Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Neškodí pražští radní záměrně? (2. část)

Většinu současných dopravních problémů způsobilo chybně načasované dokončování jednotlivých dopravních staveb a nedodržování podmínek stavebních povolení. Zákony jsou pro radnici jen cáry papíru.

Viníci jsou námi zvolení radní a zastupitelé a také úředníci státní správy. Několik příkladů nekompetentních rozhodnutí je uvedeno níže.
Nově postavená dopravní stavba může zlepšit, nebo i zhoršit dopravní situaci. Lepší komunikace přitáhne větší počet aut, takže se opět kapacitně přetíží. Nazývá se to dopravní indukce. Když nově postavená kapacitní komunikace vede odnikud nikam, tak se samozřejmě na jejích koncích tvoří dopravní zácpy. To je případ tunelu Blanka. Už při výběru zhotovitele stavby Blanky museli radní i úředníci státní správy vědět, že nebudou dodrženy podmínky stavebního povolení, což způsobí, že stavba za desítky miliard Kč vyvolá oproti předpokladům projektantů v některých částech Prahy nikoli zlepšení dopravní situace, ale podstatné zhoršení. Např. ve Svatovítské, na Vítězném náměstí, Patočkově, Evropské,.... Stavební povolení mimo jiné v bodu 83 stanovilo, že před zprovozněním tunelu Blanka musí být dokončena část městského okruhu v úseku Malovanka – Pelc-Tyrolka, Malovanka Myslbekova – Prašný most – Špejchar,….., a stavby č. 518 (Ruzyně – Suchdol) a 519 (519 Suchdol – Březiněves), což jsou části silničního okruhu kolem Prahy v severozápadní části Prahy. Na tunel měly navazovat před jeho zprovozněním dokončené kapacitní přivaděče, takže by se netvořily zácpy na výjezdech. Rozhodnutí soudu letos na podzim, tedy 4 roky po uvedení tunelu do provozu (!), tuto podmínku sice zrušilo, ale soud samozřejmě nedokázal zrušit dopravní zácpy, které vůbec nemusely nastat, kdyby se podmínka dodržela.

Dnes, více než 4 roky po zprovoznění Blanky, se ani neví, kudy trasa silničního okruhu povede. Teprve v září 2019 bylo zahájeno posuzování vlivu této části silničního okruhu na životní prostředí [1], a to ve variantě „J“, tedy v trase Ruzyně – Suchdol – Březiněves. V této trase byl okruh navržen již v r. 1938, tedy před 81 lety, kdy Praha měla třetinovou rozlohu a 2/3 obyvatel. Tenkrát by silniční okruh vedl skutečně mimo Prahu. Dnes by pouze přenesl negativní vliv dopravy na jiné obyvatele a přivedl by transevropskou tranzitní dopravu do vzdálenosti 5 km od Pražského Hradu a do těsné blízkosti domovů zhruba 35 tisíc obyvatel Prahy.
Největší problém, který by tato varianta silničního okruhu přinesla, by bylo omezení dalšího rozvoje Prahy. Kdo by chtěl bydlet nebo pracovat u dálnice?
Zajímavá bude i koordinace zmíněné části silničního okruhu s paralelní přistávací dráhou.  Letadla po startu poletí několik km buď přímo nad plánovaným silničním okruhem, nebo těsně vedle něj. Každý řidič, jedoucí po okruhu postaveném ve var. „J“, tedy přes Suchdol, by zažil „nízký přelet“. Nebude úlek řidičů a oslňování příčinou nehod? Na paralelní dráhu již bylo požádáno o územní rozhodnutí[2]. Zahájení stavby dráhy tedy bude pravděpodobně dříve, než okruhu. Kdyby se postavily obě tyto stavby, tak by obyvatelé okolních vesnic a okrajových částí Prahy byli vystaveni hluku a emisím v pravděpodobně nadlimitních hodnotách. Stavební povolení se asi o dost dlouho pozdrží, protože postižení obyvatelé se budou bránit.

V  EIA (posouzení vlivů stavby na životní prostředí) pro stavbu metra do Motola, a tím i v územním rozhodnutí a stavebním povolení, byla podmínka: „Další přípravu záměru orientovat tak, aby uvedení provozního úseku V.A trasy A metra do provozu bylo provedeno až po zprovoznění autobusového terminálu a parkoviště P + R na Dlouhé Míli a rychlodráhy Praha - Kladno.“ Podmínka splněna nebyla. Proto je Evropská ulice každodenně ucpaná tisíci busů jedoucích na letiště, Kladno, do Loun, a desetitisíci aut z těchto míst. Naopak P+R na Dlouhé Míli, vhodně navržené u silničního okruhu, u dálnice na Kladno a Slaný a u železniční stanice Praha – Ruzyně trati na Kladno (a později i na letiště), zcela „vypadlo“ z dokumentu, kterým radnice aktualizuje záměry dopravních staveb v Praze a okolí, plánovaných do roku 2030 (Plán Udržitelné Mobility v Praze a Okolí).

Mezi Dejvicemi a Libocí budou 3 paralelní vysokokapacitní systémy MHD – metro, tramvajová trať a železnice. Kapacita MHD v tomto úseku bude značně předimenzovaná, tedy velmi nehospodárná. Již dnes jezdí tramvaje po Evropské poloprázdné, protože ve stejné trase jede metro. Prodloužit intervaly je nereálné.
Nebyla důvodem tohoto plýtvání snaha rozhodovat o financích během výstavby? Rozhodování při stavbě metra bylo v režii radnice. O železnici radnice tolik rozhodovat nebude. I to může být důvod, proč byla nejprve prosazena stavba metra do Motola.

Proč vedení radnice urychleně zadávalo velké zakázky, když bylo jasné, že nebudou splněny podmínky stavebních povolení a tím nebude zajištěno, že tyto stavby přispějí ke zlepšení dopravní situace, si důvtipný čtenář jistě domyslí.

Na otázku, zda mohou radní a úředníci státní správy za dopravní problémy v Praze, je jasná odpověď. Mohou! Řešení je jednoduché. Příště si místo neschopných a všehoschopných zastupitelů musíme zvolit schopné, odborně i organizačně zdatné.

 

 

[1] http://urdeska.praha.eu/files/EIA-MZP486-SOKP518-Ruzyn%C4%9B-Suchdol-ozn-UD.pdf?ids=gh03mFYZhhRODUXnxq-pbxpl-37w%3D%3D&fbclid=IwAR2dtS4DCkxEgRSNz6_0h0sLPXzcqORKv9KLeluVGngbLKIkVOlkKJA50Ho

[2] https://zdopravy.cz/letiste-zada-o-dalsi-povoleni-pro-paralelni-drahu-hotovo-ma-byt-do-roku-2028-34440/?fbclid=IwAR07XkjLVoon7s5wnMSFK-l3IU8mXpVjhnLFP1nLE3240OMrWp7tfkIOE0E

 

Autor: Jiří John | středa 6.11.2019 9:08 | karma článku: 19,08 | přečteno: 446x
  • Další články autora

Jiří John

O plynu bez ideologie

Zamyšlení nad emotivními, ideologicky vyhraněnými vyjádřeními „našich“ politiků ve věci zásobování Evropské unie plynem.

27.4.2022 v 20:30 | Karma: 20,61 | Přečteno: 847x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Lidé skutečně mění klima. U nás zejména Němci

Změna klimatu v hustě zasídlených oblastech světa, jako je např. Evropa, je určitě ovlivněna i lidskou činností. Jestli pozitivně nebo negativně se ukáže v následujících desetiletích.

5.1.2022 v 22:02 | Karma: 9,94 | Přečteno: 297x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Kdo šetří, má za tři. Ale ne vždy. Někdy na šetření prodělávají všichni

Šetřit se dá i na položce, která stojí 5 haléřů. Přibližně tolik stojí mikroténový sáček, do kterého si v obchodě balíte pečivo a další zboží.

7.12.2021 v 12:54 | Karma: 6,83 | Přečteno: 100x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Otázky, které by měl každý občan položit našim politikům/čkám

Do parlamentu a vlády nastupuje „obměněná parta“. Když už jsme to neudělali před volbami, tak je nejvyšší čas nově zvoleným politikům položit aktuální otázky.

30.11.2021 v 21:57 | Karma: 21,52 | Přečteno: 860x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Drahé energie jsou produktem ze „štrasbursko-bruselské dílny“

Regulace, dotace, nařízení, kvóty, omezování, plýtvání. To jsou produkty rozhodování vedení Evropské Unie. Před cca 10 lety v „energetických balíčcích“ schválená, nedomyšlená legislativa, prosazená Německem, přináší hořké plody.

25.11.2021 v 22:20 | Karma: 33,20 | Přečteno: 1037x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Manžela šéfky americké Sněmovny napadl kladivem. Kanaďan dostal třicet let

17. května 2024  21:06

Soud v Kalifornii vyměřil trest třiceti let odnětí svobody muži, který v roce 2022 vtrhl do domu...

Auto sjelo pod pražským Vyšehradem do Vltavy. Na místě zasahovali potápěči

17. května 2024  19:57,  aktualizováno  20:44

Hasiči a policie zasahovali na Podolském nábřeží, kde sjelo vozidlo do Vltavy. Podle pražských...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1544x
Absolvent ČVUT, nyní penzista. Sleduje dění okolo sebe, rád si vyslechne jakékoli názory, nemá rád křivení skutečnosti, tedy ani cenzuru, i když se jí říká jakkoliv, např. politická korektnost, nebo předstírání, že nějaký problém neexistuje. Je patriot Prahy 6, podílí se na činnosti spolku Veleslavín - Vokovice k životu,  @VeleslavinVokovice.
Popisovat znovu tisíckrát omílané neetické chování politiků je ztráta času. Většina lidí to vidí, má již vlastní názor a v blogu o tom píše mnoho jiných. Potřebnější je upozorňovat na skutečné problémy, které zůstávají mimo pozornost čtenářů, protože veřejnosti jsou místo nich předkládány „zástupné“ pseudoproblémy, které upoutávají pozornost a pak se na ty skutečné zapomíná. Potřebné je upozorňovat i na falešně optimistické, neobjektivní informace které zamlčují, že realita je úplně jiná.
Nediskutuje pod blogy. Komentář nebo dotaz  pište na jiri.john@centrum.cz

Seznam rubrik