Jak vychytralé české, slovenské a polské firmy balamutí zákazníky

Je libo francouzskou hořčici, nebo přímo Dijon hořčici? Sehnat je v obchodě, není problém. Obě stojí zhruba dvacku. Ale neříkejte to žabožroutům, nebo nám to v Unii osladí. Ve francouzské hořčici totiž není z Francie vůbec nic. Na obalech čtu, že jedna je český výrobek a druhá je vyrobená na Slovensku.

Říkejme tomu jevu třeba „mazané české, slovenské a polské mozečky.“ Nebo zjednodušeně „vyčůránci.“

V obchodě vybírám lepší hořčici. Už se mi přejedla ta obyčejná plnotučná či kremžská. Když už jsem sehnal párky s podílem masa 85% – ano, slyšíte dobře, párky z masa –, nebudu k nim přece jíst tu nejlevnější a nejobyčejnější hořčici. Mé chuťové pohárky vyžadují něco extrovního.

Na obale hořčice za dvacku čtu „Dijon hořčice Mustard“. Hmm, to zní dobře. Říkám si, že jestli je z Dijonu, rád za ni tu dvacku dám. Jenomže chyba lávky. Vedle nápisu září česká vlajka s hrdým označením „Český výrobek.“

Áha, chytrolíni, říkám si. Využívají názvu francouzské oblasti k prodeji českého výrobku…

Dobře. Pokračuji ve výběru.

Můj pohled padá na skleničku s nápisem „Hořčice francouzská speciální.“ Že by?... Tak ne. Tuto francouzskou hořčici vyrobila firma ze Slovenska. Chtějí za ni necelou dvacku.

Dobře, tak to třeba vyjde napotřetí.

Přejíždím pohledem regál o patro níž. „Francouzká Premium hořčice.“ Tahle stojí třicet korun. Studuji zemi původu… Polsko… Propadám beznaději.

To chci tak moc? Žádám si něco echt francouzského, ne žádné francouzské hořčice od vykutálených výrobců z ČR, Polska a ze Slovenska.

Pozor, v regálu nacházím i hořčici Moutarde de Dijon. Výrobce je z Francie. Hurá! Cena 45 korun. Další echt francouzská hořčice stojí 60 korun.

Aha, takže tady je zakopaný pes.

Český zákazník chce většinou levnější zboží. Takže možná sáhne po dijonské hořčici z České republiky, protože stojí dvacku. Není divu. Kdo si koupí hořčici za 60 korun?

K echt českým párkům s vysokým podílem masa si nakonec kupuji echt francouzskou hořčici od českého výrobce.

Doma mi chutná.

Přesto mi pak přes to všechno zůstává divná pachuť v ústech. A taky si říkám, že soudruzi někde dělají chybu. Na co máme všechny možné inspekce, když tady firmy vesele šidí zákazníky?

No, šidí, ale komu to vadí? Lidé za francouzskou hořčici ušetří. Málokdo asi zkoumá, jestli je francouzská hořčice skutečně z Francie…

Autor: Jiří Ševčík | sobota 2.5.2015 9:12 | karma článku: 26,23 | přečteno: 1382x
  • Další články autora

Jiří Ševčík

Jak sa Ludin a Francek vsázali

17.5.2015 v 14:44 | Karma: 9,69

Jiří Ševčík

Co rozhodně neříkejte ženě!

16.5.2015 v 23:05 | Karma: 16,69