Úvahy o (post)moderním totemismu
Ksan Historical Village. British Columbia, Canada. http://www.fotopedia.com/items/anboto-N36TSebUHfU Mirari Erdoiza
Je ovšem také třeba říci, že duchovní práce se zvířecími totemy je vždy atavistická a tudíž potenciálně nebezpečná, pakliže není korigována mravně, což je typicky lidská záležitost a ze zvířecího totemu (ale ani třeba z archaického božstva apod.) ji prostě nevydolujete. Člověka činí lidským to, že dokáže transcendovat sama sebe z pout přírodní kauzality a tedy se kupříkladu vzdát svého osobního blaha či dokonce života ve chvíli, kdy jde o dobro, krásu či lidskou důstojnost.
Někteří lidé, kteří se věnují práci s totemy, obdivují na zvířatech jejich pud sebezáchovy a úsilí o přežití. Skutečného obdivu je však dle mého názoru naopak schopnost obětovat sám sebe a to nikoli ve prospěch příbuzných (takové oběti jsou zvířata schopna), ale ve jménu určitého principu, nikoli schopnost rvát se o život za každou cenu. To není lidská slabost, to je naopak největší lidská síla.
Ve jménu této ideje, nesené v našem kulturním okruhu zejména křesťanstvím a posléze některými osvícenci, byla však zvířata vytlačována z duchovního povědomí a mnohá byla i fyzicky likvidována a často i vyhubena či se ocitla na pokraji zániku. Myslím, že to byla chyba nikoli jen z etického a enviromentálního hlediska, ale i z hlediska duchovního. Mnoho starých legend hovoří v různých variantách o něčem ve smyslu dobrého a zlého anděla, kteří nám našeptávají, co máme dělat. Ta metafora je ale dle mého soudu zkreslená – ve skutečnosti se jedná o metaforu přírody a kultury, kauzality a svobodné vůle apod. Nelze položit rovnítko typu „přírodní, animální = zlé“ a „kulturní, duchovní = dobré“ a vice versa. Nemůžeme se zříci ani jedné z těchto dvou složek, které nás utvářejí, ale můžeme je – obě! – kultivovat. Proto se domnívám, že návrat k totemismu vyvažovaný úsilím o sebetranscendenci je dobrá životní volba pro člověka, jehož osudem je být rozkročen mezi přírodním a duchovním světem. Pakliže volíme jen jednu stranu, stáváme se ideou bez těla nebo tělem bez ideje. Dle mého názoru není sebemenší problém skloubit totemistickou praxi s přísně racionálním pohled na svět (protože nevyžaduje víru v cokoli nadpřirozeného) a myslím, že je tato praxe kompatibilní i s různými náboženstvími, v podstatě asi záleží na míře osobního dogmatismu toho kterého věřícího.
Hovořím-li pak o duchovním světě, to je třeba zdůraznit, nemám na mysli něco esoterního, mám na mysli svět, který vytváříme a na kterém participujeme svou kulturou a morálním smyslem; je to svět nadsmyslových skutečností, které jsou teoreticky nepoznatelné, ale k nimž se vztahujeme, kantovsky řečeno, prostřednictvím „praktického rozumu“. Pokud jde o numinózní prožitky setkání s Posvátnem, ty pak zažíváme vůči oběma světům, přírodnímu i duchovnímu.
Moderní totemismus je ovšem něco poněkud jiného než totemismus tradiční, jak jej známe u přírodních národů (kde je totemové zvíře mýtickým předkem celého kmene a tato víra je tradicí přenášena z generace na generaci). Moderním totemismem (a dále tak budu pojem „totemismus“ používat) myslím zvláštní vztah některých lidí s určitým zvířetem či zvířaty, kdy dotyčný vnímá sounáležitost s daným zvířetem a přejímá některé jeho vlastnosti, respektive je transformuje pro potřeby svého lidského života. Obvykle se jedná o zvířata divoká, nikoli tedy o zvířata v péči daného člověka, nicméně i chovatel zvířat může mít takový vztah k druhu zvířete, který chová. Je to tedy vztah k druhu či ke „kolektivní duši“ nebo „egregoru“ toho kterého zvířete, nikoli ke konkrétnímu zvířeti. Podstatným rysem moderního totemismu je to, že – jak bývá tradičně uváděno – zvíře si vybírá člověka, nikoli naopak. To ovšem neznamená, že je nutné postulovat nějaké skutečné vnější entity, prakticky je tím řečeno to, že se jedná o volbu nevědomou, emocionální a intuitivní, podobně jako v případě zamilovanosti (s tím rozdílem, že vztah důvěrný s totemem obvykle přetrvá na celý život). Člověk, který se o tyto věci zajímá, může takové zkušenosti vyjít vstříc (například formou meditací a kontemplací či zkoumáním snů) a doufat, že si ho nějaké totemové zvíře „všimne“, ale je prostě nemožné, aby si řekl „Mně se líbí orel, je silný, vznešený a cool, takže budu mít totem orla.“
To, jestli dané zvíře je vaše totemové zvíře, lze zjistit velmi snadno: Člověk to prostě ví stejně, jako ví, po kom touží, je-li zamilován.
Dále už pak záleží na tom, jak tento vztah rozvíjí, přičemž toto rozvíjení obvykle zahrnuje studium informací o daném zvířeti, studium mýtů, které se k němu vztahují, výlety do přírody s nadějí v setkání s daným zvířetem (pakliže ovšem nežije na druhém konci světa, v takovém případě často zbývá jen návštěva zoologické zahrady), používání obrázků zvířete jako tapetu na ploše či v telefonu apod. - a především snaha aplikovat skutečné i mýtické vlastnosti totemového zvířete v životě. V podstatě na to není třeba žádné příručky, člověk to dělá víceméně intuitivně a spontánně. Možné je také praktikovat nějaké (neo)šamanské rituály.
Funguje to velmi uspokojivě, život to obohacuje a má to i užitečné praktické aplikace pokud jde o řešení některých životních situací. Na druhou stranu hrozí, že se vztah vyvine v posedlost, přičemž člověk už s totemem nespolupracuje, ale je jím ovládnut, což může vést ke kolizím v mezilidských vztazích. Jako všechny účinné léky, je i totemická „medicína“ potenciálním lékem i jedem. Proto je třeba, jak jsem předeslal v úvodu, atavistickou sílu totemu vyvažovat silou lidského ducha a rozumu.
Vzhledem k tomu, že tento článek nepíši na základě nějakého objektivního výzkumu, ale na základě vlastních zkušeností a pozorování některých jiných lidí, bude poctivé, když uvedu totemická zvířata, s nimiž mám vztah. Jsou to Kojot, Puma a Los, přičemž mám určitý vztah (daný archetypickým příbuzenstvím) s Liškou. Mimochodem: Totemy nejsou žárlivé, není problém mít jich několik, nicméně musejí samy přijít, nelze si seskládat nějaký vlastní „totemický pantheon“ na míru. Z lidí, které znám, má největší počet takový vztah s Vlkem (dokonce u nás existuje aktivní Vlčí kult).
Tyto okolnosti mne dovedly k úvahám o totemech psovitých šelem. Nejprve si vyjasněme jednu věc: Psi domácí jsou nejatypičtější psovité šelmy bez ohledu na skutečnost, že všechny ostatní druhy předčí svým absolutním počtem. Pes je sice potomkem vlka (možná s přimíchaným šakalem), ale v současné podobě je to domestikované zvíře, jehož duše se od divokých šelem výrazně liší. Samozřejmě je možné znovu přikřížit vlka a vytvořit svébytné (a úctyhodné) plemeno jako je československý vlčák, ale psí povaha, kterou jsme díky tisícům letům šlechtění vytvořili, je ze své podstaty povaha služebná. A mimochodem: Pokud psi zdivočí a mají čas se nadále vyvíjet, nestanou se znovu vlky, ale svébytným druhem divoké psovité šelmy (viz australský dingo).
Pes domácí jako totem, s nímž by se měl člověk nějak duchovně identifikovat, mi připadá jako protimluv. Je to lidský výtvor a když už hledat inspiraci ve zvířecí říši, je lepší hledat nějakou svébytnější bytost, jež nás může obohatit svou jinakostí. To pes, jakkoli můžeme a máme mít psy rádi, nedokáže.
Vlk, coby velmi typické totemové zvíře pokud jde o psovité šelmy, je ušlechtilé zvíře schopné vytvářet kooperující skupiny atd., je však třeba vzít v potaz, že kdekoli došlo k setkání vlka a lidské společnosti, vlk prohrál. Pokud se dnes někdo hlásí k vlčímu totemu, měl by akceptovat skutečnost, že na mnoha územích vlci žijí pouze z milosti lidí, a to navíc namnoze aktivisticky, levicově a ekologicky orientovaných lidí, kteří jsou někdy hanlivě označováni jako „pravdoláskaři“, zatímco lidé dávající přednost starání se o sebe a své bližní a dalším pragmatickým a na přežití orientovaným (či přímo sociálně-dawinistickým) cílům, mají sklon vnímat vlky prostě jako škodnou. Kdo čteš, rozuměj.
Zatímco však vlci, pakliže nežijí v nejrůznějších vzdálených a lidmi jen řídce obydlených končinách, přežívají jen díky specificky lidských etickým hodnotám, jako je například přesvědčení o etické hodnotě životního prostředí a biodiverzity (přičemž je nutno podotknout, že zvířata tyto hodnoty nesdílejí), žijí v sousedství člověka jiné divoké psovité šelmy, šelmy, které prakticky nikdo nechrání, šelmy, jež jsou vnímány jako škodná, šelmy sloužící jako cvičné cíle, zvířata, nad jejichž smrtí se, na rozdíl například od zastřeleného rysa, nikdo nijak zvlášť neustrne. Šelmy, jimž právě tato skutečnost, tedy že prosperují bez ohledu na to, zda na nich lidem záleží, či nikoli, dodává v moderní společnosti významný totemistický potenciál – mluvím o kojotech, šakalech a liškách. Jak jsem uvedl výše, neznamená to, že si čtenář těchto řádků může záměrně takové efektivní zvíře zvolit, nicméně se může vůči impulsům z této strany stát senzitivnější.
V tomto eseji jsem se záměrně věnoval pouze totemům psovitých šelem, chtít zahrnout všechny další perspektivní zvířecí druhy by vyžadovalo formát knihy. Přesto lze na tyto úvahy navázat a zamýšlet se nejen nad původním způsobem života daného zvířete, ale i nad jeho koexistencí s lidskou civilizací. V této souvislosti je možné poznamenat, že mnoho lidí se identifikuje s kočkami. Kočka je rozhodně (alespoň pokud nejde o vysloveně přešlechtěný druh) méně služebnou bytostí než pes, je mnohem autonomnější a dá se z ní čerpat mnoho inspirace. Přesto - pokud člověk zažije nedomestikovanou šelmu, pozná ten rozdíl. Ano, i kočky jsme vytvořili k našemu obrazu. Pokud jde o divoké kočkovité šelmy, jedná se o skvělá totemová zvířata, tedy já jsem kupříkladu s Pumou velmi spokojen.
Připadá mi poněkud zvláštní, jak málo populární šelmou je z totemického hlediska rosomák. Jeho vlastnosti jej přímo předurčují k tomu, aby byl totemem individualistických šamanů vyznávajících třeba některé formy staroseverského či laponského šamanismu. Rosomák je úspěšné a nebezpečné zvíře s obrovským potenciálem, nicméně patrně také velmi náročné na koexistenci s člověkem v totemickém smyslu.
Jak jsem již uvedl, zvířata ve smyslu druhů a rodů nesdílejí naše etické normy, sledují své druhově dané cíle. Ať už hledáme inspiraci v jakémkoli „totemu“, je důležité, abychom vždy zůstali především lidmi. Přesto však má smysl otevírat se těmto archaickým vlivům a vnášet je do moderního života; pokud se o praktickou spiritualitu jedná, máme zde co do činění s našimi nejhlubšími kořeny - možná i předcházejícími historii druhu Homo sapiens.
---
Doporučená literatura:
Pokud jde o práci se zvířecími totemy, mohu s výhradou doporučit knihu Zvířecí magie amerického autora Teda Andrewse (vydal Ivo Železný v roce 1999). Pokud jde o teoretickou stránku věci, kniha staví na různých esoterických a New Age klišé, nicméně pokud jde o praktickou stránku je znát, že si to autor necucá z prstu a vychází z hlubokých osobních zkušeností. Užitečné jsou jeho úvahy o jednotlivých zvířatech v encyklopedické části knihy. Dále pak už se nabízí literatura ke konkrétním zvířatům a to jak zoologická, tak mytologická (například sbírky indiánských mýtů, mytologie sibiřských národů atp.).
Jaroslav POLÁK
Ucho jehly: O hodnotě člověka a víře v seberealizaci
Lidé pozdního kapitalismu umírají vyčerpáním ve frontách na Everestu. Lidé pozdního kapitalismu vůbec dělají spoustu velmi podivných věcí a trpí poměrně zvláštními představami. Například vírou v seberealizaci.
Jaroslav POLÁK
Co by se měl Milion chvilek pro demokracii naučit od Lenina
Musím říci, že hnutí Milion chvilek chápu. Také je mi protivné, že nám vládne trestně stíhaný oligarcha, který nepotřebuje žádný program, jen dobře zaplacené PR oddělení. A laciná hesla.
Jaroslav POLÁK
Žízeň
Dnes jsem měl ve snu žízeň a došlo mi, mimo jiné, jak možná vznikla mýtická představa o krutém potrestání Tantala... A jaký to má vlastně metaforický přesah.
Jaroslav POLÁK
Východiska a důsledky náboženské etiky Lva Nikolajeviče Tolstého
Jak jsem v minulosti slíbil, budu zde sdílet seminární práce, které vznikly v rámci mého studia evangelické teologie na ETF UK. Zde je první z nich. ;-) Poznámky odkazují na zdroje, jiné důležité informace neobsahují.
Jaroslav POLÁK
Důsledky zákazu různých zbraní o ohledem na různé typy vrahů
Nedávno jsem narazil na snahu EU prosazovat silnou regulační legislativu ohledně nožů, což mě přimělo k hlubšímu a obecnějšímu zamyšlení na téma regulací a různých druhů zbraní.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Prodej bytu 2+1 56 m2 (Jednopodlažní)
28. října, Liberec - Liberec VII-Horní Růžodol
3 400 000 Kč
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot