Velká energetická revoluce
Žijeme ve fascinující době. Mnohdy o tom ani nevíme - většina společnosti (české i v jiných vyspělých zemích) má svoje starosti a zase se tak moc nevěnuje obdivování toho, co vymýšlejí někteří lidé. Ale ve skutečnosti i celkem poklidné prolistování domácích či zahraničních novin či nahlédnutí na zpravodajské weby nabízí zcela neuvěřitelné informace. Které jsou navíc povětšinou zcela reálné.
V Německu dokáže společnost Sunfire vyrábět ropu ze vzduchu a vody. Výrobní cenou se dostává zhruba na úroveň současné ceny spotřební (při nynějších cenách ropy, které jsou opravdu nízké), to by znamenalo asi dvojnásobek současné ceny při započítání distribuce a dalších nákladů. Vzniklý produkt lze rafinovat v podstatě stejně, jako ropu vytěženou ze zemské hlubiny. Existují pokusy vytvářet taková zařízení mobilní tak, aby si například tankery na moři mohly ropu produkovat během svých cest.
V Indii postavili letiště, které veškerou energii potřebnou pro svůj provoz produkuje ze slunečních panelů a je energeticky zcela nezávislé na svém okolí. Návratnost projektu se měří v řádu několika málo let - jaký rozdíl oproti stavu před necelou jednou dekádou, kdy bychom na umoření investice takové stavby čekali až do současnosti a ještě o něco dál. Není to tak dlouho, co trvalo slunečnímu panelu skoro celou pětiletku, než vyprodukoval energii spotřebovanou při jeho výrobě. Nyní tento čas měříme na něco málo více než jeden rok.
Firma Toyota začal vyrábět auta na vodík. Nutno dodat - zcela bezpečná auta na vodík. Tentýž vodík, který stál za ohnivou tragédií vzducholodi Hindenburg.
Společnost Joule Unlimited, která je spojená s německou automobilkou Audi, postavila v Mexiku továrnu, kde zkouší nový způsob produkce ropy za pomocí fotosyntézy geneticky upravených mikroorganismů a to z kysličníku uhličitého a s pomocí slunce.
Některým lidem hodně vadí, že nové monoposty F1 již nedělají takový hluk, jako dříve a také to, že už nemusí během závodu několikrát tankovat. Nemusí, jejich spotřeba totiž dramaticky klesá se snižujícím se objemem válců. Maximální rychlosti nynějším malých dieselů ale zůstávají podobné, jaké byly u řvoucích velkoobsahových benzínových motorů.
Vývojáři zpracovávající poznatky z formulí nyní věří, že dřívější sen o běžném automobilu se spotřebou pod čtyři litry na sto kilometrů bude možné překonat a vytyčit si cíl nový - tři nebo dokonce dva litry. Při zachování výkonu, rychlosti a výhledově i při nevelké ztrátě akcelerace.
Je neuvěřitelné sledovat tento vývoj. Ve skutečnosti totiž žijeme v časech, ve kterých se věci mění fascinující rychlostí a naše možnosti jsou stále větší.
Přesto zůstává jedna věc stejná. I když dokážeme - v historicky krátké době - využívat možnosti, které jsou nyní jenom teoretické nebo ve fázi pokusů, stejně nezměníme základní fyzikální zákony. Budeme potřebovat energii, budeme ji potřebovat stále více. Tato „velká energetická revoluce“ zcela jistě změní obrovské množství věcí a přetvoří náš svět do podoby, jakou nyní snad ani neumíme odhadnout. Jenže energetický hlad zůstane.
Je rozumné věřit vizionářům to, že budeme méně škodit, budeme úspornější a méně závislí na tradičních zdrojích. Bylo by ale naivní zaměňovat to za představu, že se bez těchto zdrojů obejdeme, že se naše skutečná spotřeba sníží a že se náš svět změní v nějaké perpetuum mobile.
Jaroslav Veverka
7,5 miliardy veselého kouření
Stát bude muset vrátit energetickým firmám asi 7,5 miliardy korun. Pět miliard z toho dostane ČEZ. Takže špatná zpráva pro ministra financí, skvělá novinka pro akcionáře ČEZ.
Jaroslav Veverka
Evropa s koulí na noze může jen těžko konkurovat Spojeným státům
Průměrná cena jednoho galonu benzínu (regular) měřená pro celé Spojené státy dosáhla v sobotu 31. ledna hodnoty 2,054 dolaru. Galon je cca 3,8 litru. Takže jeden litr aktuálně vyjde na 15 korun, což je (i přes velmi silný dolar) dejme tomu polovina ceny v České republice. Samo o sobě by to možná nestálo za nějakou větší úvahu, ale bude zajímavé se na věci podívat v souvislostech.
Jaroslav Veverka
Zelená pověra opravdu nezahřeje
„Zelená pověra nezahřeje“ zněl transparent nad hlavami horníků, kteří demonstrovali v Praze před ministerstvem průmyslu a obchodu. Důvod je jasný – vláda České republiky se chystá k rozhodnutí nebýt ani oblečená, ale ani nahá. Protože tak by se dalo označit její pravděpodobné rozhodnutí kolem tak zvaných limitů těžby hnědého uhlí v severních Čechách.
Jaroslav Veverka
Do koho a v čím zájmu kope blogující lobbyista James de Candole?
Blogger britského původu James de Candole, publikující na webu Aktuálně.cz, se z nějakého důvodu rozhodl vzít na paškál server HlidaciPes. A v souvislosti s tím i mne, přičemž mne označil za „kontroverzního českého podnikatele“ a „pozoruhodnou figurku“.
Jaroslav Veverka
Úkol roku 2015: Odlišovat balast a priority
Jednou z podstatných schopností každého praktického ekonoma, tedy především manažera, je odlišovat věci balastné, tj. nepodstatné, od věcí důležitých, čili podstatných. Kdo to neumí, topí se v detailech a nevidí strategické trendy. Český stát je toho příkladem, obavám se. Důkazy jsou všude kolem.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Izrael má nový plán pro Gazu. Po válce by na ni mohly dohlížet i arabské státy
Čelní představitelé izraelské vlády uvažují o rozsáhlém plánu poválečného uspořádání Pásma Gazy, v...
Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí
Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...
Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos
Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...
Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil
Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...
Ärztin/Arzt für Innere Medizin
Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
nabízený plat:
172 000 - 273 000 Kč
- Počet článků 103
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1163x