Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Parciální vize I. Školství

Žijeme v době nespoutaného rozvoje vědy, zejména výpočetní a komunikační techniky, která umožňuje zcela nový přístup ke vzdělávání a přijímání informací. Naše mládež se mnohem lépe orientuje v přijímání a vyhodnocování informací. Její vyspělost dosahuje mnohem vyššího stupně, oproti minulým generacím. V oblasti školství přesto přetrvávají setrvalé tendence.

 

      To lze přijímat v oblasti základního školství, kde škola z velké části zajišťuje výchovu žáků k zapojení do kolektivu ostatních žáků a kde již dnes, lze využívat nové alternativní metody výuky. Můžeme konstatovat, že při úspěšném ukončení základního vzdělání, dosahují žáci vzdělanostního přehledu, který dříve dosahovali, až na vyšším stupni škol. Společnost potřebuje vzdělané občany, odborníky, řemeslníky, aby dosahovala vyššího hospodářského úspěchu. Proto je ve školství potřeba aplikovat nové přístupy.

V učňovském, středním a vysokém školství, by byly potřebné změny v následujících oblastech:

1.      Digitální přístup

Méně výuky ve školních třídách, větší podíl samostudia. Bude vyšší rozsah zpracovaných digitálních výukových podkladů a programů. Již dnes si může každý vyučující zhotovit záznamy ze své výuky a následně analyzovat kvalitu své výuky. Budoucnost ohodnocení vyučujících by měla být založena na srozumitelnosti, kvalitě a úspěšnosti jejich výuky. Na stejném principu bude v budoucnosti docházet k vyhodnocování celkové výuky na jednotlivých typech škol a k odpovídající regulaci státních příspěvků.

2.      Reálná výuka.

Zásadní změna ve výuce na odpovídajícím stupni vzdělání. Stěžejní bude výsledná schopnost absolventů škol zapojit se do pracovního poměru a zejména schopnost zahájit samostatné podnikání. Úspěšný absolvent by měl být schopen přímé vlastní ekonomické činnosti v absolvovaném oboru. Rozsah praxe během studia by měl odpovídat tomuto požadavku.

3.      Flexibilní výuka

Vývoj společnosti a využívání nových technologií ovlivňuje přetlak, či podtlak v jednotlivých oborech. Bude nezbytná schopnost flexibility u absolventů škol. Schopnost akceptovat vývojové trendy ve společnosti ze strany absolventů jednotlivých škol, by měly školy zajišťovat v součinnosti se školami příbuzných, či odlišných oborů. Rovněž je potřeba, aby absolventi s oborovou specializací byli schopni, bez podstatných problémů přejít k jiné specializaci v oboru.

4.      Samofinancování škol.

Mělo by dojít k zásadní změně funkce a významu škol. Školy se budou postupně měnit na centra praxe, vývoje a experimentálního výzkumu. Studenti budou čerpat teorii a metodiku především v digitální formě mimo školu. Ve školách se zapojí především do praktické realizace teorie a metodiky. Střední a učňovské školy by se měly zaměřit na služby, vývoj a výzkum pro fyzické osoby a menší firmy. Vysoké školy by zaměřily služby, vývoj, výzkum na větší firmy a na řešení státních i mezinárodních zakázek.

5.      Vyšší úroveň vzdělávání

Zcela nezbytné bude nutnost doplnit výuku přímo o praktický výklad expertů firem pracujících na nejnovějších technologiích a zařízeních i o přednášky špičkových vědeckých a firemních pracovníků z celého světa. Důležitou studijní pomůckou se stanou záznamy těchto přednášek a experimentů na digitálních nosičích.

6.      Absolutní přístup

Pro jednotlivé školy bude nezbytné, aby zajistily digitální výukové materiály zahrnující jejich celkovou výuku a digitální zkušební testy sloužící pro dálkové i externí studium. Bude nezbytné zcela otevřít možnost celoživotního vzdělání na všech úrovních pro všechny zájemce ze strany občanů.

7.      Učňovské školství

Učňovské školy se musí dostat na mnohem vyšší stupeň společenského uznání. Nedostatek schopných a kvalifikovaných řemeslníků pociťujeme již dnes. Nezbytné bude rozšíření kvalifikace řemeslníků, aby jejich praxe zahrnovala i příbuzné obory. Přímo zde je výhodná komplexní a flexibilní výuka. Je nutné rozšířit maturitní obory a přednostně umožnit ostatním absolventům učňovských oborů získat maturitní vzdělání dodatečně dálkovým, nebo externím studiem na středních školách. Současný nedostatečný zájem o učňovské školství, ze strany rodičů žáků, je dán právě nedostatečnou možností celoživotního vzdělávání. Řemeslné podnikání  vykazuje široký potenciál pro budoucího uplatnění, včetně vlastního ekonomického a firemního podnikání absolventů.

8.      Jednotná státní maturita.

Je nutné se vrátit k jednotné státní maturitě. Maturita má presentovat určitý stupeň vzdělání občanů. Snaha prosazovat dvoustupňovou, nebo třístupňovou maturitu je nevhodným nesmyslem, který zcela zbytečně dělí studenty a snižuje jejich zájem o získání plnohodnotné maturity. Státní maturity měly být zavedeny mnohem dříve, aby se ve školách, kde není výuka na potřebné úrovni, realizovaly opatření k zlepšení  úrovně výuky. Jejich zavedení by se nemělo odkládat, ale bylo by potřebné provést zkušební roční, nebo dvouroční cyklus s tím, že by získání maturity pro studenty i při nesplnění parametrů státní maturity, zůstalo na doplňujících maturitních zkouškách jednotlivých škol. Tím by se předešlo zbytečným a celkem oprávněným protestům studentů. Zároveň je potřeba přehodnotit postoj k maturitám a v budoucnu vrátit matematiku do povinného předmětu maturit. Státní maturita by měla zahrnovat podstatné znalosti odpovídající, standardní výuce na středních školách, nikoliv špičkové úlohy.

9.      Dálkové a externí vzdělávání.

Plný celoživotní přístup občanů ke vzdělání a rekvalifikaci, kdykoliv a v každém věku. Studenti budou čerpat teorii, metodiku a postupy především z digitálních materiálů. Tato výuka nebude časově omezena a student bude moci studium přerušit, vždy po ukončení školního roku, dle své potřeby. Pokud bude u testů neúspěšný, bude možné školní rok opakovat. Škola bude zajišťovat konzultační dny a dle oboru praktickou výuku a praxi.

10.  Soukromé školství

Nelze nesouhlasit. Každá možnost vzdělávání je vítána. Specifickým problémem je někdy rozpor mezi úrovní a snahou získat co nejvíce studentů, s ohledem na potřebu poplatků k hrazení nákladů školy a vytvoření potřebných finančních rezerv. Soukromé školství by mělo získávat studenty především na speciální obory a tak doplňovat státní školství. Není pozitivní určitý trend likvidace bezplatného středního školství. V každém případě je potřebné, aby vzdělávání zajišťoval přednostně nadále stát a to na nejvyšší úrovni.

 

Tato parciální vize budoucnosti reforem školství je zcela neúplným subjektivním pohledem a neklade si potřebu být výhradní. Měla by být podnětem pro další diskusi, nejen odborníků.

Lze konstatovat, že starý sedlák uměl řídit svoje statky lépe, než dnešní političtí a ekonomičtí experti, umí řídí náš stát. Nejsme v tom sami. Ani světoví ekonomičtí experti nedokázali včas analyzovat přicházející krizi. Smutné, že ?

Vzdělání je určeno k jeho uplatnění. Pokud chybí schopnost, či možnost ho uplatnit, ztratí se, jako by nebylo. 

 

Autor: Jiří Čumpelík | pátek 19.6.2009 6:30 | karma článku: 13,64 | přečteno: 1284x
  • Další články autora

Jiří Čumpelík

Migrační pakt je prý úspěchem

V realitě to bude hodně drahý úspěch. Taky to není úspěch náš, ale těch, co si ho připravili. Další podstatná chyba současné vlády stejně, jako chyba se zastropováním cen energií u prodejců, která zavinila inflaci přes 20 %.

24.4.2024 v 16:19 | Karma: 31,95 | Přečteno: 639x | Diskuse| Politika

Jiří Čumpelík

Začne prezident ČR Petr Pavel organizovat skutečnou důchodovou reformu?

Vymýšlíme zase české speciality a přitom vedle máme Rakousko, které má nejvyšší důchody v EU. Opravdu jsme tak neschopní, že neumíme realizovat obdobu úspěšného systému progresivního zdanění, včetně důchodového systému Rakouska?

23.4.2024 v 16:06 | Karma: 25,72 | Přečteno: 736x | Diskuse| Politika

Jiří Čumpelík

Důchodová reforma a prezident ČR Petr Pavel

Navrhovaný systém je zase špatný, protože navazuje na daňovou soustavu vycházející z bývalé ruské rovné daně, která slouží především platově silným vrstvám společnosti.

5.4.2024 v 5:12 | Karma: 23,95 | Přečteno: 700x | Diskuse| Politika

Jiří Čumpelík

Má to na svědomí Andrej Babiš

Víme o něm io jeho rodině téměř všechno. Pokud pro něho ve volbách lidé hlasují, vědí proč. Dá se říci, že jako předseda vlády byl úspěšný.

19.3.2024 v 7:49 | Karma: 33,28 | Přečteno: 947x | Diskuse| Politika

Jiří Čumpelík

Progresivní zdanění, nebo progresivní bohatnutí s rovnou ruskou daní?

Opravdu naši ekonomové, politici a jejich poradci nevědí, kde peníze na provoz zadluženého státu jsou? Stačí se podívat na progresivní zdanění přes hraniční čáru do Německa, či Rakouska.

13.1.2024 v 6:37 | Karma: 23,75 | Přečteno: 644x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické

18. května 2024  20:36,  aktualizováno  21:41

Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...

Gaza jako Vietnam? Demokratům při sjezdu hrozí opakování nepokojů z roku 1968

18. května 2024  20:43

Studentské protesty proti americké podpoře Izraele rozvířily v USA debaty o tom, jak by mohlo...

Slabý Putin chce mou smrt. Pobočník Navalného po útocích kladivem promluvil

18. května 2024  20:21

Leonid Volkov, který býval pravou rukou ruského opozičního politika Alexeje Navalného, řekl britské...

V neděli očekávejme silné bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště

18. května 2024  11:19,  aktualizováno  20:14

Přímý přenos Sobotní bouřky zasáhly Moravu a jihovýchod Čech, v neděli se předpokládá rozsah na celé Česko,...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 611
  • Celková karma 28,72
  • Průměrná čtenost 1688x
Život mi pomalu končí, mladým začíná. Přesto mám život rád a přeji všem mladým, aby si konečně našli cestu k sobě, protože jen spolu budou mít sílu vytvořit si svoji vlastní novou a lepší společnost.

"Odkopněte starý i současný špinavý svět politické propagandy, zabíjení, vydírání, cenzury, násilí, manipulace i zastaralých a špatných zákonů. Vytvořte si zcela novou společnost sami pro sebe, společnost vzájemné pomoci, úcty, lásky a štěstí, která vám zajistí mírovou budoucnost a šťastný život pro vás všechny doma i na celém světě."

"Mějte úctu k přírodě, protože žádný Bůh, ale pouze příroda rozhoduje o vašem narození i o vaší smrti. Také vy jste pouhým výtvorem přírody. Zda dobrým, či špatným, určujete sami." 

"Respektujte pravidla přírody a života, protože vy rozhodujete, zda bude příroda kvést, či schnout."

E-mail: cumpel@atlas.cz

Každou ideologii, demokracii, či náboženství, mohou fanatici změnit v násilí, zlo, útisk a využít, jako cestu ke své moci. "Odmítejme jednostrannou politickou propagandu. Odmítejme zbrojení, války a válečnou propagandu, Odmítejme světovládu. Odmítejme sledování lidí a ochraňme svoji osobní integritu proti rostoucímu vměšování na všech komunikačních úrovních."

"Mír, lásku a šťastný život všem lidem světa!"