Kumiko, the Treasure Hunter (recenze a analýza filmu)
Dám vám ten klíč.
Nejprve si ujasněme, čím tento film amerického nezávislého filmaře Davida Zellnera není. Není to absurdní a nesmyslné drama o mladé japonské ženě, která zhlédla film Fargo a rozhodla se najít poklad, který jeden z hrdinů tohoto kultovního snímku bratrů Coenových zahrabal do sněhu. Je to zcela realistický film o absurdním dramatu, jímž dokáže být každá vážná duševní nemoc.
Devětadvacetiletá Kumiko žije sama na předměstí Tokia, pracuje jako „office girl“ v typické japonské firmě a trpí vážnou duševní nemocí (pravděpodobně depresivní typ schizoafektivní poruchy). Ne snad, že by to bylo ve filmu explicitně řečeno. Je to zobrazeno: Vidíme nepořádek, lhostejnost k jídlu, panické stavy při komunikaci s lidmi, slyšíme zastřenou řeč a nikdy, nikdy nespatříme úsměv. Kdo má oči k vidění, vidí ženu trpící těžkou depresí a bludem. Bludem o pokladu zahrabaném ve sněhu kdesi na okraji Farga v Minnesotě...
Klíčem k porozumění Kumiko je přijetí faktu, že si nepočíná nelogicky. Jen pravidla jejího světa nejsou stejná jako pravidla zdravých lidí. Pro mě osobně nebylo těžké předvídat chování hlavní hrdinky – pravidla jejího světa jsou mi dobře známa. Ten, komu známa nejsou, může přijmout její příběh jako formu zasvěcení.
Nevývratné přesvědčení o existenci pokladu a možnosti, ba přímo nutnosti jeho nalezení, je pro Kumiko sebezáchovné a destruktivní současně. Je to jediná věc, která ji drží při životě ve světě lidí, kteří ji nedokáží pochopit – včetně, a především, její matky. Jak má odpovídat na otázky, zda už konečně má přítele, jak plánuje svou kariéru, nebo prostě jen jak se má? Musí lhát, protože v dané situaci prostě neexistuje způsob, jak sdělit pravdu. Kumiko si samozřejmě uvědomuje, že její zaměstnání je ohroženo, vnímá náznaky, že pokud se rychle něco nezmění, bude nahrazena, ale její stav jí neumožňuje to řešit. Proto se upíná ke svému vnitřnímu světu, ke svému pokladu. Nemůže jinak – je to jediná věc, která jí v její bezútěšné realitě dává smysl. A nejedná se o žádnou metaforu, žádné podobenství – takto to u duševního onemocnění opravdu být může, člověk opravdu může být bezvýhradně přesvědčen o něčem, co se z hlediska zdravého člověka jeví jako zjevně absurdní a nepřijatelné.
Hrdinčin sen se přiblíží naplnění ve chvíli, kdy dostane k dispozici kreditní kartu svého šéfa. Kumiko té příležitosti využije velmi cílevědomě: V dlouhé dojemné scéně opouští svého jediného společníka – poněkud apatického králíka Bunza, jenž je jejím jediným skutečným poutem se starým světem, a odlétá do světa nového.
Přílet do Minnesoty představuje významný dějový předěl, kdy opouštíme japonský svět formalizovaných mezilidských vztahů a striktních genderových norem, a ocitáme se ve světě mnohem větší spontánnosti i ochoty pomoci. Je to chvíle, kdy se divák po vší té bezútěšnosti první poloviny filmu nadechne a nabude naděje, že se snad najde někdo, kdo té nešťastné duši dokáže pomoci. Jenže bariéra mezi ní a zdravými lidmi se zdá být příliš vysoká...
Zde končí první část analýzy děje. Její pokračování bude následovat (pod trailerem), ale možná se budete chtít na film nejprve podívat, aniž byste znali jeho rozuzlení. Proto nyní odbočím k jiným aspektům snímku. Příběh se drží klasické a osvědčené výstavby dramatu podle Gustava Freytaga. Dosud jsme se zabývali expozicí, kolizí, krizí a začátkem peripetie. Je pozoruhodné, jak báječně toto osvědčené vypravěčské schéma funguje a jsem scénáristovi vděčný, že – ačkoli se jedná o nezávislý film – se nedopouští v tomto smyslu žádného experimentování. Originalita spočívá v příběhu samotném, ne v jeho formě. Ačkoli jde o film americký, je vizuálně inspirovaný tím nejlepším z japonské filmové estetiky – dlouhé záběry kladoucí důraz na dokonalé sladění barev a působivé kontrasty působí až pohádkově, mysticky, a vhodně zdůrazňují osamělost hrdinky ve velkém světě. Člověku přijde na mysl Červená karkulka, vidí-li hrdinku s červenou kapucí a pestrobarevnou dekou kolem ramen bloudící ztichlým zasněženým lesem. Atmosféru dokresluje sugestivní, ale nevtíravá hudba, která na sebe nepoutá pozornost a je zcela ve službách příběhu.
Hlavními motivy příběhu jsou samota, útěk a bloudění. Kumiko nedokáže po delší dobu snést lidskou blízkost a tak znovu a znovu utíká. Před lidmi i před realitou. A jakkoli se zdá, že její vysněný poklad jí udává směr, nepřestává bloudit. Ukrytý poklad není směrovkou, ale bludičkou, jak už to v případě bludů ostatně bývá.
Tvůrci filmu, David Zellner a jeho bratr Nathan, odvedli vynikající práci, která ve mně zanechala hluboký dojem. Jsem si však vědom toho, že některým divákům, troufám si říci, že buď méně náročným, nebo neschopným uvěřit vnitřní realitě hlavní hrdinky, může připadat nelogický a absurdní. Rovněž milovníci akce si v tomto případě rozhodně nepřijdou na své. Pokud se však do Kumiko opravdu vžijete, budete s ní i dýchat a film vás nudit rozhodně nebude.
Myslím, že v této chvíli již víte, zda by se vám film mohl líbit – a zní-li vaše odpověď kladně, bude vysílán v sobotu 19. listopadu ve dvě ráno či v neděli 20. listopadu v 16:15 na SundanceTV v rámci víkendového bloku nezávislých filmů 48 HOURS OF SUNDANCE FILM FESTIVAL. Film bude k dispozici pouze v anglické verzi (s anglicky otitulkovanou japonštinou samozřejmě), ale mohu jej s klidným svědomím doporučit i jazykově méně zdatnému divákovi – dialogy jsou spíše prosté, snadno srozumitelné a nevyžadují velkou slovní zásobu.
Analýza vyvrcholení filmu (obsahuje spoilery!)
Kumiko se ocitá bez prostředků poté, co je zablokována její kreditní karta, a její bloudění se stává stále zoufalejší. Přesto se stále ještě nabízí východisko. Mladé ženy se ujme laskavý policista a nezištně se jí snaží pomoci a proniknout přes jazykovou a kulturní bariéru do jejího vnitřního světa. Ani on však neuspěje a Kumiko opět utíká do své samoty vstříc bludičce na konci cesty. Víra v poklad, která jí tak dlouho držela při životě, ji na zasněžených pláních zimní Minnesoty nevyhnutelně vede do záhuby.
Scény s osamělou Kumiko bloudící pustinou již přesahují pouhý popis zdeformované reality duševně nemocného člověka a nabývají symbolické, archetypické podoby. Nalezneme zde symboliku tarotového Blázna (střet se psem), bloudění i cestu temným lesem. Kumiko je nakonec zcela pohlcena svou vnitřní realitou, nalézá svůj poklad, ale divák není ponechán na pochybách o tom, kde její cesta ve skutečnosti skončila. Přesto její cesta končí šťastným úsměvem, prvním a posledním v celém filmu. Jediný svět, který Kumiko nakonec dokázal přinést úlevu od její bolesti, byl svět její fantazie. Pro ni vše skončilo dobře.
Takto je třeba tento pozoruhodný film o hledání pokladu číst, jinak prostě nedává smysl.
***
David Zellner patří mezi nejoriginálnější americké nezávislé filmaře. Natočil se svým bratrem Nathanem mnoho hudebních videí a krátkometrážních i celovečerních filmů, které jsou pravidelně uváděny a oceňovány na filmových festivalech, například v Sundance, Berlíně, Soluni či v Buenos Aires. V roce 2008 debutovali celovečerní komedií Goliath, uvedenou na Sundance, kde se později promítaly i jejich další snímky Kid-Thing (2012) a Kumiko, the Treasure Hunter (2014).
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá
Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...
Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce
Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....
Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají
Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...
Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí
Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...
Prodej pozemku
Ohrobec, okres Praha-západ
5 000 000 Kč
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot