Státní maturita "běží" již druhým rokem

K jedné z největších změn za posledních pár let ve školství je státní maturita, nové zakončení středních škol, které bylo spuštěno poprvé na jaře roku 2011.

 Státní maturita se připravovala dlouhých dvacet let.  Tedy o její základní myšlence se začalo bavit hned po Sametové revoluci a vzniku České republiky, ale dnešních podob zaznamenávala až v 21. století.

 

OČEKÁVÁNÍ

Nová maturita, tedy ta státní, by měla být OBJEKTIVNÍ.

Má srovnat a především porovnat školská zařízení (střední školy) v celorepublikovém žebříčku.

Dvě úrovně obtížnosti - ta vyšší by sloužila jako volná vstupenka na vysokou školu.

Maturitní zkouškou z cizího jazyka by se získal certifikát dané úrovně uznávaný ve světě.

A VÝSLEDEK

Ústní část tzv. Profilová část

Na jaře 2011 se spustila úplně poprvé, a to nejprve ústní formou.

Studenti museli projít povinnou zkouškou z českého jazyka

(výběr 20 knih na základní úroveň a 40 knih na vyšší úroveň obtížnosti), kde dostali výňatek vylosované knihy a neumělecký text s otázkami.

Následně si volili mezi testem z matematiky (psaný během společné části o měsíc později) nebo zkouškou z cizího jazyka. Při zkoušce z cizího jazyka si vylosovali jedno z 25 témat, ke kterému měli udělaný list s otázkami + další tři části, které dodával CERMAT.

+ Další dvě až tři povinné zkoušky, jejíž výběr stanovil ředitel školy.

PROBLÉMY

Na některých školách studenti maturovali ze dvou stejných předmětů (použili je dvakrát - čj, aj v profilové části + čj, aj v ústní části, v té klasické) x ostatní, kteří museli maturovat z různých předmětů.

Ne vždy bylo hodnocení objektivní a adekvátní (soupeření škol o lepší umístění v úměrnosti a skutečnosti kvalit studentů).

Občasné podvody samotných studentů (použití nepovolených pomůcek).

Nemožnost pokračovat v maturitní zkoušce následnými písemnými testy.

Společná část tzv. písemné a didaktické testy

O necelý měsíc později vyjela z CERMATU auta se zapečetěnými krabicemi, kde byly oficiální a přísně chráněné testy společné úrovně, které vyrobil sám stát, do samostatných škol.

Studenti museli povinně absolvovat didaktický test, který se vyplněný oskenoval a poslal zpět do CERMATU, kde byl opraven, a písemný test = slohovou práci (výběr z 10-15 témat) opravili ve škole a poslali zpět.

V jiných dnech čekaly studenty testy z cizího jazyka - poslech a porozumění textu v didaktickém testu a písemný test ve formě dopisů, pozvánek atd. (stejný průběh opravování i odesílání).

Při písemných testech bylo možno používat pravidla, tabulky, či slovníky, které musely být předem zkontrolovány.

 PROBLÉMY

Neobjektivnost pedagogů při opravování písemných testů - někteří opravovali přesně podle tabulek, někteří byli lidštější. Při nesplnění jednoho kritéria student neměl šanci dosáhnout na úspěch a musel opakovat celou zkoušku z předmětu na podzim.

Předražená forma testů a jejich rozvoz.

Nejednoznačné otázky v testech (potvrdili i samotní odborníci a učitelé).

Nemožnost odchodu ze třídy po absolvování testu (čekání na ostatní), jití na záchod, pít při zkoušce atd.

 CELKOVÉ VÝSLEDKY V MATURITNÍM ROCE 2010/2011

U státních maturit propadlo celkem 19,5 % studentů, každý desátý k ní navíc nebyl připuštěn. Celkem tak neuspělo 29,2 % maturitního ročníku. Nejhůře dopadli studenti odborných škol, hlavně učilišť a nástavbových oborů.

Nevětším překvapením bylo, že nejčastěji propadali studenti z matematiky, neuspělo jich 14,4 %. Z cizího jazyka pak propadlo dalších 9 % studentů, z češtiny 7,6 %.

Naprostá většina studentů si přitom zvolila lehčí verzi zkoušek. Což bylo logické vůči vysokým školám, kteří nehleděli na výsledek maturitní zkoušky a nebrali ohled na nižší či vyšší úroveň.

Opravné zkoušky probíhali na podzim roku 2011, kdy se profilová část konala na stejných školách, a písemné a didaktické testy na spádových školách.

MATURITNÍ ROK 2011/2012 A BUDOUCNOST

U maturitních testů letos propadlo 6,2 % studentů, loni to bylo 5,3 % (po opravných zkouškách). Žáci se zhoršili hlavně v matematice, mírně se zlepšila čeština. Centrum pro přípravu maturit Cermat přitom hodnocení vyšší verze matematiky zmírnilo. Testy byly totiž těžší než loni.

Nejvíce se zhoršily výsledky v základní úrovni matematiky, kde propadl skoro každý pátý student. Ve vyšší verzi byla neúspěšnost po zmírnění výsledků 2,8 %, loni to přitom bylo necelé procento. Podle Cermatu je zhoršení v matematice dáno nárůstem maturujících v tomto předmětu o 15 %.

Mírné zlepšení podle minulého roku dopadlo hodnocení základní úrovně českého jazyka, kdy si studenti  polepšili, propadlo jen 1,1 % (2,8 % v roce 2010/2011). U vyšší verze zůstala neúspěšnost stejná, 0,1 %.

Naopak mírné zhoršení proběhlo v angličtině, v základní úrovni, kde neuspělo 4,3 %, Z lehčí němčiny neuspělo přes 12 procent, tedy stejně jako před rokem. Ve vyšší verzi zůstala v obou hlavních cizích jazycích neúspěšnost ve srovnání s loňskem stejná, tedy 0,3, respektive 0,7 % u němčiny.

V letošním roce bude opravné zkoušky skládat 7 500 žáků, tedy celkově u maturity letos propadlo 21,2 % (o 1,7% více než v roce předešlém).

ZLEPŠILO SE

Lidštější zkouška, testy předcházely ústním (profilovým) částem, při nesplnění jedné části z komplexní maturitní zkoušky (český jazyk a cizí jazyk) - student opakuje pouze tu část, kterou nesplnil, ne celou zkoušku oproti loňskému roku...

ZŮSTALO PŘI STARÉM, ČI SE ZHORŠILO

Neobjektivnost pokračuje, chyby v testech, centrální opravování písemných testů (především českého jazyka - vlna nevole a odvolání - 1. soud v dějinách státních maturit a úspěšný pro studentku, manipulace shora), stále předražení...

V důsledku nesrovnalostí odstupuje ministr školství Josef Dobeš, následné odvolání ředitele CERMATU Pavla Zeleného a nástup nového ministra školství Petra Fialy.

 Jaké změny se chystají, a dočkáme se jich?

V letošním roce (2012/2013) naši maturanti budou skládat opět státní maturitu a to stejnou formou jako loni. Povinně z českého jazyka s tím rozdílem, že se písemné testy (slohové práce) budou opravovat na školách studentů, pak opět budou moci volit matematiku nebo cizí jazyk. A následně z dalších 2-3 předmětů, jejichž možný výběr je určen školou (ústní část - školní).

Oproti předešlým rokům dojde k zásadní změně - základní i nižší úroveň se ruší, nastupuje jednotná úroveň! Ta by měla celkově zlevnit maturitu a snad i nastolit menší problémy s ní spjaté.

Pomůže k vylepšení reputace, nebo naopak zhorší výsledky státních maturit v příštím roce?

Dočkáme se někdy takové podoby,  aby mohla být srovnávána s jinými zkouškami ve světě?

Budou vysoké školy brát na tuto podobu státní maturity ohled a nabírat tak nové studenty?

Nebo dojde k jejímu zrušení?

To je jen část otázek, na které nám následující roky odpoví.

Více o státních maturitách: http://www.novamaturita.cz/, http://www.msmt.cz/

Napište mi vlastní názor na státní maturitu :-).

P. S. Omlouvám se Vám všem za chyby.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Josef Němec | středa 12.9.2012 8:43 | karma článku: 7,31 | přečteno: 694x
  • Další články autora

Josef Němec

Jsou divní, pryč s nimi…

15.5.2024 v 6:19 | Karma: 5,05

Josef Němec

Svoboda se neodpouští

30.12.2023 v 16:48 | Karma: 4,77

Josef Němec

Požár se nezapomíná

31.12.2022 v 17:57 | Karma: 3,90

Josef Němec

Zmizeli neznámo kam

26.8.2022 v 7:43 | Karma: 3,89