Pán jmění (esej o Belzebubovi)
Studnice vědomostí je užitečná, pijeme-li z ní, můžeme do ní ale též spadnout. Z pasti jejího dna snad uzříme hvězdy, ale možná pak budou vzdálenější, než kdy předtím. Podělím se nyní o trochu své učenosti s důvěrou, že bude užita jako nástroj.
V tradičním pojetí je symbolem mnohosti biblický Baal Zebúb (bet-ajin-lamed zajin-bet-vau-bet), Pán much (zebúb = "mouchy, ovádi"). Objektivní zdroje však uvádějí, že v biblických dobách žádné takové božstvo uctíváno nebylo, neboť toto jméno zřejmě vzniklo záměrnou deklasující úpravou původního Baal Zebúl, přičemž Zebúlmělo význam "jeho Výsost". Hebrejsky se kořen ZBL vztahuje k obývání, zebúl je "obydlí, obývání, trvání, místo". Tedy z pohledu hebrejštiny bychom mohli uvažovat v případě Baal Zebúla i o "místním baalovi".
Zamysleme se nyní nad problematikou baala v širším kontextu starokennánského náboženství. Vládcem a otcem bohů byl El. Toto jméno je ve všech semitských jazycích zároveň běžným druhovým názvem, značícím boha. Tento význam měl v klínopisu i determinativ (určující znak) v podobě hvězdy – sumersky se četl dingir , babylónsky ilum (přičemž "-um" je koncovka prvního pádu, jež z hebrejštiny vymizela). Je to doklad, že první božstva byla vnímána jako nebeská (= astrální v religionistické terminologii, rozlišující bohy na astrální a chtonické; upozorňuji, že religionistický pojem "astrální božstvo" nesouvisí s "astrálem" okultismu!) – a srovnejme v této souvislosti také AL I:3 ("Každý muž a každá žena je hvězda.")
El patřil do prasemitského pantheonu. Příznačný je pro Ela odstup od svárů ostatních bohů, klid až pasivita, v níž El všechno snáší a vposledku přece jen řídí. Vše, co se mezi bohy i na zemi děje, děje se v prostoru, který El vymezil. Představuje nejvyšší bytí. Důležitou skutečností je, že El (či božstva "elovského typu") v podstatě nemá žádný vztah k přírodě a jejím rytmům – jeho vztah k přírodě se omezuje pouze na jeho stvořitelský čin. S tím souvisí další okolnost, kterou je nezjistitelný či na minimum redukovaný rodinný život.
Zřejmě i v souvislosti s přechodem k usedlému zemědělskému životu došlo k postupnému úpadku kultu tohoto typu božstva. Ten se tak stával spíše ručitelemkosmického řádu nežli jeho měnitelem. I přesto, že i nadále zůstal formální hlavou bohů, hlavní roli převzal bůh "baalovského typu".
Slovo baal je původně obecné jméno ve významu vlastník, potom i pán a manžel. Hebrejsky znamená: "manžel, účastník, majitel, vlastník" a pochopitelně „Baal", coby jméno konkurenčního boha. Obdobně babylónský Bél (hebrejsky bét-lamed) – původně titul Marduka, který v užívání nahradil původní jméno boha – vychází ze substantiva bélum, jež starobabylónsky znamená "pán, majitel". Jako sloveso pak znamená "panovat, ovládat, vlastnit, pokořit".
Ve starší době byl slovem baal označován zřejmě místní bůh (srv. hebrejský význam slova zebúl!) či lépe démon (odborněji numen; pojem "démon" v tomto smyslu postrádá naivně negativní význam, udělený křesťanstvím) – a to v protikladu k pojmu el, jenž byl obecným výrazem pro astrálního, nebeského boha. Podobně, jako Izraelci užívali místo božího jména titul Adonaj a Babylóňané místo jména Marduk titul Bél, stalo se slovo baal trvalým označením boha deště a bouře Hadada.
Ten postupně převzal mnoho dalších funkcí, o kterých není třeba se dopodrobna rozepisovat, jen je třeba zdůraznit jeho sepětí s přírodou a jejími rytmy. Rovněž je třeba zmínit, že převzal roli vegetativního boha Dagana (biblický Dágon; DGN = zrno, DG = ryba, odtud představa Dágona jako rybího boha – vytvořil ji zřejmě sv. Jeroným, autor Vulgáty – , jíž ale nelze pokládat za autentickou v době jeho uctívání). Baal tedy vlastní zemi, je pánem a manželem země, vládcem hmotné roviny. Hebrejský kořen bét-ajin-lamed je základem sloves s významy "být manželem, provdat, vdát se, vzít si za manželku" stejně jako "vlastnit". Z hlediska úvah o mystériích krve je dualita nebeského Ela (či ela, tj. nebeského boha obecně) a pozemského Baala (či baala coby zemské numen, démona) zcela zásadní. Zvláště proto, že je zřetelnější, než dualita JHVH – Elohim. Skutečnost, že Baalovou původní funkcí byl bůh bouře a teprve později se stal v podstatě univerzálním bohem hmotného světa, je třeba vzít v úvahu, přemýšlíme-li o JHVH (ale klást rovnítko mezi Baala a JHVH by bylo přirozeně trestuhodně zjednodušující!).
Baal je, jak z výše uvedeného plyne, naprosto nepochybně pánem mnohosti - a obejde se přitom i bez těch much... Nicméně! Pohlédneme-li na celý problém z hlediska kreativní hermeneutiky, dospíváme k závěru, že i symbol vzniklý dezinterpretací, omylem, žertem či lidovou etymologií může nabýt vlastního života a stát se platným působcem, s nímž je třeba počítat. Tedy i Baal Zebúb či rybí Dágon. Také mohou zmíněná neporozumění či posuny v interpretaci způsobit samotné entity, které hledají odpovídající symbolické vyjádření sebe samých. V každém případě je třeba brát jak "Belzebuba", tak i rybího Dágona vážně – bez ohledu na to, jak tyto archetypy vznikly. Ale o tom třeba někdy příště...
Literatura:
Jan Heller: Starověká náboženství, Kalich, Praha 1988 (1. vyd. 1978)
Blahoslav Pípal: Hebrejsko-český slovník ke Starému zákonu, Kalich, Praha 1974
Nea Nováková, Lukáš Pecha, Furat Rahman: Základy starobabylónštiny, Karolinum, Praha 2000
Studnice vědomostí je užitečná, pijeme-li z ní, můžeme do ní ale též spadnout. Z pasti jejího dna snad uzříme hvězdy, ale možná pak budou vzdálenější, než kdy předtím. Podělím se nyní o trochu své učenosti s důvěrou, že bude užita jako nástroj.
V tradičním pojetí je symbolem mnohosti biblický Baal Zebúb (bet-ajin-lamed zajin-bet-vau-bet), Pán much ("zebúb" = "mouchy, ovádi"). Objektivní zdroje však uvádějí, že v biblických dobách žádné takové božstvo uctíváno nebylo, neboť toto jméno zřejmě vzniklo záměrnou deklasující úpravou původního Baal Zebúl, přičemž "Zebúl" mělo význam "jeho Výsost". Hebrejsky se kořen ZBL vztahuje k obývání, "zebúl" je "obydlí, obývání, trvání, místo". Tedy z pohledu hebrejštiny bychom mohli uvažovat v případě Baal Zebúla i o "místním baalovi".
Zamysleme se nyní nad problematikou baala v širším kontextu starokennánského náboženství. Vládcem a otcem bohů byl El. Toto jméno je ve všech semitských jazycích zároveň běžným druhovým názvem, značícím boha. Tento význam měl v klínopisu i determinativ (určující znak) v podobě hvězdy – sumersky se četl dingir , babylónsky ilum (přičemž "-um" je koncovka prvního pádu, jež z hebrejštiny vymizela). Je to doklad, že první božstva byla vnímána jako astrální [pozn.: astrální v religionistické terminologii, rozlišující bohy na astrální a chtonické, znamená nebeské. Religionistický pojem "astrální božstvo" tedy nesouvisí s "astrálem" okultismu!]. [Srovnejme v této souvislosti také slavnou větu z Crowleyho Knihy Zákona: "Každý muž a každá žena je hvězda.", jež tímto naznačuje potenciální božství (každého) člověka.]
El patřil do prasemitského pantheonu. Příznačný je pro Ela odstup od svárů ostatních bohů, klid až pasivita, v níž El všechno snáší a vposledku přece jen řídí. Vše, co se mezi bohy i na zemi děje, děje se v prostoru, který El vymezil. Představuje nejvyšší bytí. Důležitou skutečností je, že El (či božstva "elovského typu") v podstatě nemá žádný vztah k přírodě a jejím rytmům – jeho vztah k přírodě se omezuje pouze na jeho stvořitelský čin. S tím souvisí další okolnost, kterou je nezjistitelný či na minimum redukovaný rodinný život.
Zřejmě i v souvislosti s přechodem k usedlému zemědělskému životu došlo k postupnému úpadku kultu tohoto typu božstva. Ten se tak stával spíše ručitelemkosmického řádu nežli jeho měnitelem. I přesto, že i nadále zůstal formální hlavou bohů, hlavní roli převzal bůh "baalovského typu".
Slovo baal je původně obecné jméno ve významu vlastník, potom i pán a manžel. Hebrejsky znamená: "manžel, účastník, majitel, vlastník" a pochopitelně „Baal", coby jméno konkurenčního boha. Obdobně babylónský Bél (hebrejsky bét-lamed) – původně titul Marduka, který v užívání nahradil původní jméno boha – vychází ze substantiva bélum, jež starobabylónsky znamená "pán, majitel". Jako sloveso pak znamená "panovat, ovládat, vlastnit, pokořit".
Ve starší době byl slovem baal označován zřejmě místní bůh (srv. hebrejský význam slova zebúl!) či lépe démon (odborněji numen; pojem "démon" v tomto smyslu postrádá naivně negativní význam, udělený křesťanstvím) – a to v protikladu k pojmu el, jenž byl obecným výrazem pro astrálního, nebeského boha. Podobně, jako Izraelci užívali místo božího jména titul Adonaj a Babylóňané místo jména Marduk titul Bél, stalo se slovo baal trvalým označením boha deště a bouře Hadada.
Ten postupně převzal mnoho dalších funkcí, o kterých není třeba se dopodrobna rozepisovat, jen je třeba zdůraznit jeho sepětí s přírodou a jejími rytmy. Rovněž je třeba zmínit, že převzal roli vegetativního boha Dagana [pozn. biblický Dágon; DGN = zrno, DG = ryba, odtud představa Dágona jako rybího boha – vytvořil ji zřejmě sv. Jeroným, autor Vulgáty]. Baal tedy vlastní zemi, je pánem a manželem země, vládcem hmotné roviny. Hebrejský kořen bét-ajin-lamed je základem sloves s významy "být manželem, provdat, vdát se, vzít si za manželku" stejně jako "vlastnit".
Zatímco okolní národy v biblické i předbiblické době zvětšovaly vzdálenost mezi "blízkým" Baalem a "vzdáleným" Elem, Izraelité postupovali opačně - vytvořili syntézu v podobě víry v přítomného boha, jenž je současně i bohem nejvyšším a stvořitelem světa. JHVH a Elohim, dvě různé ideje, se staly jedním živým a nad ostatní bohy vynikajícím bohem a posléze i Bohem jediným. Ale vraťme se k Baalovi.
Baal je, jak z výše uvedeného plyne, naprosto nepochybně pánem mnohosti - a obejde se přitom i bez těch much. Je tedy tím, co, nebo spíše koho, je třeba překonat. Je-li luxus klecí či pastí, a to z mého pohledu rozhodně je, pak je tato klec či past tvořena Baalem.
Nicméně! Pohlédneme-li na celý problém z hlediska poněkud odvážnější hermeneutiky, dospíváme k závěru, že i symbol vzniklý dezinterpretací, omylem, žertem či lidovou etymologií, může nabýt vlastního života a stát se platným působcem, s nímž je třeba počítat. Tedy i Baal Zebúb či rybí Dágon. V každém případě je třeba brát jak "Belzebuba", tak i rybího Dágona vážně – bez ohledu na to, jak tyto archetypy vznikly.
Proto tedy pozor na Belzebuba a na ohavné bzučící pasti z much, jež nám klade do cesty, aby nás do všech stran rozptýlil svou nabídkou lákavého rozptýlení!
Literatura:
HELLER, Jan. Starověká náboženství, Kalich, Praha 1988 (1. vyd. 1978)
PÍPAL, Blahoslav. Hebrejsko-český slovník ke Starému zákonu, Kalich, Praha 1974
NOVÁKOVÁ, Nea, PECHA, Lukáš, RAHMAN, Furat. Základy starobabylónštiny, Karolinum, Praha 2000
Jaroslav POLÁK
Povídání o hodinkách - jaké si pořídit, jak se o ně starat a čeho se vyvarovat
Už dlouho chci napsat něco nového na blog, napadají mě samá vážná témata, ale nedaří se mi je uchopit. Proto – abych se rozepsal – jsem se rozhodl napsat o něčem, co zásadní není, ale co mě baví. Takže – hodinky...
Jaroslav POLÁK
Jak bude vypadat svět, až budu umírat?
Myslím, že 42 let je poměrně příhodný věk pro kladení existenciálních otázek. A stejně tak doba, v níž žijeme.
Jaroslav POLÁK
Hodnota věcí a budoucnost kapitalismu
V březnu mi dorazilo do schránky vánoční číslo časopisu Chip. Kdysi jsem jeho vydavateli sdělil svou adresu a od té doby mi čas od času pošlou nějaký ten přebytek doufajíce, že mě přesvědčí k objednávce...
Jaroslav POLÁK
Nepřekonatelná partie
Mám babičku v LDNce a chodím ji několikrát týdně navštěvovat. A už dřív jsem si tam všiml jedné moc sympatické sestřičky.
Jaroslav POLÁK
Computer Chess – pozvání do subžánru numblecore
Mám rád podivné a bláznivé filmy, zvláště pokud jsou inteligentní a rafinované. Snímek Computer Chess (2013) k nim bezesporu patří jak svým námětem, tak zpracováním.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot