Nová silnice Liberec – Jablonec je fajn, ale co dál…?

1. června se otevře nově přeložená silnice spojující Liberec a Jablonec nad Nisou. Tranzit na trase Liberec – Tanvald se tak přenese na ní a je třeba se ptát, jaké to bude mít důsledky pro dopravu v samotném Jablonci.

Křižovatky u jablonecké přehrady čekají potíže

Nyní se převažující objem dopravy mezi oběma městy odehrával po silnici I/14 vedoucí přes Vratislavice nad Nisou. Nákladní tranzit směřující na Tanvald byl vytlačován na rychlostní silnici I/35 a přes Rádelský mlýn po silnici I/65 projížděl Jabloncem po ulici Nová Pražská, přes kruhovou křižovatku U Zeleného stromu a dále po bulváru 5. května. Po otevření nové silnice se tranzit přenese na ní a Jabloncem bude projíždět kolem přehrady. Město tak bezpochyby čekají dopravní obtíže, které zde ještě před uzavírkou silnice byly běžné. A lze očekávat, že budou ještě horší.

Tranzitní doprava Liberec - Tanvald

Již nyní jezdí pod přehradou dle sčítání dopravy 2016 přes 10.000 vozidel denně. To je o 2.500 více než v roce 2010, tedy v době ještě před uzavírkou silnice LBC-JBC. Počet aut se na výjezdu z Jablonce směrem na Lučany n. N. od roku 2010 zdvojnásobil z 5.000 na bezmála 10.000. Tento všeobecný nárůst dopravy se po otevření silnice razantně projeví právě na dvou světelných křižovatkách u přehrady na Palackého ulici. K již nyní zvýšené dopravě se totiž přidá několik tisíc aut, které budou využívat rychlou tranzitní trasu mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou dále na Tanvald právě kolem jablonecké přehrady.

Čekání na nereálný obchvat

Vedení města Jablonec prozatím vyčkává a na pravděpodobné potíže se nikterak nepřipravuje. Ve svém územním plánu drží i nadále záměr na velký obchvat. Jeho stavba je však ve hvězdách. Jde o ohromné dílo, jehož náklady se odhadují na cca 4 mld. Kč. Než se taková stavba dostane na seznam priorit, bude muset naše země ještě dlouhá léta bohatnout.

Trasa plánovaného obchvatu Jablonce.

Vedení města bohužel nevyslyšelo podněty krajských zastupitelů za Změnu pro Liberecký kraj, kteří chtěli využít probíhající aktualizaci krajské územně plánovací dokumentace, aby se do ní dostala levnější a reálnější varianta pro řešení tranzitní dopravy v Jablonci. Tím je výstavba tunelu kolem přehrady, který by před tranzitní dopravou ochránil tuto centrální část města včetně obytné zástavby. Mezi plánovaným tunelem a kruhovou křižovatkou u čerpací stanice Shell na jednu stranu, i mezi tunelem a Paseckým náměstím na druhou stranu se obytné budovy podél silnice vyskytují minimálně. Ponechání tranzitu ve městě by tak při realizaci tunelu město nijak zásadně nezatížilo. Oproti obchvatu jde ale o mnohem levnější a reálnější řešení, odhady na jeho realizaci se pohybují kolem 100 – 200 mil. Kč.

Alternativní varianta tranzitu, a to tunelem kolem přehrady.

V tuto chvíli by tak město mělo velmi intenzivně řešit, jak se s tranzitní dopravou vypořádá. Otázka nicméně nestojí tak, zda je město pro obchvat či proti němu. Správně totiž otázka zní, zda město bude i nadále donekonečna čekat na nereálný obchvat, nebo přistoupí k rozumnému, levnějšímu a v dohledném čase proveditelnému řešení v podobě tunelu kolem přehrady.

Autor: Jindřich Felcman | čtvrtek 31.5.2018 16:26 | karma článku: 13,17 | přečteno: 993x