Příští zastávka Letiště Leoše Janáčka v Ostravě

Jak říkal Rony Reagan - když to funguje, zdaňte to, pokud se to nehýbe - dotujte to. Spojení směr Letiště Ostrava (nově Leoše Janáčka) je nekonečným důkazem hlouposti, absolutní ignorace poptávky a nabídky a naprosté arogance rozhodujících. Zde důkazy, Sherlocku:

Krásné to logo.Zdroj: airport-ostrava.cz

Na hodinách City logistiky nás učili, že většina spojů si na sebe nevydělá a proto je potřeba je ze strany obce, města, kraje dotovat. Protože by se to dopravcům nevyplatilo. Už slyšíte to slovo "dopravce" a ne cestující, doufám hned na začátku.

Obludné peníze sežere právě železnice. Železnice se prokázala jako svělý dopravní prostředek v 19. a 20. století, kdy nebyly kvalitní silnice a auta měl málokdo. Železnice v 21. století je spíše symbolem obrovských dotací na jejich udržení při životě (a symbol trafiky v ČD ve znamení zlatých padáků).

To protože železnice se hodí na vzdálenosti spíše střední, kde variabilní náklady jsou v optimu. Na kratší vzdálenosti, je to silnice a nejdelší vzdálenosti letadlo nebo loď (záleží z pohledu osobní nebo cargo dopravy).

Století páry je u konce a železnice jako taková má opodstatnění maximálně v našich čtyřech koridorech v České republice. Velmi zjednodušeně:

Plzeň-Praha-Pardubice-Třebová-Brno

Děčín-Praha-Budějovice

Děčín-Praha-Třebová-Brno

Ostrava-Brno-Břeclav

trasa mezi Ostravou a Prahou se dopravcům vyplatí a proto nejsou žádné dotace a dokonce je trasa výdělečná. Cca 400 km - střední vzdálenost, sumíruje vám to stejně jako mě?

Ostravské letiště blízko Mošnova je od centra Ostravy cca 30 minut vzdálené na pohodlné trati kolem 25 km. To je v porovnání s Ruzyní a Prahou 1 jen o něco dělší (respektive 15 km a cca 30 minut jízdy po prázdné Evropské).

Ale ten základní a GIGANTICKÝ rozdíl je počet lidí, kteří mezi letištěmi a centrem pendluje. A proto jsou variabilní náklady pro dopravu mezi pražským letištěm nižší než v případě Ostravy. Takže si přepočítejte kolik stojí dotace na jednoho cestujícího, který by vlakem potřeboval jet mezi Ostravou centrem a Mošnovem.

Komparace letišť:

PRG - 11 milionů odbavených pasažérů ročně, 48 tis. tun cargo nákladu.

LLJ (Ostrava) - 0,3 milionů ditto 2,5 tis. tun ditto (1)

Pravidelná linka LLJ - PRG za lidových 4950,-  (On the other hand) Leoš Novotný - s ním se svezete za 400,-

Ostravské letiště dostaly finanční podporu 68 mil. Kč z peněz daňových poplatníků (2).

Jak tyto fakta rozklíčovat? Jednoduše - eurokrati, byrokrati a další neznají roli a velikost fixních a variabilních nákladů. Opět se odvolávám na starého dobrého Reagana - pokud to nefunguje, dotujte to. Dotacemi regionální letiště připravíte o snahu se snažit a přilákat cestující. Železniční spojení mezi Ostravou a Mošnovem je tudíž naprosto zbytečné, protože to bude daňové poplatníky zbytečně stát peníze.

 

LLJ není letiště duchů. Ale je regionální malé letiště a má smysl pouze pro linky směr Rusko, maximálně Vídeň a rejžovat peníze zde bude i nadále Ryaniar, který se specializuje na letiště, kde jsou nižší poplatky.

 

Nemá smysl proto dál uvažovat o rozvoji letiště, jež v architektuře hub and spoke (centrum a paprsek), je v postavení "spoke" a PRG je v postavení "hub."

 

Cena kerosinu stoupá a tím stoupají i variabilní náklady. Máte opravdu cenu zabývat se podporou upadající letecké a železniční dopravy?

A co na to Ronald Reagan? A co na to Jan Tleskač?

 

(1) http://www.novinky.cz/ekonomika/292570-aerolinky-ryanair-zacnou-od-cervna-letat-do-londyna-z-ostravy.html

(2) http://verejna-podpora.info/aktuality/evropska-komise-schvalila-verejnou-podporu-pro-letiste-v-ostrave/

 

 

Autor: Josef Novotný | čtvrtek 24.7.2014 11:46 | karma článku: 12,87 | přečteno: 865x
  • Další články autora

Josef Novotný

Mýtus neutrality

19.2.2023 v 8:40 | Karma: 16,63

Josef Novotný

Agresivita roste

12.2.2022 v 13:35 | Karma: 21,89