost hasičských a záchranných sborů. Ministr vnitra je spolu s prezidentem a dalšími osobami členem Bezpečnostní rady státu, řízené Předsedou PS.
d) Ministerstvo spravedlnosti – metodicky zajišťuje chod justice v zemi, vytváří odpovídající zázemí pro práci soudců. Do práce a kompetencí soudců v žádném ohledu nezasahuje. Na základě rozborové činnosti ve svém rezortu navrhuje vládě změny zákonů.
e) Fondy – řídí předsedové správních rad a jsou členy vlády
Fond energetických a surovinových zdrojů
Fond dopravy a infrastruktury
Důchodový fond
Fond kultury a církví
Fond vzdělání a mládeže
Fond vysokoškolského vzdělání a výzkumu
Fond zahraničních investic
Společnost potřebuje dlouhodobou stabilitu při realizaci poslaneckou sněmovnou, krajskými a obecními zastupitelstvy schválených programů. Společnost si nemůže dovolit s nástupem nové politické garnitury měnit pokaždé své plány z pohledu toho, zda jsou levé nebo pravé, výměnu všech rozhodujících představitelů na ministerstvech a začínat neustále znovu a znovu. Potřebujeme dlouhodobou stabilitu kádrů a hlavně, potřebujeme na těch místech odborníky. Management fondů je jmenován za účasti několika orgánů státní moci a oborových a jiných profesních svazů.
Státní zastupitelství
na vládě nezávislý orgán, v jehož čele stojí Nejvyšší státní zástupce jmenovaný a odvolávaný Senátem
Moc soudní
judikáty Nejvyššího soudu jsou závazné pro všechny soudce.
Soudcovská samospráva se ruší, kárné senáty se ruší.
Definitiva soudců je podmíněná, v případě, že Inspekce státní správy zjistí, že soudce porušil zákony této země, nezvládá svoji práci, nebo jiným závažným způsobem naruší očekávanou od něj odbornost a nezávislost, navrhuje Senátu jeho odvolání.
Soudcem Ústavního soudu se mohou stát jen ty nejzkušenější osoby z advokátní nebo soudní praxe, které dosáhly věku minimálně 55 let.
Soudcem Nejvyššího soudu se může stát jen osoba, která prošla v praxi všechny nižší soudní stupně nebo advokát provozující praxi déle než 30 let.
Soudcem odvolacího soudu II. Stupně (Vrchní soud) se může stát člověk s odpovídajícím vzděláním, délkou praxe minimálně 10 let v advokacii a minimálně 10 let na okresním soudu nebo 5 let na soudu nižšího stupně.
Soudcem odvolacího soudu I. Stupně (Krajské soudy) se může stát člověk s odpovídajícím vzděláním, délkou praxe minimálně 10 let v advokacii a minimálně 5 let na soudu nižšího stupně.
Soudcem okresního soudu se může stát pouze člověk s odpovídajícím vzděláním a praxí po dosažení věku 35 let.
Paralelně s justicí budou pracovat i Rozhodčí soudy při Hospodářské a obchodní komoře ČR.
Obce a města mohou zřizovat smírčí soudy, pro odvolání je příslušný okresní soud.
Moc kontrolní
zajišťuje kontrolu dodržování zákonnosti ze strany orgánů státní správy a samosprávy včetně státních zástupců, soudců a všech jmenovaných a volených zástupců lidu.
Senát
1/2 senátorů je volená Krajskými zastupitelstvy – po jednom za každý kraj + Praha.
Druhá polovina senátorů je volena průběžným elektronickým systémem voliči
Armáda ČR
má obranný charakter a na území jiného státu může působit pouze, pokud tento stát.
je členem mezinárodní aliance, jejíž je ČR členem a pokud tento stát byl napaden nepřítelem
Státní fondy
instituce v 100% vlastnictví státu řízené správními radami a kontrolované dozorčími radami, nezávislé na vládě ČR, podléhající přímo PS nebo Senátu
Půdní fond (PF)
– samostatný na vládě nezávislý fond
Správa vlastnických práv státu k půdě se převádějí na tento Půdní fond.
Fond energetických a surovinových zdrojů (FESZ)
– nahrazuje ministerstvo hospodářství,
předseda fondu je členem vlády
Do tohoto fondu jsou převedeny veškeré majetkové účasti a práva státu v
energetických společnostech.
Fond dopravy a infrastruktury (FDI)
– nahrazuje ministerstvo dopravy,
předseda fondu je členem vlády
Veškeré majetkové podíly státu v Českých drahách, Letiště Praha, Aerolinie atd. budou převedeny do tohoto fondu.
Fond zdraví (FZ)
– nahrazuje ministerstvo zdravotnictví a zdravotní pojišťovny,
předseda fondu je členem vlády.
Standardy lékařské péče a nadstandardní plnění
Důchodový fond (DF)
– nahrazuje ministerstvo sociálních věcí a správu sociálního zabezpečení,
předseda fondu je členem vlády
Fond kultury a církví (FKC)
– nahrazuje ministerstvo kultury,
předseda fondu je členem vlády
Fond vzdělání a mládeže (FVM)
– nahrazuje ministerstvo školství,
předseda fondu je členem vlády
Fond vysokoškolského vzdělání, vědy a výzkumu (FVVVV)
– samostatný na vládě nezávislý fond
Revitalizační fond (RF)
– samostatný na vládě nezávislý fond
Je to fond, na který jsou převáděny majetkové podíly firem v insolvenci.
Fond legislativních změn (FLZ)
– samostatný na vládě nezávislý fond odborné zázemí Poslanecké sněmovny
Fond zahraničních investic (FZI)
předseda fondu je členem vlády
Bytový fond (BF)samostatný na vládě nezávislý fond
Instituce a úřady
Veškerý kontakt s úřady je veden elektronickou formou, veškeré úkony
státní správy jsou ve vztahu stát – občan - stát bezplatné
Státní obchodní banka (státní zúčtovací centrum) (SOB)
Státní databanka SD
Státní pojišťovna (SP)
Úřad pro výběrová řízení (ÚVŘ)
Ostatní
Vkládání reklamy do vysílání televizních stanic s výjimkou speciálně pro účely reklamy zřízených TV stanic nebude dovoleno.
Zakazuje se lobbing
Každý úřad státní správy musí provozovat svoji webovou stránku
Redukuje se podstatným způsobem vězeňská služba i věznice
---
Zájemci, kteří budou chtít se s alternatívním návrhem seznámit blíže a již nyní podrobněji, mohou navštívit stránky na http://ekonomickareforma.cz/ormeggiare/index.html. Třeba se jim budou líbit tak jako mě.
Další články autora |
Revmatologický ústav
Praha