- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Státní maturita se připravovala dlouhých dvacet let. Tedy o její základní myšlence se začalo bavit hned po Sametové revoluci a vzniku České republiky, ale dnešních podob zaznamenávala až v 21. století.
OČEKÁVÁNÍ
Nová maturita, tedy ta státní, by měla být OBJEKTIVNÍ.
Má srovnat a především porovnat školská zařízení (střední školy) v celorepublikovém žebříčku.
Dvě úrovně obtížnosti - ta vyšší by sloužila jako volná vstupenka na vysokou školu.
Maturitní zkouškou z cizího jazyka by se získal certifikát dané úrovně uznávaný ve světě.
A VÝSLEDEK
Ústní část tzv. Profilová část
Na jaře 2011 se spustila úplně poprvé, a to nejprve ústní formou.
Studenti museli projít povinnou zkouškou z českého jazyka
(výběr 20 knih na základní úroveň a 40 knih na vyšší úroveň obtížnosti), kde dostali výňatek vylosované knihy a neumělecký text s otázkami.
Následně si volili mezi testem z matematiky (psaný během společné části o měsíc později) nebo zkouškou z cizího jazyka. Při zkoušce z cizího jazyka si vylosovali jedno z 25 témat, ke kterému měli udělaný list s otázkami + další tři části, které dodával CERMAT.
+ Další dvě až tři povinné zkoušky, jejíž výběr stanovil ředitel školy.
PROBLÉMY
Na některých školách studenti maturovali ze dvou stejných předmětů (použili je dvakrát - čj, aj v profilové části + čj, aj v ústní části, v té klasické) x ostatní, kteří museli maturovat z různých předmětů.
Ne vždy bylo hodnocení objektivní a adekvátní (soupeření škol o lepší umístění v úměrnosti a skutečnosti kvalit studentů).
Občasné podvody samotných studentů (použití nepovolených pomůcek).
Nemožnost pokračovat v maturitní zkoušce následnými písemnými testy.
Společná část tzv. písemné a didaktické testy
O necelý měsíc později vyjela z CERMATU auta se zapečetěnými krabicemi, kde byly oficiální a přísně chráněné testy společné úrovně, které vyrobil sám stát, do samostatných škol.
Studenti museli povinně absolvovat didaktický test, který se vyplněný oskenoval a poslal zpět do CERMATU, kde byl opraven, a písemný test = slohovou práci (výběr z 10-15 témat) opravili ve škole a poslali zpět.
V jiných dnech čekaly studenty testy z cizího jazyka - poslech a porozumění textu v didaktickém testu a písemný test ve formě dopisů, pozvánek atd. (stejný průběh opravování i odesílání).
Při písemných testech bylo možno používat pravidla, tabulky, či slovníky, které musely být předem zkontrolovány.
PROBLÉMY
Neobjektivnost pedagogů při opravování písemných testů - někteří opravovali přesně podle tabulek, někteří byli lidštější. Při nesplnění jednoho kritéria student neměl šanci dosáhnout na úspěch a musel opakovat celou zkoušku z předmětu na podzim.
Předražená forma testů a jejich rozvoz.
Nejednoznačné otázky v testech (potvrdili i samotní odborníci a učitelé).
Nemožnost odchodu ze třídy po absolvování testu (čekání na ostatní), jití na záchod, pít při zkoušce atd.
CELKOVÉ VÝSLEDKY V MATURITNÍM ROCE 2010/2011
U státních maturit propadlo celkem 19,5 % studentů, každý desátý k ní navíc nebyl připuštěn. Celkem tak neuspělo 29,2 % maturitního ročníku. Nejhůře dopadli studenti odborných škol, hlavně učilišť a nástavbových oborů.
Nevětším překvapením bylo, že nejčastěji propadali studenti z matematiky, neuspělo jich 14,4 %. Z cizího jazyka pak propadlo dalších 9 % studentů, z češtiny 7,6 %.
Naprostá většina studentů si přitom zvolila lehčí verzi zkoušek. Což bylo logické vůči vysokým školám, kteří nehleděli na výsledek maturitní zkoušky a nebrali ohled na nižší či vyšší úroveň.
Opravné zkoušky probíhali na podzim roku 2011, kdy se profilová část konala na stejných školách, a písemné a didaktické testy na spádových školách.
MATURITNÍ ROK 2011/2012 A BUDOUCNOST
U maturitních testů letos propadlo 6,2 % studentů, loni to bylo 5,3 % (po opravných zkouškách). Žáci se zhoršili hlavně v matematice, mírně se zlepšila čeština. Centrum pro přípravu maturit Cermat přitom hodnocení vyšší verze matematiky zmírnilo. Testy byly totiž těžší než loni.
Nejvíce se zhoršily výsledky v základní úrovni matematiky, kde propadl skoro každý pátý student. Ve vyšší verzi byla neúspěšnost po zmírnění výsledků 2,8 %, loni to přitom bylo necelé procento. Podle Cermatu je zhoršení v matematice dáno nárůstem maturujících v tomto předmětu o 15 %.
Mírné zlepšení podle minulého roku dopadlo hodnocení základní úrovně českého jazyka, kdy si studenti polepšili, propadlo jen 1,1 % (2,8 % v roce 2010/2011). U vyšší verze zůstala neúspěšnost stejná, 0,1 %.
Naopak mírné zhoršení proběhlo v angličtině, v základní úrovni, kde neuspělo 4,3 %, Z lehčí němčiny neuspělo přes 12 procent, tedy stejně jako před rokem. Ve vyšší verzi zůstala v obou hlavních cizích jazycích neúspěšnost ve srovnání s loňskem stejná, tedy 0,3, respektive 0,7 % u němčiny.
V letošním roce bude opravné zkoušky skládat 7 500 žáků, tedy celkově u maturity letos propadlo 21,2 % (o 1,7% více než v roce předešlém).
ZLEPŠILO SE
Lidštější zkouška, testy předcházely ústním (profilovým) částem, při nesplnění jedné části z komplexní maturitní zkoušky (český jazyk a cizí jazyk) - student opakuje pouze tu část, kterou nesplnil, ne celou zkoušku oproti loňskému roku...
ZŮSTALO PŘI STARÉM, ČI SE ZHORŠILO
Neobjektivnost pokračuje, chyby v testech, centrální opravování písemných testů (především českého jazyka - vlna nevole a odvolání - 1. soud v dějinách státních maturit a úspěšný pro studentku, manipulace shora), stále předražení...
V důsledku nesrovnalostí odstupuje ministr školství Josef Dobeš, následné odvolání ředitele CERMATU Pavla Zeleného a nástup nového ministra školství Petra Fialy.
Jaké změny se chystají, a dočkáme se jich?
V letošním roce (2012/2013) naši maturanti budou skládat opět státní maturitu a to stejnou formou jako loni. Povinně z českého jazyka s tím rozdílem, že se písemné testy (slohové práce) budou opravovat na školách studentů, pak opět budou moci volit matematiku nebo cizí jazyk. A následně z dalších 2-3 předmětů, jejichž možný výběr je určen školou (ústní část - školní).
Oproti předešlým rokům dojde k zásadní změně - základní i nižší úroveň se ruší, nastupuje jednotná úroveň! Ta by měla celkově zlevnit maturitu a snad i nastolit menší problémy s ní spjaté.
Pomůže k vylepšení reputace, nebo naopak zhorší výsledky státních maturit v příštím roce?
Dočkáme se někdy takové podoby, aby mohla být srovnávána s jinými zkouškami ve světě?
Budou vysoké školy brát na tuto podobu státní maturity ohled a nabírat tak nové studenty?
Nebo dojde k jejímu zrušení?
To je jen část otázek, na které nám následující roky odpoví.
Více o státních maturitách: http://www.novamaturita.cz/, http://www.msmt.cz/
Napište mi vlastní názor na státní maturitu :-).
P. S. Omlouvám se Vám všem za chyby.
Další články autora |
Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...