Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ČSSD, ODS a Jahn mají lék na krizi - dotace bohatým

ČSSD a Martin Jahn přišli s geniálním plánem jak na krizi - přidat bohatým, aby nebohatli pomaleji. Tedy přesněji - stát má dotovat nákup nových automobilů. Celková suma by mohla dosáhnout okolo 30ti miliard korun. Proč? Vzhledem k silné lobby automobilek ve sněmovně je to celkem jasné.

 Ostatně to, že výjimečně jednohlasně pro je ministr Říman z ODS a jeho kolegové z ČSSD, je výsledkem dlouholetého lobingu profesionálů z automobilového průmyslu. Právě tyto dvě strany mají po léta ve správě ministerstvo průmyslu a dopravy. 

Dotace má pomoci průmyslu - automobilovému a ekologii. V prvé řadě je třeba říct, že právě automobilky v České republice dlouhá léta prodávaly automobily za mnohdy jedny z nejvyšších cen v Evropě. Škoda Mladá Boleslav v tom šla příkladem a lidé tak nakupovali levné české škodovky třeba až ve Švédsku. Tak jako máme jedny z nejdražších bankovních poplatků nebo také jedny z nejpředraženějších poplatků za telefon či internet. Inu, nikoli turecké, ale české hospodářství.

Loni sice Mladoboleslavské automobilce klesl za tři čtvrtletí čistý zisk o 24,7 procenta na 8,66 miliardy korun a vinou byla prý hlavně silná koruna.

Za prvé i osm a půl miliardy je zisk slušný a neznám důvod, proč by stát měl tyhle sumy ještě navyšovat. Za uplynulá léta si v ČR automobilky udělaly miliardové polštáře, takže nebojme se, že jediný velký akcionář či manažer spadne do sociální sítě.

Za druhé koruna od léta loňského roku padá - cca už o více než 25 a více procent. Znamená to, že o tohle procento by teoreticky mohly automobilkám růst zisky. Pravda je, že některým prý nerostou - kurz si zafixovaly tuším, že na nějakých 25 Kč za euro. Zase nevidím důvod, proč by jejich analytickou chybu měl platit daňový poplatník.

Pokud se někdo bojí nezaměstnanosti, pak  se musíme ptát v které zemi. Jistě, nemám nic proti,aby Poláci, Mongolové, Vietnamci nebo Slováci dotovali výrobu automobilů v ČR. Jejich občané je koneckonců u nás vyrábějí a vydělávají si. Nebo třeba Němci a Korejci. Jejich občané z výroby autu nás mají největší zisky. Ale proč Češi a Moraváci? Kolik procent zaměstnanců v montovnách jsou dnes Češi? Nebo proto, aby si Češi mohli dopřát předraženou škodovku a koupit si ji dokonce v Čechách? Ne, naopak - jen ať právě škodovka padne pořádně na zadek - může stále ještě zlevńovat a ne jen o 25 000. Stále ještě pár miliard vydělá. 

Pokud jde o občany - asi nikdo s vážnou tváří nebude tvrdit, že tomu, kdo jezdí se starou stodvacítkou a  neměl 200 000 na nové auto chybí právě těch pětadvacet tisíc, aby si ho hned běžel koupit. Fungování techhle podpor znám z praxe -  kamarádka má slepého syna a měla nárok na zaplacení části z ceny nového auta. Jo, jen nového - vdova tehdy se zhruba 6000 korunami celkových příjmů a s nájmem 4000 v Libni. Ani se neptejte, kolik si za ty dotace nových aut nakoupila. Stejně chytrá dotace byla třeba i na počítač pro nevidomé. Nový stál bratru 150 000. Jistě, polovinu by ji stát proplatil - ale kde vzít druhou polovinu, to už neporadil. Ale tak to asi má bejt - na chudý lid musí být přísnost.

Pokud jde o ekologii, tak tady si vyloženě někdo dělá legraci. Chci-li podpořit ekologii, není cesta v podpoře rozvoje individuální dopravy auty na ropu. A až bude někdo mluvit o nových autech s nižšími emisemi, dodávám: Už jen výroba nového auta zadělá na řádné emise. Je nesmysl uměle podporovat neopodstatněný nákup nových aut. Jinak věřte že staré smrduté avie či tatrovky bych ihned vyvezl do šrotu. další fakt je, že nová auta v mnoha případech stejně nemají nižší emise než stará. Donedávna jsme měli prastarou dodávku Mazdu z roku 1993. Za 15 000 jsme ji kdysi předělali na plyn. Emise, které od té doby má, mají hodnoty, jakých benzínové a naftové auto nedosáhne nikdy ani v nejvzdálenější budoucnosti. A nová dieslová auta bez částicových filtrů mají stejně vyšší emise pevných částic a oxidů dusíku než většina benzínových aut starých deset let. Jistě, v jednom z návrhů je limit na emise dotovaného auta, ale ani v tomto případě to nepomůže ani ekonomice ani ekologii tak, aby se náklady vyplatily.

Chce-li stát rozdávat a podpořit ekologii, trh a občany - má kam. Ať připlatí lidem a firmám na úpravu aut na plyn. Představa, že všechny dodávky, autobusy a taxíky v Praze v Brně, Ostravě by jely na plyn, je už jen v teorii osvěžující. Kolik tun spálené nafty by se vyhnulo našim plícím. A víte, že v případě dětí, by to bylo v průměru až několikrát tolik? Ano, čím menší dítě s nosem blíž k vozovce, tím více koncetrované zplodiny dýchá - a jde o násobky. A víte, že za války jezdily všechny autobusy a náklaďáky v Praze, Ostravě i v Brně na dřevoplyn? Konkrétně na dřevěná polínka, stará prkna atd? No, je to k smíchu, vím, ale je to tak...

A't stát připlatí na zateplení domů - občané vydělají - ušetří za teplo. Stát uspoří elektřinu, uhlí a plyn a bude méně závislý na nespolehlivém Rusku. Ušetří ve finále i v sociálních příspěvcích na bydlení. 

A't stát dotuje nákup slunečních kolektorů. Za den slunce vyšle k naší republice energii za několik denních výkonů stovek Temelínů. Energii ze slunce lze přitom reálně využívat - na ohřev vody i na přímou výrobu elektřiny. Všude ve světě to funguje. Fotovoltaická technologie je zatím reltivně drahá - to je ale dané minimální výrobou. Státní dotace by nejen rozproudila prodej a výrobu, ale přinesla by ve výsledku zlevnění kolektorů a řádově vyšší efektivitu.

Opět by tu vydělali všichni - občané by měli téměř zadarmo elektřinu. Státu by se peníze vracely na rostoucím výdělku firem vyrábějících kolektory. Nemusel by stavět další Temelíny, Mohly bychom zrušit i pár uhelných či plynových elektráren. 

Jistě ČEZ a spousta dodavatelů, od cementu až po strojírenskou část, by přišla o miliardové státem garantované kšefty. Dańového poplatníka by to jistě nebolelo.

V případě řešení tzv. ekonomické krize nejde totiž jen o samotné peníze, ale také o principy. Ona ta ekonomická krize nebyla příliš ekonomická. ani to nebyla a ještě není skutečná krize podle ekonomických parametrů. Od počátku šlo o to, že praskly podvody s krytím cenných papírů. Podvody na kterých stovky ne.li více superbohatých firem a jejich manažerů a vlastníků bohatly. 

Ožebračení byli malí akcionáři, střadatelé, vlastníci zadlužených nemovitostí a další drobní lidé. Manažeři podvodných firem v drtivé většině své majetky drží a často odcházejí se zlatými padáky.

Připadne mi hodně chucpe cpát státní peníze těm, kdo je nepotřebují. Těm, kdo si za velkou část problémů mohou sami. (Vím, že Škodovka krizi nezavinila ale za nynější pokles prodeje předražených aut si nese odpovědnost sama.)

Navíc, ruku na srdce, dnes už většina ekonomů a snad i pár politiků ví, že životní úroveň se neodovíjí od výše HDP. Není třeba startovat vyšší a vyšší růst - větší obraty. 

Nemusím mít větší výplatu k tomu, abych se reálně měl lépe. Stačí, když méně utratím. Za teplo, světlo, dopravu, za léky pro astmatické děti. Vždycky dávám prastarý příklad - když si chleba upeču a sním, graf HDP to zaznamená jako hospodářský pokles. Neutratím za chleba v obchodě, takže nevydělá pekař, dopravce, prodejce nafty, obchodník a další. Svůj chléb bezesporu nevyhodím a tak se neutratí ani za odvoz a likvidaci odpadu. V číslech propadák. Ve skutečnosti? Já osobně jako občan vydělám. 

Jsme ve 21 století a tak při řešení současného ekonomického poklesu bychom měli uvažovat v mantinelech budoucnosti a nikoli minulosti, kdy se ekonomika vážila na tuny oceli, uhlí a megawaty elektřiny.

Obama v USA se o tohle nasměrování k úsporám pokouší. V Austrálii jde hlavní část peněz mj. do rozvoje školství (!) a infrastruktury - míněno v její modernizaci směrem k úsporám. Jen Evopané cpou peníze přesně tam, kde nechybí. Musím říct, že právě u ČSSD, která školství kdysi považovala za velké téma, dnes zmínka o něm chybí. Moderní vzdělání - povědomí o nejnovějších technologiích a schopnost uvádět je v život, to je to, co nám je třeba jako soli. Protože pokud někdy přijde skutečná krize, tak to bude právě pro geniální schopnost velké části staré Evropy ztrácet čím dál rychleji tempo s ostatním světem.

 

Autor: Jaroslav Novák | čtvrtek 5.2.2009 9:53 | karma článku: 23,67 | přečteno: 1476x
  • Další články autora

Jaroslav Novák

Nejčastější lži o výhodnosti EU a o čem se nemluví

Víte, že členství v EU je podle mnohých ekonomů ze všech zemí nejméně výhodné pro ČR a že cílem projektu podle představitelů Bruselu je oficiálně likvidace národních států?

23.5.2019 v 14:49 | Karma: 31,41 | Přečteno: 1571x | Diskuse| Politika

Jaroslav Novák

Je problém zhanobený sněmovní pult nebo banda zlodějů v Parlamentu?

Smrt Vondráčovi. Kdyby se svlékl a pořvával v pravoslavném kostele, dostal by medaily Václava Havla jako Pussy Riot. Kdyby zhanobil prezidenstskou standardu, byl by hvězda ČT. Ale zhanobit pultík ve sněmovním sále? To je prasárna.

7.3.2019 v 17:20 | Karma: 42,75 | Přečteno: 2493x | Diskuse| Politika

Jaroslav Novák

ČT a ČRo se trumfují, lhaní o Venezele překonalo Majdan

Zdálo se, že lhaní třeba o Ukrajině v časech fašistického majdanu nejde překonat. Ale ČT a Český rozhlas se rozhodli sami sebe trumfnout ve lhaní a překrucování faktů o Venezulele.

5.3.2019 v 15:11 | Karma: 43,52 | Přečteno: 3730x | Diskuse| Politika

Jaroslav Novák

Krutý vtip Miloše Zemana: Volím ČSSD

Mnoho politiků přemýšlí jak sebrat konkurenční partaji hlasy. Miloš Zeman s genialitou sobě vlastní na to přišel. ČSSD zbývá nějakých 5 procent voličů, kterým nevadí promigrantská politika ČSSD ani podpora banderovců.

1.3.2019 v 15:01 | Karma: 32,05 | Přečteno: 1252x | Diskuse| Politika

Jaroslav Novák

Němci ČR dluží10 000 miliard, vláda je nechce

Německo nám dluží víc než deset tisíc miliard za náhradu válečných škod a tyhle náhrady nejsou promlčené ani odpuštěné. Reparace nijak nesouvisí s majetky odsunutých Němců.

24.1.2019 v 8:30 | Karma: 46,25 | Přečteno: 24308x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

  • Počet článků 130
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4149x
Politicky aktivní spisovatel, poradce místopředsedy PSP Tomia Okamury