IZRAEL 2014 - vzpomínka čtvrtá

Bezbožníci u Božího hrobu.  " Pro ty, kteří se narodili do ateismu, je to víra jako každá jiná. " (Gabriel Laub)

Nejsem pokřtěná. Moji rodiče používali termín bez vyznání a nedali pokřtít mě ani mé tři sourozence.  Bez vyznání byla již matka, narozená v roce 1922. Již její rodiče a prarodiče byli nevěřící, vlastenci, aktivně činní v protinacistickém odboji (matčini prarodiče, strýc a teta byli popraveni za heydrichiády). Myslím si, že ateismus české společnosti nemá souvislost se statečností a inteligencí národa  a nebyl  zapříčiněn  pouze režimem oficiálně nastoleným v roce 1948, ale že má hlubší příčiny. Kořeny českého „bezvěrectví“ budou kromě jiného  v historicky zdůvodněném odmítání katolicismu, který žádný reformní směr neuměl nahradit. Otec narozený v roce 1913 pokřtěn byl, na rozdíl od matky pocházel z rodiny praktikujících katolíků. Jako chlapec „ministrantoval“ v kostele, za což od matky ještě po desítkách let sklízel laskavý posměch. 

Vyrůstala jsem tedy v prostředí naprosto nenáboženském, což bylo zde, na severu Čech v šedesátých letech minulého století, zcela běžné. Ve škole se náboženství nejen že nevyučovalo, ale ani se o něm zásadně učitelé nezmiňovali, jako když něco jako víra vůbec neexistuje. Doma jsem slyšela jen názory silně negativní, a to ve smyslu víry jako otupující  ideologie, která je nehodná pokrokového  člověka.  Vánoce a Velikonoce byly prezentovány jako „slunovrat, svátky rodiny a dětí a svátky jara“. Na druhou stranu musím přiznat svým rodičům, že na Vánoce a Velikonoce, přestože chyběly všechny jejich atributy (Ježíšek,   Ježíš, koledy, půst i půlnoční  mše),  mám ty nejkrásnější vzpomínky. Láska nechyběla. 

Jak již jsem uvedla, trápil mě rozpor mezi negativním hodnocením náboženství a krásou uměleckých děl  náboženstvím inspirovaných, ale vztah k náboženství jsem měla adekvátní výchově, tj. spíše žádný  nebo  posměšně shovívavý, a to hlavně k řídkým projevům víry, s kterými bylo možné se v té době setkat ( k „ pánbíčkářům“….)  Zajímavé bylo, že obdobné  a ještě mnohem příkřejší  názory  na víru měly i mé spolužačky ze střední školy, přestože pocházely z rodin, které na rozdíl od té mé, nebyly s komunistickým režimem názorově loajální.  České přesněji řečeno severočeské bezvěrectví prostě nekorespondovalo pouze  s levicovým politickým přesvědčením, tak jednoduché to rozhodně nebylo a není  ani v současnosti. 

Přelom pro mě nastal až tehdy, když jsem se seznámila se svým budoucím mužem a hlavně s jeho rodinou.  Poprvé v životě jsem poznala lidi, kteří ačkoliv vypadají a chovají se jako my,  tak „ten Bůh“ je s nimi stále  přítomen, je přirozenou součástí jejich života. Zejména ta přirozenost pramenící z výchovy mě zaujala. Svátky měly v této rodině úplně jiný rozměr, více se dbalo na všechny tradice, až mně to připadalo trochu  směšné a  zkraje   to bylo  i předmětem sporů, když  v těchto tradicích   chtěl  manžel  pokračovat i  v naší  „mladé moderní rodině.“  Dnes mě mrzí, že jsme tradice nectili ještě mnohem více. Ale nešlo jen  o svátky, hlavně  osudové a  přelomové životní události (narození dětí, svatby, smrt) se  v rodině mého muže  díky víře prožívaly jinak, hlouběji a smířeněji.  Snad někdy v té době mě poprvé napadlo, že věřící člověk  „je na tom lépe“, že se na nás, kteří jsme nebyli k víře vychováni, dopustili rodiče a společnost křivdy, že nás ochudili o něco, co život obohacuje,  když je dobře a co jej činí snesitelnější, když je zle. Ta myšlenka  už mě neopustila  nikdy.  

 

Chrám Božího  hrobu

A mám ji v hlavě i ve chvíli, kdy jsme vyšli  na nádvoří z Chrámu Božího hrobu v Jeruzalémě. Dojmy jsou smíšené. Návštěvníků je obrovské množství.  Kolik z nich bylo skutečných věřících? U některých byla víra nepřehlédnutelná, v transu padali na mramorovou desku posledního Spasitelova spočinutí,  skutečně to tak cítí? Někteří se „jen“ modlili. A co ti,  kteří  pouze  chodí, dívají se a mlčí - jako já ? Proč jsme tady? Co hledáme? Jsme jen zvědaví turisté, co si odškrtnou další bod programu  nebo doufáme, že  námi  Golgota otřese a  někde hluboko zažehne plamínek víry? Stane se mi to zde,  začnu  v ě ř i t ?  A pokud ne, mám naději příště, na jiném svatém místě, kolik mi jich v tomto městě ještě zbývá ?  Kolik mi jich vůbec v tomto životě zbývá?  A je to vůbec o místech? Jistě že ne, to přece vím. 

 Chrám Božího hrobu není nádherná, velkolepá, vznešená,  dech beroucí  katedrála. Je to zde  temné,  ponuré,  místy  zanedbané a  špinavé … Je smutným paradoxem, že  klíče od  tohoto nejposvátnějšího  křesťanského chrámu mají muslimové, neboť křesťanské církve  nejsou schopny  se na jeho správě dohodnout. 

 

Tady ležel......

 Proč to tam tedy bylo pro mne tak fascinující a nezapomenutelné? Snad právě pro tu ponurost, která tomu místu svědčí. Snad proto, že jsem se směla dotknout míst, kam položili  ukřižovaného Ježíše a sloupů, kolem kterých již prošly miliony věřících i nevěřících, pochybujících i doufajících  ….nevím.

Jediné, co v tu chvíli vím, je to, že si musím vzít trochu hlíny, nepatrné množství hlíny z blízkosti Božího hrobu.  To je pro tebe,  říkám  v duchu tomu, kdo už zná odpovědi na všechny otázky  a  po návratu  z Izraele vložím tu zem do jeho hrobu, který bude jednou i můj.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jarka Jendrisková | pondělí 25.5.2020 20:23 | karma článku: 10,58 | přečteno: 189x