Se sovou ve znaku za Krále i za Domov
Z bolné minulosti
pravdou, poctivostí
k svobodě národa
slávě Vlasti
a ke cti milého Domova
T.G.M.
Nastal čas, kdy měl podle přísných předpisů platných v této zemi, odlétán svůj operační turnus, po kterém musel na stanovenou dobu létání přerušit. Musel se ohlásit na určeném místě, kde mu měla být přidělena jiná činnost. Stejně jako mnohým jiným, se to ani jemu nijak nezamlouvalo. Nebylo však o čem mluvit, prostě rozkaz! Přesto se s tím nechtěl smířit. Dozvěděl se, že se nabírají piloti pro noční stíhací jednotku, ve které měli sloužit i někteří jeho krajané. Zažádal si o převelení. Již z domova měl výcvik v nočním létání podle přístrojů. Pravděpodobně i to rozhodlo. Byl převelen. A létal dál.
Stejně jako jeho kolegové se i on zacvičil na několika dalších typech letounů. Mimo jiné také na těžký dvoumotorový, nepříliš obratný, avšak velice výkonný a právě pro tento účel upravený vhodný typ stroje se silnou výzbrojí a speciální výstrojí, již včetně radaru. Ten obsluhoval operátor, který měl jako druhý člen posádky svou kabinu uvnitř trupu. Tak se stal nočním stíhačem.
Opět operační služby. Hotovosti, poplachy, vzlety, patroly. Tentokrát ovšem převážně v noci. Opět nesmírně fyzicky i psychicky náročná a nebezpečná činnost, při které nebyla nikdy nouze o mnohé dramatické situace. Za velice špatného počasí, ale i v důsledku nesmírné únavy při jednom ze svých nočních přistání poškodil u letounu křídlo. Naštěstí jen lehce, bez vážných následků jak pro posádku, tak pro stroj. Mnozí neměli až takové štěstí. Jeden z jeho kolegů takto naráz ,,zrušil“ dva stroje. Mnohdy bývaly následky i tragické.
Byli naváděni rádiem ze země a poté pomocí vlastního radaru svého letounu na určené cíle za účelem jejich identifikace, popřípadě likvidace. Ne vždy se to podařilo. Nejednou šlo spojenecký letoun, vracející se z akce, který zbloudil, či byl při své akci nepřítelem poškozen, často obojí. Takové se pak snažili navést na některou z blízkých základen, nebo i na svou vlastní. Také nejednu takovou službu zažil. Jednou naváděl nepřítelem zle poškozený těžký spojenecký bombardér. Podařilo se mu navést jej až k letišti a na přistání. Netušil, že již v době, kdy ho objevili, byli již všichni z posádky, kromě těžce zraněného kapitána, který z posledních sil stroj pilotoval, mrtví. Ten byl sice převezen do nemocnice, tam však krátce poté také zemřel. Radost z podařené mise tak vystřídal hořký smutek. Mnohdy se však i ,,zadařilo“ a pokud pak měli volno, se zachráněnými kolegy to řádně oslavili.
Když se vracel z jednoho nočního letu, rozhodl se pro přistání bez obletu okruhu. Vracel se v kurzu přímo ve směru dráhy, sice ještě ve značné výšce, ale v tom nebyl žádný problém. Navíc by ušetřil i dost paliva. Provedl úkony, které se v této fázi letu před přistáním prováděli.V tom okamžiku se letoun zcela nečekaně zvrátil a v prudkých obratech přešel do pádu. Zcela automaticky provedl to, co v tom okamžiku bylo jediným správným řešením. Podařilo se mu těžký stroj ovládnout a když vybíral pád, těsně pod letounem i ve tmě na okamžik rozeznal odlesk mořských vln. Otázal se rádiem svého operátora, zda je v pořádku. Ten však neodpovídal. Při prudkých obratech stroje se silně udeřil do hlavy a ztratil vědomí. To ovšem nevěděl. Ve sluchátkách se však ozvalo letiště s dotazem na to, co se děje a kde se nacházejí. Odpověděl, že má potíže s přistávacími klapkami a je někde nad mořem. Proti němu se náhle rozsvítilo celé letiště. Tímto způsobem reagoval jejich velitel pro záchranu jedné ze svých posádek! Zvládl bezpečně přistát i bez použití klapek. Po přistání bylo zjištěno, že příčinou problému byl utržený mechanizmus přistávacích klapek. Šlo o konstrukční vadu. Tento nedostatek byl na všech letounech tohoto typu v krátké době odstraněn. Rovněž tím byly vysvětleny i některé předchozí nehody, při kterých byly tyto letouny zcela zničeny a jejich posádky přitom zahynuly, a proto nemohla být tato závada dříve odhalena. Operátor tehdy po přistání, když se probral, jenom řekl: ,,Mildo, já jsem myslel, že už jsme mrtví“! Odpověděl mu: ,,Museli jsme to zvládnout. Jinak by mi Tvá paní asi moc vynadala“. Vždytˇ byl svému operátorovi na svatbě za svědka!
Jeho rozhodnutí provést přistání přímo jim díky dostatečné výškové rezervě zachránilo život. Stejně tak jim však pomohl velitel tím, že na letišti nechal rozsvítit osvětlení, které se v noci běžně užívat nemohlo kvůli možnému riziku náletu nepřítele. Jinak by dopadli stejně jako ti, kterým se totéž přihodilo před nimi. Nebylo jich málo!
Zanedlouho po této události obdržel zvláštní uznání a děkovný dopis jak od výrobce těchto letounů, tak i od armády.
U nočních stíhačů také odlétal maximálně povolené penzum operačního nasazení a tak měl být znovu na stanovenou dobu ,,uzemněn“ a převelen na jinou činnost. Znovu se s tím nechtěl smířit. Bylo třeba rozšířit řady pilotů u transportního letectva. Opět si podal žádost a opět uspěl. Byl k němu převelen. Opět další výcvik, zaškolování a seznamování se s celou řadou dalších typů vícemotorových letounů. A tak létal dál. Bez větších ,,pauz“ prakticky po celou válku.
(- použité materiály: rod. archiv autora - C – J.A.J.)
9.1.14 George Anthony
Jiří Jiroudek
To ticho až k zešílení
Jo! BYLO! Sice i tamtamy něco šeptaly. Ale.. Dokonce prej i kteréhosi, snad prej i Varla, věřte / nevěřte, snad i na dva dny (nastojte!), TO ,,UMLČELO“
Jiří Jiroudek
Ticho léčí
Jistě, že i léčí. Jaképak o tom řeči. Ač kdejaký skřet až řve i o tom, že už i to ticho, je třeba umlčet. Však i tichou bolest lze jistě vykřičet.
Jiří Jiroudek
Abonenti nejen na ,,linkách“ A.I., alébrž i sociál/asociál sítí
Kam ten svět se řítí? Laik žasne, odborník se se diví. A není divu, že mnozí na to až civí. Co s tím? Kýho výra! Snad neskončí to v riti.
Jiří Jiroudek
Na tragickej život já sem pes !!!
Dnes až klasická hláška z TV seriálu. Někdo by jí mohl brát za až cynickou. Dtto např. i pořekadlo ,,co tě nezabije, to tě posílí“. Jak kým a proč, to je jistě individuální. Jak si to kdo dá do jakých souvislostí.
Jiří Jiroudek
Ještě jednou přes
Pamětníci vzpomenou, že říkávalo se tak, někdy i s dodatkem ,,prosím“, např.v pražských tramvajích průvodčím, kteří prodávali a ,,štípali“ pasažérům lístky. Možná trošku uniklo, že letos si to ,,přes“ dáme všichni.!
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Aktualizujeme Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili, píše Denník N. K incidentu došlo v obci...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“
O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...
Útok na Fica odsoudili Pavel, Babiš či von der Leyenová. Bůh mu žehnej, popřál Orbán
Prezident Petr Pavel odsoudil útok na slovenského premiéra Roberta Fica. Předsedkyně Evropské...
Útoku na Fica se chytí dezinformátoři. Útoky byly a budou, říká politolog
Premium Ve středu odpoledne média informovala o střelbě na slovenského premiéra Roberta Fica. Politika...
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Aktualizujeme Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili, píše Denník N. K incidentu došlo v obci...
Máte krev na rukou! Ficova vláda po atentátu ostře útočí na média a opozici
Slovenští vládní politici odsoudili útok na premiéra Roberta Fica. Nejostřejší slova volil Ficův...
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...
- Počet článků 628
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 511x