Jde to i bez aut?

Evropa je s Green Deal opravdu v krizi, v krizi nápadů. Něco zbourat je snadné a zvládne to i chlapeček na pískovišti levou zadní. Takoví chlapečci (a holčičky) jsou dnes u kormidla a bourají elektrárny, házejí do koše

spalovací motory, zakazují krávám prdět a další podobné věci, na kterých sami vyrostli a nedávají žádnou nebo jen nejistou alternativu.

Evropa byla do nedávna stále s někým v konfliktu, jenže potom co ztratila svého největšího nepřítele, si nutně musela vyrobit dalšího, aby mohla vést novou válku za lepší svět. Tímto nepřítelem se stalo znečišťování planety. Samozřejmě že hned od začátku nešlo bojovat proti těm největším znečišťovatelům, hlavně potom, co jsme jim všechny ty neekologické výroby "nenápadně" nastěhovali, abychom se mohli tvářit "eko" a stali se tak na nich závislí. Musel se najít nepřítel, který se dá porazit a hrdina, který jej nahradí - elektromobil. 

Jak se to dělalo dřív - člověk nejdřív chodil pěšky, potom začal jezdit na nějakém čtyřnohém savci, potom toho savce zapřáhl do kočáru a nakonec přesedlal do vozu se spalovacím motorem. Vždy to byl co do pohodlí kvalitativní skok do předu. Ne vždy to bylo jednoduché, ale nový způsob dopravy si svoje místo na slunci vybojoval. Dnešní elektromobil je fracek z lepší rodiny, kterému díky politické inkluzi dláždí cestu na výsluní. Ještě nic nedokázal, ale to nevadí.  

Při poslední konference OSN o změně klimatu (COP 26) se mluvilo o klimatické krizi, které se Greta vysmála a ještě si k tomu zatančila. Nevím proč, ale osobně si myslím, že konference byla o tom, jak tu párty zaplatit a to je vždycky krize. Neřešilo se jak najít novou lepší cestu, jen se pořád šlapalo na bábovičky na pískovišti, znáte to malí zlí kluci a holky z pískoviště a nakonec se vlastně nic nedomluvilo a to se dalo čekat. Nebyla tam rozumná alternativa.

Elektromobil totiž není řešení. 

K čemu vlastně dnes potřebujeme auto? Ráno vstaneme, odvezeme předškoláky do školky nebo jeslí, případně k pediatrovi, všichni jsou minimálně kilometr od Vás a tahat se pěšky přes půl města se nikomu nechce, zvlášť, když pracujete na opačném konci. Školák jede autem z toho důvodu, že při cestě do školy přechází přes tři frekventované silnice, kde by jej mohlo srazit auto a to samé u školy, kde těch mag...ů s auty, no vlastně milujících rodičů, potkáte nejvíce a Vašeho miláčka by mohli přejet autem. Doby, kdy se zaměstnavatel staral o své zaměstnance tak, že jim postavil ubytování blízko práce je dávno pryč a přitom bez vlastního mikrokosmu ve Zlíně by Baťa svou firmu nikdy nevybudoval. Dříve bylo auto výsadou bohatých a bydlení bylo důvod ke stěhování, dnes stačí parkoviště a zaměstnanče, dělej jak umíš, bydli si klidně na kraji Prahy t.j. u značky Brno město. Na zpáteční cestě z práce se musí zajet do nákupního chrámu a potom odvést děti do kroužků a zpět a když už někomu ještě zbyde trocha energie jede se samozřejmě autem do kina. Všimli jste si - auto, auto a zase auto a přitom je to pár let, kdy bylo auto výsadou bohatých, kteří jej měli jen jako ukázku svého bohatství.

Jak to fungovalo ve Zlíně? Bydlení, práce, lékař, obchody, zábava, ..., všechno blízko. A dnes? Satelit deset kilometrů od centra je ještě výhra. Zelená vdova s řidičským průkazem fungující jako přivez/odvez. Druhý z rodiny jede hodinu do práce, hodinu vydělává na auto a hodinu se vrací domů a to jen v případě, když bydlí na té správné straně města. Potom přijede domů, vezme si oznámení o nedoručení zásilky a jede znova. Cestou potkává spoustu dalších nešťastníků, kteří jedou domů, převáží zboží z bodu A do bodu B, aby je druhý den další řidič převezl z bodu B přes bod C zpět do bodu A, nebo jen nabízí zboží, zapomněli něco koupit, jedou k doktorovi, no prostě jedou a zavazí si se všemi ostatními navzájem. Večer jim ve zprávách řeknou, že řešením je elektromobil, který všechno spasí a cestou kolem sídliště slyší jak v paneláku nadávají, jakže to budou nabíjet s prodlužovačkami natahanými s oken. Nešlo by jenom ve městě upgradovat řešení od Bati?

Praha má spoustu vhodných pozemků, kde by se tento demonstrační projekt dal postavit.

Sídliště bez aut. 

Těch pár cest pro hasiče, rychlou, taxíky, stěhováky, údržbáře a veřejnou dopravu zakopat pod zem. Byt bude bez garáže nebo placeného stání s povinnou přípojkou pro elektromobil levnější. Do školky dítě hodíte cestou na veřejnou dopravu, školák dojde do školy, aniž by přecházel přes cestu, obvodní lékaři v místě, sport a zábava v místě a když to nebude stačit, dvě zastávky metrem a jste tam. Neřešíte skleničku vína, Vy ten autobus neřídíte. Práce? I s cestou 6 hodin, nemusíte totiž popojíždět v kolonách, nemusíte platit auto, nemusíte kupovat garáž a k tomu více času na všechno jako bonus. Nákup si objednáte přes internet a automatický vozík Vám ho dopraví až do bytu. Že to nejde? Ve Fakultní nemocnici v Motole už to funguje:

https://www.smartprague.eu/projekty/automaticky-vedeny-vozikovy-system-ve-fakultni-nemocnici-v-motole

Výhoda sídliště bez aut je i výhoda pro samé město - nemusí udržovat silnice, nemusí stavět okruhy kolem města, tam kde pracujete, tam i utratíte svoje peníze, takže další malá domů do městské pokladny. Autonomní doprava dokáže snížit i množství odpadů - kupujete jen to, co zrovna potřebujete, minerálku nebo jogurt koupíte ve skle, ovoce a zeleninu ve vratné krabičce a vše jednoduše pošlete zpět a nemusíte vynášek koš s plasty. 

Že by nás to stálo spoustu peněz? Existuje státní firma, která je těsně před krachem a přitom má v Praze pozemky. I když je před krachem má spoustu peněz a s dopravou má zkušenosti. Takže by ji malá změna oboru přišla vhod, ale o tom až příště. 

 

 

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jaroslav Haluza | neděle 14.11.2021 0:06 | karma článku: 14,43 | přečteno: 627x